Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vista -> 7 & LR 2 -> LR 3 & kipu?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Lepus, 14 Huhtikuu 2011.

    Moi,

    Nyt on pakko päivittää softapuoli. En jaksa etsiä tietoa itse, joten kysyn täällä jos jollain olisi tietoa. Anteeksi etukäteen jos tällainen kysely pahoittaa mielen.

    Tilanne on se, että kuvia on lightroom 2:een importattuna koneen sisäisellä kovalevyllä kahdella partitiolla & backupit ulkoisella kovalevyllä (siis kopioitu vain tuolta sisäiseltä).

    Jos nyt päivitän käyttiksen windows seiskaan ja asennan LR3:n, niin miten onnistuu kuvien "käyttöönotto" tuolta ulkoiselta?
    Kannattaisko importata kaikki kuvat vaan sieltä ulkoiselta LR3:een ja backupata toiselle ulkoiselle? Mulla on vain yksi iso kataloogi jossa on kaikki metadata (lrcat, mikä se nyt onkaan). Osaakohan LR3 avata sen katalogin ulkoiselta ja löytää originaalit myös? Vai pitääkö kansio kansiolta kertoa uusien kuvien paikka (äärimmäisen typerää)

    Jos olen tehnyt jotain typerää, niin valistakaa paras käytäntö jota monistaa.
    Tällä hetkellä olen siis pitänyt koneen sisäistä levyä ns työasemana ja vaan backupannut tosiaan ulkoisille.

    Kiitos jos kenellä olisi kokemusta ja tietoa =)
     
  1. Vs: Vista -> 7 & LR 2 -> LR 3 & kipu?

    Mulla on semmoinen hämärä muistikuva, että kun aukaisee sen vanhan katalookin, niin se kyselee, missä nuo levyt on, jos niitä ei löydy. Siinä sitten vaan ilmoittelee, että katsoppa ulkoisilta levyiltä. Disclaimer: Saatan kyllä muistaa väärinkin
     
  2. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Vista -> 7 & LR 2 -> LR 3 & kipu?

    Jos sinulla on siellä ulkoisella samanlainen hakemistorakenne kuin sisäiselläkin ja miellään kaikki kuvat jonkun Lightroomissa näkyvän yhden tai muutaman kansion alla, niin selviät melko helpolla. Jos sinulla on kansioita siellä sun täällä, niin menee yksitellen osoittamiseksi. Tämä onkin ollut tarpeeksi hyvä syy pitää kaikki kuvahakemistot yhden ainoan kansion alla.

    Joka tapauksessa kansiolle voi näyttää uuden paikan, ja homma hoituu taas. Siirrä lrcat ensin talteen (teethän siitä backupin toiselle levylle muutenkin, teethän?) ja sitten uuden koneen sisäiselle levylle (toimii nopeammin). Sitten kun avaat uuden Lightroomin, niin kansiot näkyvät "hukassa". Jokaisen pääkansion päällä kakkosnäppäintä ja "Update folder location..."

    Itse olen siirtänyt kuvia jo muutaman kerran paikasta toiseen ja on sujunut hyvin. Uutta importtausta ei kannata tehdä, kestää ikuisuuden ja osa syötetystä datasta saattaa hukkua.
     
  3. Vs: Vista -> 7 & LR 2 -> LR 3 & kipu?

    Jes loistavaa, tämän tyyppistä vastausta toivoinkin! lrcat on kyllä myös backupattuna, sen verran tajusin ;)
    Mulla on kuvat vuosilukukansioissa joten ei sit pitäis kovin montaa klikkausta tarvita tehdä.

    Kiitti vastauksista!