Nin sitä vaan että, mitä eroa on esim. Fuji Velvia 100- ja Fuji Sensia 200-filmeillä, siis muutakin kun herkkyys ja rakeisuus? Onko ero vaan laajemmassa värientoistossa? Kuvia ei skannata vaan ne katsotaan projektorilla. Digikamera on kyllä hauska lelu ja hyvä opetteluväline, mutta hyvä päästä digitaalisesta oravapyörästä ja pikselimössöstä eroon. Siispä vilmillä.
velvia 100 on _jyrkkää_ ja värikylläistä. sensia 200 on loivaa ja hailakampaa, sopivampaa henkilökuviin vaikka useat tuota velvia 100F'' käyttävätkin ,)
Olen aika montaa diafilmiä aikanaan kokeillut ja Sensia 200 oli ylivoimaisesti huonoin. Rakeista ja värit olivat surkeat. Sensia 100 on sen rinnalla super-hyper-ultrahyvä. Sitten on tietysti olemassa Provia 100 ja Velvia 50. ;~)
Velvia 50 ei ole enää olemassa. Se on korvattu Velvia 100 -filmillä, joka eroaa väritoistolta Velvia 100F -filmistä. Ensin mainittu on siis karkkifilmi tyyliin Velvia 50, jälkimmäinen on sellainen outolintu joka mielestäni korostaa vähän keltaista. Joku välimuoto siis Provian ja Velvia 100:n väliltä.
mun lemppari on kanssa provia 400f.ei kohise vaikka prässäisi kaksi aukkoa. velvia 50 oli hyvä, harmi ettei sitä enää ole.
Velvia 50 filmiä saa edelleen hyvin. Valmistus piti loppua viime vuodenvaihteessa, mutta kaupoista sitä edelleen saa.
Pari rullaa olen kuvannut Kodakin E200 filmiä. Toisen prässäsin, kuvasin muistaakseni 800 asaisena, toisen sitten normaalisti 200 asaisena. Raetta on ihan mukavasti, varsinkin prässätyssä. Kannattaa kyllä kokeilla. Tosin molemmat rullat olivat kyllä 120 kokoa ja Kievillä kuvattu, kinosta ei toistaiseksi kokemusta. Provian nelisataisesta monet tuntuvat tykkäävän. Omasta mielestä se on jo nelisataisena jotenkin 'rumaa', prässättynä ei kokemuksia.
Osta myös Kodachromea niin kauan kuin sitä A) saa ja B) voi jossain päin maailmaa saa kehitettyäkin. Olet mukana valokuvauksen historiassa, eikä mm. kuulaan vastavalon tai syksyisen, pilvisen kostean maiseman taltioimiseen parempaa filmiä olekaan.Sitä iloa ei kestä kovinakaan pitkään.....
Juu, jostain syystä Kodachrome 64 vaikuttaa skarpimmalta tavaralta kuin tavallinen E6-diafilmi, poislukien Velvia 50. Ainoa huono ominaisuus on se sinertävä sävy, mikä joskus pistää silmään.
Vs: Diafilmien erot eri herkkyyksillä Foorumilta löytyi mm. tämä linkki http://www.photozone.de/8Reviews/slidesurvey_raw.htm niin mihin tuossa kannattaa kiinnittää huomiota kun sitä yrittää tulkita? Velvia 100:sta kehutaan täällä foorumilla, mutta sen hinnalla saa 2 Kodakin Elitechromea. Heh. Kai se on vain ostettava kaikkea kokeeksi ja testattava huomaanko itse eroa. Liikaa vaihtoehtoja. Onko kellään mitään sanottavaa nykyisistä Kodakeista? Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa.
Vs: Diafilmien erot eri herkkyyksillä Tuon kanssa kisaa hinnassa Sensia 100, hyvää filmiä, paljon parempaa kuin 200. Velvian värimaailmasta moni tykkää, itsekin pidän syysmaisemaan sopivasta keltaisten ja oranssien nostosta, toisaalta Sensian nostama vihreäkin sopii luontoon..
Vs: Diafilmien erot eri herkkyyksillä Tuota ensimmäisen linkin dataa on tulkittava siten, että se ei ole kovin luotettavaa. Tuonnehan voi kuka vaan Disco Juergen antaa arvionsa ensimmäisen ostamansa diarullan perusteelle -ei välttämättä valotetun edes. Agfa on diafilmien taivaassa, niitä ei valitettavasti enää saa. Kodakeista on joistain laaduista itsellä kokemusta. Rupesin kinarilla niille räpsimäään, kun alkoi Sensian (EDIT 100:n) sävyntoisto jurppia. Huomattavin havaitsemani ero Kodakin ja Fujin bulkki-laatujen välillä on Kodakin lirpun lämpimämpi sävyntoisto Fujin korostuneen sini-vihreän sijaan. Ihonsävyt toistuvat Kodakin normaalisaturaation tuottavilla filmeillä minua mielyttävämmin. Rakeisuudessa en ole huomannut eroa sen paremmin projisoidessa kuin skannatessakaan. Karkkilaaduissa Kodak korostaa punaista ja lämpimiä sävyjä Fujin sini-vihreän sijaan. Kontrastikkaita ovat molemmat. Kodakin laaduista neutraalein perus-Ectacrome on ollut mielyttävin sen jälkeen kun EPP:n saatavuus käytännössä loppui. Fujin laaduista Astia on noussut suosikiksi. Sitä on tullut rullafilminä räpsittyä viimeaikoina, kun Agfa RSX 100 varasto loppui. Uutta Velvia 100:aa on jääkaapissa, mutta yhtään laakaa en ole ehtinyt räpsiä.
Vs: Diafilmien erot eri herkkyyksillä ei sitä tiä vaikka jostain aina löytys agfaakin, vaikka jääkaappivarastosta kodak e200 on kovasti kehuttu ja varsinkin prässäykseen tai crossaukseen
Vs: Diafilmien erot eri herkkyyksillä Jos jotain kiinnostaa, niin Fuji on juuri julkistanut, että lukuisista pyynnöistä johtuen Velvia 50 palaa markkinoille ensi keväänä, tyyppimerkintä tulisi olemaan Velvia 50 II. Näkyykö Japanin ulkopuolella jää nähtäväksi.
Vs: Diafilmien erot eri herkkyyksillä Hmmm, kappas vain. Mielenkiintoinen uutinen jos pitää paikkansa. Toisaalta onhan siitä jo 16 vuotta kun ensiversio tuli markkinoille. Fujin sivuilta en löytänyt mitään aiheeseen liittyvää.
Vs: Diafilmien erot eri herkkyyksillä Eli voisin testata vaikka kinolla tuota ja keskarilla kokeeksi Astia, sitten se Sensiakin pitää itse kokeilla. Noilla mä pääsen hyvin alkuun, kiitos kaikille. Velvia 50:sen paukutin keskarilla ja se hieman yllätti, taisin kyllä sählätä muutaman valotuksen ali eikä toi mun skannaaminenkaan oikein suju vielä (saa nauraa jos haluaa). Ehkä se on vain parempi ettei saa Agfaa mistään käsiinsä niin ei osaa jäädä kaipaamaankaan..
Vs: Diafilmien erot eri herkkyyksillä Olen ymmärtänyt että Velvia 50 olisi todelliselta herkkyydeltään noin asa 35 eli kannattaa ylivalottaa 1/3 aukkoa. Jostakin näin lukenut, omat testit kertoo samaa.
Vs: Diafilmien erot eri herkkyyksillä Tuo kolmannesaukon ylivalotus on käypänen keino, jos joutuu auringonpaisteeseen ja kamerassa on velvia 50 rulla. Avaa tummaa päätä ja vähentää saturaatiota (EDIT: sekä kontrastia). Ihonsävytkin tulevat siedettävämmäksi. Neutraalilla loivalla filmillä voi tehdä saman tempun toisinpäin, jos haluaa lisää kontrastia ja saturaatiota. Velvian jokakerta yllättävää sävyntoistoa sillä ei saa.