Vanha aihe, mutta kiinnostaa silti. Jos jätetään huomioimatta "netissä reklamoidut" syyt kehitellä C-41/E-6 ammattilabrassa eli surkea lopputulos, oletetut naarmut, kalibrointi, kalliit hinnat, etäisyys labraan, toimitusajat, crossit, yms. niin mikä perustelisi vakioitujen prosessien kotikehitystä? Kerran eräs vankka ammattilainen mainitsi, että esim. Tetenalin 3-kylpy E-6 tekee hieman loivempaa jälkeä muuten niin kontrastikylläisistä filmeistä. Tämä voisi olla yksi etu. Muita perusteita? Tuntuu edelleen niin vaikealta ymmärtää, että oikein tehtyä E-6sta tai C-41stä voisi tai kannattaisi loputtomiin imitoida kotona ilman asianmukaisia laitteita. Hienoja dioja ja negoja saa varmasti, mutta vastaavatko ne "oikein" tehtyä ammattilaboratorin jälkeä? Ja jatkuvasti? Hitto, ne Kodakin kalibrointivehkeetkin maksaa maltaita Lienee selvää, että mulla ei ole ollut pienintäkään kritisoitavaa muiden tekemien E-6 kehitysten osalta, mutta mahdolliset edut kiinnostaisi.
Vs: Väridian/negan kotikehitys esim. että tampereella ei enää tehdä eekutosta? eikä ne kaikki ammattilabbiksetkaan nyt niin ihmehightechkkejä ole ,) veden laatu taitaa olla tärkeämpi asia kun mvkehityksesä, lämmöt nyt saa sillä jobolla pidettyä suht ok:na. Oon kehitelly vaan labbiksessa E6 ja C41, eikä oo siis kotikehityskokemusta.
Vs: Väridian/negan kotikehitys Kun viimeksi kehittelin C-41 & E-6:sta niin halpaa se oli. Kuvaamista pitää tehdä kuitenkin ainakin ajoittain tiuhaan tahtiin, koska sekoitetut kemikaalit ei säily kovin kauaa. Ennen digiaikaa oli kiva juttu kun sai kuvia nopeasti valmiiksi, viikonpäivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Lisäksi kun ei asunut kovin lähellä kehityspaikkoja muutenkaan, niin kotikehittäjällä oli kivaa. E-6 on simppeli tehtävä, C-41 pikaisempi prosessi jossa ei paljon saa tyriä, näkyy heti jäljessä. Ehkäpä skannerin ruuaksi tehty C-41 olis helpompaa kuin suurennuskoneelle tarkoitettu. Perinteisellä vedostustekniikalla on vain vähän säätömahdollisuuksia verrattuna skannerisysteemiin. C-41 MV-nega oli aika kivaa sekin.