Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vinkkejä kaivataan!

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Vibe, 6 Huhtikuu 2009.

  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Vinkkejä kaivataan!

    Hyvää ajattelua. Ja sitten jokaiseen etäisyyteen olisi varmaankin järkevää olla laukussa täsmälleen siihen sopiva objektiivi?

    Sigman kamerat eivät tietenkään todista yhtään mitään. Niitä on myyty tolkuttoman vähän ja vaikuttaa siltä, että useimmat haluavat päästä eroon ostoksestaan. Kiintetäpolttovälisten pokkarien aika on kerta kaikkiaan ohi, jos sellaista on koskaan ollutkaan.
     
  2. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Vinkkejä kaivataan!

    Näin sen voi yleistää, varsinkin kun nykyään markkinointi ja yleinen mielipide toitottaa tuntuu pitävän mahdollisimman moninkertaista zoomia tärkeänä.

    Se ei kuitenkaan tee kiinteäpolttovälisestä pokkarista yllättäen yhtään huonommaksi. Monipuolisuudesta ei tietysti haittakaan olisi, mutta monille oikeasti riittäisi yksinkertaisempikin, eivät vain ehkä sitä tiedä tai ymmärrä. Moni kuitenkin mielellään kuvaisi sellaisellakin, vaikka tämä joukko tietysti on vähemmistö.
     
  3. Vs: Vinkkejä kaivataan!

    jos tästä nyt on apua: Mulla nikon D2Xs:ssä sekä Sigma 35mm 1,4 ja 50mm 1,4 on eniten käytössä sitten vasta joku zoomi. kun oppii käyttään isoa  aukkoa esm 2 on fiilis aivan loistava kaikki irtoaa taustasta, ajat on kohtuullisen nopeita sit kun etsinkuvakin vastaa lopulista, siinä on hyvä tähtäillä
     
  4. Vs: Vinkkejä kaivataan!

    Mulla on ensisijaisena klubiobjektiivina 50mm/1.4., yleensä mukana lisäksi ainakin 20mm/1.8. Kyllä mä suosittelisin 1.4:sta, varsinkin pienille, pimeille ja savuisille klubeille.
    Toki kaikki riippuu omasta näkemyksestä ja siitä, mitä toivoo kuvissa näkyvän. Kuinka paljon haluaa välittää tunnelmaa ja kuinka paljon rumpusetin yksityiskohtia....

    Kovasti tsemppiä kysyjälle ja kärsivällisyyttä :) Ensimmäiset klubikuvat kannattaa ottaa ihan vain harjoittelumielessä ennen kuin joutuu ottamaan mitään, mikä on tarkoitettu julkaistavaksi.
     
  5. lautturi_

    lautturi_ Member

    962
    1
    18
    Vs: Vinkkejä kaivataan!

    täällä myös 50mm 1.4..viimeks oli myös f3.5-4.5 laajis zuumi ja 1600 filkkaa..
     
  6. Vs: Vinkkejä kaivataan!

    No ei pidä.
    Ei se vaikuta kameran ja kohteen väliseen suhteeseen, mutta vaikuttaa siihen että voi istua pakallaan räpsimässä, eikä juosta edes takaisin.
    Näsäviisaus on todella lyhyt tie...
     
  7. Vs: Vinkkejä kaivataan!

    ...hyviin kuviin.
    Näin on. Paikallaan istumalla homman kuin homman klaaraa. ;-]
     
  8. Est

    Est Well-Known Member

    17 242
    1 841
    113
    Vs: Vinkkejä kaivataan!

    :D
     
  9. Verig

    Verig

    68
    0
    0
    Vs: Vinkkejä kaivataan!

    Ei tuossa mitään näsäviisasta ole, olen kuullut huhua että perspektiivillä on väliä, vaikka saatan tietysti olla väärässäkin.
     
  10. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Vinkkejä kaivataan!

    Näin. Polttoväli ja kuvaajan etäisyys kohteeseen (ja eri etäisyyksien suhteet, esim. kuvaaja->kohde; kohde->taustalla oleva elementti) ovat kaksi eri asiaa.

    Suosittelisin itse Tamron 17-50/2.8 -objektiivia (arvio: http://www.bobatkins.com/photography/reviews/tamron_17-50_review.html). Se ja ISO1600 ei riitä kaikkeen, mutta kun on kyse "kavereiden bändien kuvailusta" voi kai välillä vain luovuttaa ja tehdä jotain muuta. Ja toisaalta jos musiikki ei ole punkia tai metallia niin ehkäpä liikettä ei ole niin paljoa että sen pysäyttäminen olisi haasteellista huonommassakaan valossa.