Maksaako vaivaa kehittää värifilkkaa itse? Ja jos, niin kumpaa - diaa vai negaa? Dia nyt lähinnä tuli mieleen, koska negoista ei sitte oikein saa helposti mitään irti, jos ja kun ei oo vedostusvehkeet viritettyinä. Mitä toi E-6 vaatii? Tuskin ainakaan ihan samoissa pöntöissä voi kehittää kuin joissa kehittää mv:tä, mutta samankaltaiset ilmeisesti käyvät? Telefotossa näkyy olevan Tetenalin 3- ja 6-kylpyisiä E-6-kehitteitä. 3 ei ainakaan kuulosta kovin vaikealta, varsinkaan kun kuusikylpyistä ei saa kuin viiden litran tönkissä, mutta onko jälki sitten kolmessa kylvyssä huonoa tai kovin paljon huonompaa kuin kuudessa? Miten ne ammattilabroissa (esim. Kuvatehdas tai JP Fotoprocess) tekee? Kehitysprosessin voisin kuvitella olevan aika standardi, joten itse kehittämällä tuskin voi kehityspalveluihin verrattuna kovin paljoa säädellä, kuten mustavalkossa?
Vs: Värikehitys ite ammattilabbiksissa voi olla vanhat nostavat tai sitten sellaset minimyllyt. eikös tästä ole väännetty paljonkin näillä foorumeilla. kohtahan se E6 häipyy palveluista että voihan se olla hyvä jo harjotella. tampereella ei enää kukaan kehitä e6sta. joku kirjoitteli blogityyppisesti (ennenkuin blogit oli muotia) diakehityksestä kylmälaukussa mustavalkopöntössä...
Vs: Värikehitys ite Dia ainakin kannattaa - ihan samassa patersonin purkissa kuin mv:kin. Useampi filmi sitten kerralla. Nuo kemiat ei säily kovin pitkään. Värinegasta en ole vielä nykyisin niin vakuuttunut, labbiksia kun löytyyj ja kehitys niissä on halpaa. Keskaria ja laakaa saattaa tosin olle kohta pakko kehittää myös värinegana itse ,kun nuo paikallisten labbisten koneet vanhenevat/poistuvat käytöstä.
Vs: Värikehitys ite Värinegan C-41 kehityksessä on kriittistä aika, n.3,5 minuutin kehityksessä muutamat sekunnitkin meinaa paljon. Dialla E-6 kehityksessä voi ongelmaksi muodostua pidemmän kehitysajan vaatima lämmön ylläpito.Lämpötilat pitää olla +/- 0,3 asteen tarkkuudella oikeat. Kumpaakin oon kotikonstein tehnyt, diat onnistui 100 %:sti, negalla hieman vaihtelevammin. Itse asun senverran kauempana mistään kehityskoneista, jolloin olin todella tyytyväinen kotikehittäjä. Halapaakin oli se, mutta kehitteen vanheneminen vaatii sopivan paljon kehitettävää kun siihen kerta alkaa.
Vs: Värikehitys ite Mitä tulee E6:een, niin muistaakseni 3-kylpyiset prosessit oikaisevat jossain kohtaa verrattuna 6-kylpyisiin. Jälki saattaa 3-kylpyisellä heti kehityksen jälkeen olla hyvinkin aivan yhtä hyvää mutta olikohan positiivien säilyvyydessä jokin epäiltävä ongelma (?). Kannattaako vai ei, riippuu varmaan mitä filmikokoa kuvaa ja miten paljon. Jos kuvaa laakaa niin kannattaa hyvinkin pienillä määrillä. Kuten oli jo mainittu, kemikaalien säilyvyys on ongelma ja voluumia täytyy mielellään olla aika paljon. Itse tein C41:tä tavallisella pöntöllä vesihauteessa (Jobo TBE) ja ihan kohtuudella se onnistui. Mutta en ole tehnyt enää vähään aikaan enkä teekkään ennen kuin saan hommattua jonkin Jobo prosessorin tai vastaavaan. Ne kemikaalithan ovat kertaluokkaa karsenogeenisempiä kuin mustavalko-vastaavat, eikä niiden kanssa oikein viitsi isommin läträillä. Jobolla saa prosessin paremmin vakioitua ja jos siinä on lift, ei kemikaaleihin tarvitse niin paljon koskea.
Vs: Värikehitys ite jobo-tbe 2 termarikaukalo odottelee foorumilla noutajaansa ,halavalla,jos tiedätte ohv:n, niin hinta on lähes koominen
Vs: Värikehitys ite Niinpä, mikä estäisi prässäämästä tai krossaamasta, mukaanlukien kokeilut väärillä lämpötiloilla jne ;-)
Vs: Värikehitys ite Meitin kameraseuran värivedostuskurssilta jää taas tänäkin vuonna hitaimmat halukkaat oven ulkopuolelle. Värivedostus tahi kehitys ei välttämättä ole niin huonossa hapessa kuin minkämoisen kuvan saa helposti näitä digipalstoja lukemalla. Vielä on taitoa ja osaamistakin jäljellä ,)
Vs: Värikehitys ite Hmm tuollainen kurssi olis kyllä ihan kova juttu joskus, mikäs seura onkaan kyseessä? Vedostuskin olis kyllä niin kova juttu, kiinnostais ehkä sit enempi värinegaakin kuvata. Omalta kerholtakin löytyis p30-litkut ja paperiakin, sekä vissiin joku Jobo liftillä mistä en mitään tajua. Ei taida olla hetkeen ollu niillä käyttöä.
Vs: Värikehitys ite Hehe, pitääpä kattella. Voishan sitä kerholla pitää, jos vaikka tosiaan kyselis ja innostuis sitten jotain tekeen.
Vs: Värikehitys ite Joboa ei ilmeisesti enää tehdä? Saako näitä enää mistään uutena ja mitkä ovat kohtuulliset hinnat? Ainakin ebay:tä seuranneena on hintahaitari melkoinen. Kehittyneemmällä versiolla missä on Lift on ilmeisesti huomattavasti helpompi kehittää. Lisätään vielä, että voi tarjota yv:llä jos on ylimääräisenä.
Vs: Värikehitys ite lift on lisäosa jonka saa kehittyneeseen tai epäkehittyneeeseen versioon. CPE on karvalakki, CPA ja CPP on cuuleita vehkeitä.
Vs: Värikehitys ite Minä luulin että nuo on lämpimiä. Olet Pikkuteemu noita ilmeisesti käyttänyt? Onnistuuko satunnainen dian ja negan kehitys pelkällä lämmittävällä mallilla esim tbe vai vaatiiko kehittyneempää tai jopa cpp? Onko tuo lift nopeuttamassa ja helpottamassa kemikaalien vaihtoa vai tehdäänkö sillä jotakin muutakin?
Vs: Värikehitys ite tbe ja cpe ei viilennä mutta nuo cuuleat viilentää ... hetki cpasta en muistakkaan. lifti vaan helpottaa kemioiden kaatamista ei muuta. olen käyttänyt cpe:tä. ja dia ja nega värissä kehitetään 37 asteessa joten mikä tahansa noista käy. suosittelen ainakin cpetä kun pyörittely lyö yhden muuttujan lukkoon, ja asia joka ei heti tule mieleen on että kemioita kuluu puolet vähemmän, think about it, mate!
Vs: Värikehitys ite Katos.. luulin että mikään ei viilene, sillä olis laiskan tosi helppo kehitellä mv. Pitääpä alkaa katteleen.
Vs: Värikehitys ite 19.5 astetta ei nouse edes 20 asteeseen kehityksen aikaan tuolla cpelläkään kun ei sitä tarvi sormin lääppiä kokoajan, muut litkut voikin olla huoneen lämpösiä. Että cpp nyt ei taida ihan pakollinen hankinta olla mutta saahan sellasen ostaa. "Eiri tuo maahan".
Vs: Värikehitys ite Sen verran noista Jobon prosessoreista, että käytän itse CPP-2- mallia, joka on ehdottomasti haviteltavin malli, koska lämpötilan asetus on digitaalinen ja auringontarkka. Muissa malleissa se on analoginen, jolloin prosessia vaihtaessa (esim. mv>C-41) lämpötilan vaihto ei käy yhtä kätevästi, vaan sitä joutuu haarukoimaan. Säätönupin asteikko ei ole nimittäin niin tarkka, että seuraavalla kerralla saa lämpötilan heti kohdalleen. CPP-2 näyttää todellisen lämpötilan digitaalinäytössä. Jos jäähdytystä kaipaa, niin molemmissa CPA- ja CPP- malleissa on solenoidiventtiilillä varustettu vesiliitäntä, josta vehje ottaa kylmää vettä hauteeseen tarvittaesssa. Hissillinen kannattaa hankkia, se helpottaa huomattavasti prosessin vakiointia.
Vs: Värikehitys ite ...kuulostaa sen verran kriittiseltä ja laite-intensiiviseltä, etten viitsi alkaa ruveta. Ulkoistan mielelläni ammattimiehelle, varsinkin kun säätäminen on huomattavasti vähemmän mahdollista/hyödyllistä kuin mv:llä. Eli äkkiä vaan filmiä putkeen ja JP:lle, jonka jälkeen vissiin sitte dialabbiin...