Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vinkkejä tarvitaan....

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana p.greus, 14 Maaliskuu 2008.

  1. p.greus

    p.greus Member

    439
    9
    18
    Hei vaan kaikille! Päätin tässä pari viikkoa sitten aloittaa uuden ja mielenkiintoisen harrastuksen, eli ostin digiärkkärin. eli nyt minulla on Nikonin D60 + Af-s nikkor 18-55 1:35-5.6G VR. Onko teidän, asiasta enemmän tietävillä, millaisia mielipiteitä ko. kamerasta? Itse olen pitänyt todella paljon, helppo käyttää, tulee hyviä kuvia jne. Nyt sitten metsästäisin uutta objektiivia, eli tarvitsen neuvoa millaisen ostan tuon perusputken kaveriksi??  Mitä eroa esim on tele-zoomilla, zoomilla, laajakuvalla?? Itse haluaisin todella paljon tarkentavan, eli pääasiassa käyttäisin sitä ulkona jne. Onko mitään ehdotuksia? Hinnan olisi hyvä pysyä alle 500€, eli vaikka käytetytkin käy..
    Kiitoksia jo nyt etukäteen kaikille! Toivottavasti tulisi hyvät kelit pian että pääsisi räpsimään ulos=)
     
  2. Vao

    Vao

    185
    0
    0
    Vs: Vinkkejä tarvitaan....

    Ennen kuin kulutat ne viimeisetkin saturaisesi objektiiveihin, niin maltapa hetki. Kuulostaa siltä, että ostit kamerasi enemmän tai vähemmän hetken mielijohteesta. Olen nähnyt liian monta pari kuukautta vanhoja digijärkkärirunkoja myynnissä eteenpäin, koska omistaja ei enää ollut kiinnostunut.

    Eihän valokuvausharrastuksen alussa edes tarvitse muuta kuin murto-osan toiminnoista mitä järkkärit tarjoavat, yhtä hyvin voisi opetella ne vähän kerrallaan ostaen ensin jonkin halvan pokkarin, josta sitten siirtyy askel kerrallaan laadukkaampiin malleihin, joista sitten opiskelee niissä tulleet uudet ominaisuudet.

    Suosittelisin nyt, ettet osta vähään aikaan mitään kalliita härpäkkeitä. Nykyisessäkin kokoonpanossasi riittää sinulle opettelemista hyvin pitkäksi aikaa. Runkojen mukana usein ostettavat kittilinssit ovat ihan kelpoja perusobjektiiveja peruskäyttöön, kyllä sinä sillä pärjäät melkoisen tovin.
     
  3. Vs: Vinkkejä tarvitaan....

    Vao kiteytti sen perushomman aika hyvin.

    Seuraavaksi sun kannattaa ottaa aikalisä ja funtsia, mitä sä haluat seuraavaksi tehdä sen kamerasi kanssa:

    - miksi 18-55 ei riitä?
    - mitä haluat kuvata?
    - miksi se peruslasi ei kelpaa?

    jne...

    Noihin Nikoneihin saa objektiiveja kuudesta millistä viiteen metriin, eli kukaan ei voi tarkasti sanoa mitä sä tarvitset (ainakaan ennen kuin sulla on joku selvä tavoite - ja silloinkin suurin osa ehdotuksista on hakoteillä ;) ).
     
  4. Vs: Vinkkejä tarvitaan....

    Jos se uusi harraste on valokuvauys, ylivoimaisesti paras hankinta on valokuvauskirja, eikä sitäkään ole pakko ostaa jos kirjasto on tuttu paikka. Mutta jos se uusi harraste on kamerat ja välineet, niin sitten vaan kauppaa haalimaan tavaraa.
     
  5. p.greus

    p.greus Member

    439
    9
    18
    Vs: Vinkkejä tarvitaan....

    Jep jep. Nuo jutut kyllä valaisi asiaa kovasti, kiitos teille. kävin jo pari päivää sitten lainaamassa kirjastosta sellaisen digikuvaajan käsikirjan=) Nyt kovalla tahdilla olen opiskellut sitä, ja onhan sitä asiaa mitä opiskellakin.
    Joo taidan kyllä jätää nuo lisähankinnat kesän jälkeen, opetellaan tällä ensin. Kiitos vielä kerran kaikille, katsotaan sitten uudemman kerran kunhan saan opin edes jonkinlaisia kuvia ottamaan=)
     
  6. Vs: Vinkkejä tarvitaan....

    Suosittelen lainamaan vielä lisäksi jonkun kirjan minkä nimessä ei mainita sanaa digi. Itselläni on tällä hetkellä lainassa "valokuvauksen maailma" joka pitää sisällään pikkuisen kaikkea mahdollista historiasta kameratekniikan kautta sommitteluun ja filmien kehittämiseen. Kattava teos jonka sisältö sopii hyvin aloittelijalle siinä olevien havainnollistavien kuvien ja selitysten vuoksi. Ja miksei se sopisi myös pidempäänkin kuvanneelle? Kirja on muistaakseni painettu 70-luvun lopussa (1979?), mutta valokuvauksen lainalaisuudet eivät ole muuttuneet minnekään vaikka nykyään pelataankin digikameroilla.
     
  7. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: Vinkkejä tarvitaan....

    mulla taitaa olla muuten sama, semmonen harmaa missä on filmejä ruutuineen kannessa? On kyllä hyvä kirja, hienoja kuviakin :D

    kannattaa pitää silmänsä auki kirppareilla, toi kyseinen yksilö taisi maksaa semmosen 50 snt.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vinkkejä tarvitaan....

    Kotimaankielisistä uudemmista kirjoista voisin suositella Freemanin Valokuvauksen taitoa. Fiksu ja helposti lähestyttävä opus. Siitä saa vinkkejä myös jatkolukemiselle.

    Kameroita ja objektiiveja voisi ostaa sillä miellä, ettei niihin kannata kiintyä. Nykyään nuo on aikalailla samanlaista kulutustavaraa kuin vaikka kännykätkin.

    Nikkor 18-55mm oli minun eka digijärkkärin objektiivi. Tosin ilman VR:ää. Ihan ok, mutta koet sen hyvin äkkiä rimpulaksi jos kiinnostut kuvaamisen sijaa kameroista ;-)