Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Viveza

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Juke.K, 10 Huhtikuu 2012.

  1. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  2. Vs: Viveza

    Ensimäiseen kysymykseen >katso NIK:n kotisivuilta
    Toiseen kysymykseen  > Se on ihan itsestäs kiinni.
     
  3. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Viveza

    Miksi sulla on Elements ja LR. Eikös ne ole melkein samat. Tai en mä tiedä kumpi on laajempi ja kumpi suppeampi. Sellanen käsitys vaan on mulla. Joskus kauan aikaa sitten asensin LR-trail version mutta en tykännyt.

    Onneksi näitä trial-versioita on saatavilla niin saa niitä testata.

    Kiinostaa Silver Efex Pro™ 2  sekä Sharpener Pro™ 3.0. Kaipa näistäkin saa trial-versiot joita voi testata. Mä luulen että menee turhan kalliiksi koko jutun ostaminen, joten ehkä vain se Viveza2.

    Oliko niin että jonkun kameran kun osti tuli nää kaikki kaupanpäälle? Vai oonko mä kuullu taas unia?
     
  5. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Viveza

    Tosiaankin, Lightroom on ihan eri softa. Siinä on kehittyneet kuvien arkistointiominaisuudet sekä erittäin nopeat perussäädöt, erityisesti raw -> jpg konvertointi. Elementsiin ja Photosoppiin tarvitaan silloin kun tarvitaan layeriteitä tai esim tehdään kuvamanipulaatioita.

    Mitä noihin muihin NIK:n softiin tulee, niin yleisesti kai Silver Efex ja Color Efex ovat aika paljon käytettyjä. Minä käytän erityisen paljon Silver Efexiä koska tykkään mv-kuvista. Sitten joillekin saatttaa tulee se hdr-softa tarpeeseen, toimii tosi hyvin, mutta kun tykkää hoodeeeärrästä. Kohinanpoistopaketti toimii kanssa hyvin, mutta kun nykyinen kamera ei niin kamalasti kohise... Sharpener Pro:ta en ole tarvinnut koskaan.

    Yleensä kai koko paketti on kokonaisedullisin ostos. Kannattaa kysellä oppilaitoshintoja, niiden ehdot on aika väljät.
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Viveza

    Hyvä kebax kun olet kokeillu ohjelmia pistä infoa miltä tuntuu.

    Oppilaitos softat ei mulle käy kun teen myytävää materiaaliakin.

    Oishan noita ilmaisa fotareita ja mitä vaan laittomuuksia saatavilla. Sellasen harrastajan ei kannata ostaa mitään softaa joka ei kuviaan myy. Ilmasia ja kopsattuja ja muita koppurointeja vaan kehiin.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Viveza

    Kun nyt tuli puheeksi, niin tämä asken postaamani kuva on vahvasti käsitelty Vivezalla. Vastavalo vei kuvasta potkua. Ensin tein kevyen cropss process käsittelyn Lightroomissa. Tämän jälkeen avasin kuvan Vivezaan ja terävöitin sitä structurella, säädin varjoja, lisäsin leijaan valoa ja terävöitin lisää hiekkaa. Todellakin paljon nopeampaa kuin Elementsillä tai Photarila touhuilu.

    PS En oikeastaan tiennyt, etteikö oppilaitossoftalla yhtään saisi tehdä töitä. Ajatuksena on kai ettei niitä myydä yritystoimintaan. Jos jonkun satunnaisen kuvan myy vaikka lehteen, niin onko sekin Nik:n oppilaitossopimuksen vastaista?
     
  9. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Vs: Viveza

    Mulla on Nikin koko paketti. Jokin aikaa sitten oli melko edullisena tarjouksena Lightroomiin. Minua se ei tosin hyödyttänyt, sillä minulla ei ole Lightroomia.
    Suosittelen.

    kapa
     
  11. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 251
    46
    48
    Vs: Viveza

    Kokeile snapseediä kanssa. Hauska ohjelma, ja helppokäyttöinen joskaan ei ehkä "vakavampaan" puuhaan suunniteltu.
     
  12. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Viveza

    Latasin ton snapseedin. Ihan näppärä äkkiseltään.
     
  13. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Vs: Viveza

    Mulla se on puhelimessa. Ihan kiva.

    kapa
     
  14. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Viveza

    Tässä DFine2 kokeilua. Tää ei vakuuttanut. Ilmainen NeatImage hoitaa hommansa hyvin joten kohinan poistoon apuja ei tästä juurikaan ollut.
     
  15. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Viveza

    Ja vielä ennen nukkumaan menoa Sharpener Pro3 ohjelman testausta. Jossakin kohdin ok ohjelma.
     
  16. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Viveza

    Äskön sitten tilasin sen Viveza2 ohjelmaan täältä.
     
  17. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Viveza

    Itseasiassa siinä oli sen softaperheen koko idea.
     
  19. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Viveza

    Noissa Nik-ohjelmissa se ympyrä ei määritä aluetta, vaan väri (tai muu kriteeri), joka on alueen keskellä dominoivana. Kun sitä 'adjustment point' tms. sijoittelee niin kannattaa aina laittaa päälle näyttö joka korostaa alueet joihin se vaikuttaa (korostus on vähän kuin taskulampulla valaisisi kuvan alueita). Tarkoitus ei ole vain satunnaisesti käännellä ympyrän sädettä suuremmaksi/pienemmäksi.

    Ideologia jonka sisäistäminen ei ehkä ole aina itsestään selvää. Ja jolle ei myöskään löydy perinteisestä pimiötyöskentelystä kunnollista analogiaa.

    Jos photoshopissa haluaisi matkia tuota ajatusta, niin ehkä lähimmäksi pääsisi käyttämällä color range -select -toimintoa jollekin aiemmin määritellylle alueelle ja sen jälkeen vielä säätelemällä reippaasti feather yms. arvoja.

    Moni asia on helppo tuolla Nik-menetelmällä, jotkut asiat sitten liki mahdottomia, kuten keskimäärin samansävyiseltä alalta jonkun tietyn muodon valitseminen säätöjen kohteeksi. Vaikka vihreä metsänpohja jossa on sammaloitunut tukki: Photoshop-lähtöisesti lassoamalla tukin ja tekemällä sille säätöjä onnistuu nopeasti, Nik-puolella... No, hyvää onnea vaan. Mutta eihän Nik:n työkaluja olekaan tarkoitettu kaiken työn tekoon.
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Viveza

    Kuvat ja galleriat osastolla on postaamani tähän aiheeseen liittyvä kuva. Se ei nyt ole lopputuloksena kovinkaan kummoinen, mutta tein värikuvan Silver Efexillä käyttäen hyväksi pallukoiden osaväritoimintoa. Näin tulee "suodatetun" vesivärimäinen lopputulos.

    Pallukat toimivat just niin kuin Vuokko kirjoittaa. Kuvaan läpi pääsevän värin kannalta ratkaisevaa on se, minkä värin päälle pallukan keskuksen asettaa. Ympyrän halkaisija sitten vaikuttaa siihen miten laajalle alalle pallukan säätö leviää.

    En nyt aivan vielä 100% onnistunut tällä tekniikalla, mutta mielestäni se on ihan lupaava. Jahka vain saan sopivan kuvan aihioksi...

    Tässä linkki:http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,67571.0.html
    Näyttää tosin paremmalta flickrin Lightboxissa: http://www.flickr.com/photos/kokkonentuomo/7195387844/in/photostream/lightbox/