Kuvasin tuossa rullan ylläolevaa filmiä ja viimeisen ruudun jälkeen veivi ei vapautunutkaan niinkuin muilla filmeillä. Tuossa fujin filkassa on jokin liimapinta filmin perässä jotta valotetun filmin saa kestämään paremmin puolalla kun sen ottaa kamerasta ulos(paketista katsottu tuo tieto), epäilen että tuo liimapinta ottaa siellä vastaan. Tuo filmi on kuitenkin muutaman vuoden päiväyksistä yli joten en ole uskaltanut vääntää veivistä kokeillen josko liima irtoaisi, epäilen että se on kuivahtanut kiinni puolaan. Noita filmejä kun kuitenkin on pari kappaletta tuolla jäissä odottamassa, joten kysynkin että onko vaihtoehdot: a: Pimeä huone/pussi jossa kelaa filmin käsin puolalle odottamaan kehitystä b: Väännän siitä veivistä kovemmin, tiukka loppu on tuolle filmille normaalia c: joku muu? Pohjustus: Olen kuvannu tähän mennessä viitisen rullaa tuolla kameralla, keskikoko muutenkin uusi juttu.
Vs: Mamiya 645 1000s+Fuji pro160s ongelma Vaikka en tunnekaan Mamiyan rakennetta/sielunelämää, niin vaihtoehto 1 kuulostaa ihan hyvältä. Kun rulla on jo kuvattu, ei ole pahasti vaaraa sormeilla filmipintaakaan. Olen rullafilmikehityksestä pyytänyt paperit ja puolan mukaan sen takia, että voi testata uusia / epävarmoja kasetteja päivänvalossa. Joissakin kun on riviväli vähän mitä sattuu...
Vs: Mamiya 645 1000s+Fuji pro160s ongelma Itse lähtisin suoraan vaihtoehdosta a. Se on kaikista turvallisin ja samalla selviää mikä siellä jumittaa. En ole koskaan kuullut, että fujien teippi olisi mihinkään tarrannut. Se kuitenkin tulee aika pitkän matkan päässä viimeisestä ruudusta (ja on muuten fiksu juttu, kuten fujin tapilliset puolatkin... Vain moukka länsimaalainen nuoleskelee liimanauhoja jotta saa rullan kiinni - aasialainen sivistynyt avaa teipin näppärästi ja pistää coolisti kiinni eikä tarvitse hävetä naisten nähden). Olisin yllättynyt jos se olisi puolaan kuivahtanut. Parinkymmenen keskarivuoden aikana omalle kohdalle on sattunut vain yksi jumitilanne: Siinä filmin taustapaperi oli alkanut ruttaantumaan lähtöpuolan ympärille ja filmin loppupuolessa sitten jämähti. käytin kokeeksi voimaa ja seurauksena jouduin korjaamaan kyseisin filmiperän. Tosin kyseessä oli muovipohjainen filmi, joka ei anna periksi vaan periksi antaa aina jokin osa kamerasta. Huoneen ei tarvitse oikeasti olla hirmu pimeä, noita filmejä on joutunut millon missäkin hotellin vessassa rullailemaan. Pienehkö huone (esim. vessa), valot pois ja selkä kohti oviaukkoa rakoineen niin ei se valo filmille tule.
Vs: Mamiya 645 1000s+Fuji pro160s ongelma Kyllä se Ilfordin piparmintun makuinen nuolutarra on kyllä kaikkein proin... Naisetkin tykkää kun mies osaa nuolla sivistyneesti, se on kato boheemi ja sit viel tunteikas...
Vs: Mamiya 645 1000s+Fuji pro160s ongelma Kiitoksia, availen tuon sit käsin ja rullaan puolalle Tuo takaisinrullautumienen ei tullut edes mieleen mut se voi tässä tapauksessa olla se todennäköisin vaihtoehto mitä siellä on käynyt.