Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vinkkejä objektiivin suojukselle

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana kelaaj, 25 Heinäkuu 2017.

    Objektiivin suojuksiin vinkkiä. Fujin 60mm makroon laitoin leveästä nippusiteestä superepoxilla korokkeet jotta sen saa paikoilleen silloinkin kun vastavalosuoja on paikoillaan. 8mm nippusiteitä on kaksi molemmin puolin. Toinen liimattu toisen päälle hieman edellistä korkeammalle.
    Toisessa objektiivissa on teipattu silmälasin sankoihin tarkoitettu nauha katoamisen estämiseksi.
     

    Liitetyt tiedostot:

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Hyvä meininki muuten paitsi etten ollenkaan ymmärrä miksi vvs:n sisään pitäisi mitään laittaa millään konstilla vaan että kun VVS on paikoillaan ja jos silti haluaa jotain lisäsuojaa niin sen päälle sen toki laitan.
     
  2. Minä ymmärrän ja hyvin. Objektiivin suojuksissa on yleensä kovin pienet "liipasimet" ja tilaa vähän laittaa suojus paikoilleen kun vvs on paikoillaan. En viitsi ottaa vv-suojaa irti kun laitan objektiivin laukkuun. Helpompi laittaa tuunattu objektiivinsuojus paikoilleen ja linssit pysyvät puhtaampina. Samanlaisen korotuksen tein Tamronin 24-70 F2,8 objektiiviin ja se toimi oikein hienosti.
     
  3. jaska26

    jaska26 Active Member

    352
    99
    28
    Objektiivin suojuksissa (linssitulpissa) olisi valmistajilla ylipätään kehitettävää. Tuntuu että valmistajile suojus on vain joku "välttämätön paha", jonka pitää olla mukana tuotteessa, eikä sen suunnitteluun ja valmistukseen ei paljoa panosteta. Suojus hukkuu helposti. Kameramerkkien omat ovat ominaisuuksiinsa nähden kalliita, ja niissä harvoin on kiinnitysreikää varmistusnarulle. Ehkä sillä varmistetaan, varaosien ostajia (tulpan hukanneita) riittää. Jos hukkaa alkuperäisen, kannataa katsella hyviä tarviketulppia, joissa on kiinnitys varmistusnarulle ja myös usein jonkinlainen narukin mukana. PS. On tietysti erilaisia käyttäjiä, sekä olosuhteita ja käyttötarkoituksia, joissa kakenlaisten sujusten tarve voi olla vähäinen, joten toivon, ettei taas aloiteta tässä väittelyä suojaamisen tarpeellisuudesta yleensä.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Ymmärtäminen oli huono sanavalinta minulta. Olisin mieluummin ilmaissut osuvammin sitä, kuinka mulle ei ikinä ole tullut tavaksi ottaa vastavalosuojaa pois vaan sen päälle olen sen sijaan lisäsuojaa laittanut tarvittaessa. Itsellä se on useinkin kameran tai objektiivin kääriminen johonkin ja kassiin tai laukkuun työntäminen. Tuo "johonkin" on usein vahvempi pakastuspussi tai vaikkapa paita.

    Objektiivin ja vastiksen päälle hupuksi vedettävät suojat ovat kiinnostavia tuotteita. Tuo nelikulmio narulla kiinni kuvassasi ei myöskään hassumpi.

    Hieman analysoidakseni olia mieltymyksiäni tässä, kyse taitaa olla siitä, että minulle on aina ollut vierasta kameran pakkaaminen ikäänkuin pois käytöstä. Sen sijaan jos kerran kameraa kuljettaa mukana, on se oltava tuosta vaan otettavissa käyttöön myös. Kaikki turhat irrottamiset ja kiinnittämiset tuntuvat käyttötilanteessa näpertelyltä vaikka tarkoitusta.