Joku tuossa alkoholijuomien valmistuksessa joitakin kiehtoo. Esim. kaikenlaisia oluen ”pienpanimoita” on ties kuinka paljon. Meikäläisellä on sellainen harrastetila tuolla eräällä teollisuusalueella, ja siihen naapuriin vastaavanlaiseen tilaan on myöskin ilmestynyt uusi oluen pienpanimo. Siitä kun ohi kulkee, niin melkeinpä aina sieltä näkyy ikkunasta valoa, eli aikaa homma vaatinee. Tiedä sitten, saako siitä koskaan hommaan sijoitettua rahaa pois, tuokin kun selvästi yrittää tehdä kaupallista toimintaa.
Ilmankos pisa-tulokset ovat pudonneet; vanhan sanonnan mukaan kun hosumalla ja kännissä ei synny muuta kuin kusipäitä kakaroita.
Aahas.... Ymmärrän kyllä, että se elämystalous on todella tärkeää nykyisellään, mutta tuo kyllä on uutinen - on ihan professuureja.
Noh, onhan näitä viskipullonkorkkeja kertynyt jonkin verraan saviruukkuun, johon niitä jossain vaiheessa aloin pudottamaan. Skottiviskejä nautin ja keräilen itsekin pääsääntöisesti, ainoa poikkeus on nuorehko englantilainen tislaamo Bimber, joka kyllä parhaimmillaan osaa tislata erittäin hyvää viskiä. Halpisviskit jäävät nykyään hyllyyn, ja Suomesta saa vain harvoin jotain todella kiinnostavaa (Alkon erikoiserät). Perusviskit 43 %:in alkoholipitoisuudella eivät enää sillä tavalla nappaa, edes hieman korkeampi alkoholipitoisuus tekee jo ihmeitä viskille. Maku tulee selvästi paremmin esille jo 46-48 %:in pitoisuudella. Nautinnollisin viski on luonnollisesti cask strength -viski, joihin ei ole lisätty tippaakaan vettä. Riippuen tynnyrin koosta, siitä saa yleensä noin 200-300 pulloa viskiä, eikä seuraavan tynnyrin sisältö ole enää samanlainen. Vettä voi halutessaan itse lisätä cask strength-viskeihin, niin tein aiemmin, mutta nyt olen jo tottunut vahvempiin 50-60 %:in vahvuuksiin enkä viitsi pilata makua. Laadukkaassa sherrytynnyreissä kypsyneissä viskeissä alkoholimakua ei edes huomaa. Kona on Macallanin ystävä, ja niin olen minäkin. Parhaita Single Cask & Cask Strength -viskejä mitä olen maistanut ovat olleet hyvin tummia ja vahvasti sherrypitoisia Macallaneita. Tosin Scotch Malt Whisky Societyn pullottamia. Macallaneiden hinnat ovat vaan nousseet pilviin, ikävä kyllä. Jemmassa on vielä yksi 18 vuotta Bourbon-tynnyrissä kypsynyt SMWS Macallan (56,4 %), ehkä avaan sen nyt jouluaattona kun perhe on koolla. Ikävä kyllä vaimo, tyttäret ja niiden miehet ovat myös viskien ystäviä, joten pullo tyhjenee nopeasti.
Tommosta giniä tresasin kerran: Kyrö Napue Gin edit. Mut enemmän pidän näistä: Beefeater London Dry Gin & Gordon's London Dry Gin