Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vinkkejä macroiluun haetaan

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana janma, 6 Helmikuu 2009.

  1. janma

    janma

    104
    0
    0
    No nyt kun vihdoin macron saanut niin pitäisi oppia pikkasen sitä käyttämään. Joten onko mitään hyviä vinkkejä mitä voisi jakaa?

    D40 + Tamron 90mm käytössä ja sai jo todeta sen ainakin että suosiolla AF pois päältä.
     
  2. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Makroilu / lähikuvaus on hauskaa puuhaa... ja kyl sitä af:ää ja jopa täyttä aukkoakin saa käyttää, vaikka toisinkin voidaan sanoa. Jalusta on hyvä olla olemassa, muttei sekään välttämätön. ja kokeilemalla oppii...

    Tuolta kandee pikkasen lukasta aiheesta... http://www.kolumbus.fi/matti.valve/intro.htm

    Ja tietty käyttää foorumin hakua, sillä makroilusta on juteltu aikaisemminkin.
     
  3. Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Riippuu siitä mitä haluaa macroilla...
    Sopiva jalusta on mielestäni aika ehdoton...
    jalusta"mainos"

    Esimerkiksi Tämä
    <CODE>
    Koodi:
    [i]
    [/i]Canon EOS 40D
    Valotusaika:  30s
    f/22
    ISO 400
    Objektiivin polttoväli 50mm
    
    </CODE>

    Automaattitarkennuksella yleensä, koska minä puusilmä en manuaalilla meinaa millään osua oikeen.
    Noi mun pippurit tarkoituksella käsitelty tummaksi.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Makroillessa hankalin asia on mielestäni tarkennuksen piaikka ja terävyysalueen hallitseminen. Yleensä terävyysalue jää liian suppeaksi. Tulee himmennettyä liian vähän... D40:ssä ei ole sitä himmennysnappia joten asiaan kannattaa kiinnittää vieläkin enemmän huomiota.

    Kunhan tässä tulee kevät niin koittaa kukkamakroilun kulta-aika ;-)
     
  5. Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    ...jolloin macroilun vaikein osa on se murphy-tuulen kanssa taistelu ;-]
    Vaikka olisi ihan tyyni päivä, niin kunhan saat tarkennettua johonkin risuun, jostain ilmestyy aina ilmavirtausta, mikä jatkuu...kunnes kameran virtakytkin napsahtaa...tai kuvaajan selkä ;-D
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Selkään auttaa haalarit. Ei tartte kurkotella kun makaa rehellisesti maassa. Voi ottaa vaikka tuuli tirsat välissä.
     
  7. Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Kukkamacroilu on niin rauhallisen kuvaajan hommaa että kuvausvarusteisiin kuuluu tirsoja varten myös puhallettava tyyny.
     
  8. Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Olen itse väkertänyt D80.n ja Sigman makron kanssa toista vuotta. Kokeilemalla ja yrittämällä olen jotain oppinut ymmärtämään. Netistä löytyy kuuklettamalla myös ko aiheesta enemmän kuin riittävästi.
    Hankinnoissa tällä erää Nikonin makro, kunhan tulee taas kesä ja kärpäset, tarttee panostaa ainakin tohon syväterävyyteen...
    Kokeilemalla, kun ei jaksa kaikkea teoriaa päntätä, ei vaan jaksa 
     
  9. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Kokeilu on kyvä keino treenata makroilua... tosin hätäsen 'miehen' hommaa se ei ole. Malttia ja ennakoimista vaatii.

    Mikä sigma ja mihin nikkoriin siirryt. Noin yleistettynä, kaikki makrolasit on hyviä. Piirtoa riittää, joten kun hommaat toista makro-objektiivia, hommaa rinnalle toinen polttoväli. Pelkällä merkin vaihdolla ei saa varmaankaan kuviaa 'paremmiksi'.

    Ja toi sun kuva on pikkasen iso foorumin kuvakokorajoitusten mukaan.
    http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=151.msg217582#msg217582
     
  10. Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Se nykyinen on Sigma 70mm F2.8 EX DG macro
    ja nyt siis tarkoitus ostaa käytettynä
    Nikonin  105mm f2.8 IF-ED VR AF-S Nikkor.
    Tuossa houkuttaa juur tuo polttovälin kasvu, ensisijaisesti kuitenkin VR ja
    väsyminen sigman tarkennukseen, sahaillen...
    Okei, parhaat otokseni olen varmaan makroillut käsitarkennuksella mutta jos ja kun siis haluan automatic niin ...
    Ja juu ja ups, pörri oli vähän lihava eikä edes läheskään parhaasta päästä sillä saralla. Kiireessä vaan ei muuta tarttunut...
    Skarppaan...
     
  11. Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Automaagitarkennus ja makroilu...  ei taida oikein olla pari millään yhdistelmällä tai merkillä.

    Testailisin moisen toimivuuden sen uuden optiikan kohdalla huolellisesti ennen ostosta, jos se on päätavoite. Ettei tule laitettua rahoja turhaan liki saman polttovälin uuteen optiikkaan. Ero 70mm -> 105mm ei ole oikeassa elämässä telepäässä kovin suuri.

    En ole vielä kuullut että automaagi toimisi mitenkään loistavasti tuossa hommassa, mutta voihan se olla että kehitys kehittyy, joskus.
     
  12. Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Mulla ainakin Sigman 50/2.8 EX DG Macro tarkensi ihan hyvin, ainakin paremmin kuin minä manuaalilla (olen siis puusilmä).
    Ei nyky digeillä manuaalilla tarkkaa saa tekemälläkään, ellei sitten ole alkuperäistä tähystyslasia vaihtanut leikkoon tms.

    Mutta tämä on sitten mun mielipide ja pätee vain käyttämääni objektiiviin.

    Tätä olisi hieno kokeilla
     
  13. Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Kunnon manuaalitarkennukseen tarkoitettu mattalasi taitaisi olla paras? Makroilussa kun se kohde ei ole välttämättä keskellä ja jalustalla olevaa kameraa on aina hankala käännellä tarkennusta ja sitten sommittelua varten - kuten leikon kanssa pitää tehdä.
     
  14. Vs: Vinkkejä macroiluun haetaan

    Jos haluaa oikein tosissaan syventyä lähikuvaukseen ja laajentaa kuvaamista myös vaikeisiin kohteisiin, Kodakilla on pari julkaisua nimittäin CLOSE-UP PHOTOGRAPHY (Kodac Technical Publication N-12A) ja PHOTOMACROGRAPHY (Kodak Technical Publication N-12B).
    Ne lähtee ihan perusteista liikkeelle "kuinka makroilet pokkarilla" ja päätyvät ammattimaiseen lähikuvaukseen tieteellisiä tarkoituksia varten.
    Esim valmiit taulukot ja kaavat käsitteille Shape Factor ja Depth of Detail. Ainakin jokunen vuosi sitten osia löytyi netistä mutta ilmeisesti ao. vihkosia ei ole enää myynnissä ainakaan Kodakilla, ehkä eBay:stä löytyy???. Pätevät myös digiaikana vähän viilaamalla.