Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vinkkejä hääkuvaukseen?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana zam, 20 Heinäkuu 2010.

1. zam

zam

22
    0
    0
    Tervehdys kaikille!

Mulla olisi edessä hääkuvaus ja tiedustelisin hieman vinkkejä, että miten moisesta suoriudutaan. Ensinnäkin olen tuonut asian hääparille selväksi, että en ole ammattilainen ja minulla on käytössä vain yksi kamera muutamalla linssillä, joten esimerkiksi kamerarikon sattuessa kuvaus loppuu siihen. Asia on näiltä osin ymmärretty ja hyväksytty. Kyseessä on siis itse tilaisuuden kuvaus, eikä mitään poseerauskuvia ole tarvis ottaa.

Välineinä seuraavat:

-Canon 450D, kittilinssillä 18-55mm 3.5-5.6 IS
    -Canon  EF 50mm 1.8
    -vanhasta filmikamerasta Canon EF 35-80mm 4-5.6
    -standardi tripodi
    -ulkoinen salama
    -muistikortit 4Gb ja 8Gb, sekä kolme akkua ja akkukahva

Lisälaitehankintoja en tässä vaiheessa voi tehdä.

Joten kaikki rakentavat vinkit ja neuvot ovat tervetulleet.

2. Vs: Vinkkejä hääkuvaukseen?

salama ois aika kova juttu.. vaikka lainaan jostain.

*juhlapaikalle saapuminen (morzian nousee autosta)
    -isänpuhe/malja parille
    *kakun leikkuu
    *valssi
    *kimpunheitto

-yleensä halutaan yhdessä sukulaisten kanssa komppiksia, joten vähän selasta hyvää paikkaa jos koittaa silmäillä
    -pöytäkoristelusta kuvia ennen ruokailua
    -joka pöytäseurasta kun ottaa kuvan alussa kun kaikki istuu kankeana niin lähes joka vieraasta tulee kuva
    -jos on silmää yksityiskohdille ja "still alive"lle niin morsian kiittää
    - morsiammen; sormus, kimppu, hiukset, meikit, puku, puku takaa, hiukset takaa

(kirkosta)
    *morsiammen saapuminen/vaihto
    -siunaus
    -se jokaisen oma erikoisohjelmanumero
    -sormusten vaihto
    *suudelma
    -poistuminen
    *riisit

kirkossa kolme herätyksen kohtaa.
    1) kun alussa kaikki kääntyy ovelle
    2) kun pappi sanoo "Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta"
    3) kun hääpari kääntyy lähteäkseen

3. zam

zam

22
    0
    0
    Vs: Vinkkejä hääkuvaukseen?

Joo, ulkoinen salama löytyy.

4. zam

zam

22
    0
    0

Tuohon suuntaan olen asian suunnitellutkin. Mutta tuo lista on vaan konkreettisempi, kun itse mietin! Kiitoksia erittäin paljon 'pikkuteemu'.

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

- tutustu paikkoihin ennen häätapahtuman alkua
    - kysy vaikka kirkolta ennen hääseremonian alkua, mistä yleensä kuvataan, mistä saa kuvata, mistä saa hyvät kuvat
    - katso, onko kirkkaita ikkunoita jossain, joita kohti kuvaat. tällöin kannattaa mitata valotusarvot etukäteen ja käyttää kameran m-asentoa (itse päättää aukko ja aika), jotteivät pääkohteet alivalotu.
    - ole koko ajan valppaana, opettele käsittelemään kameraa siten, ettei tarvitse irrottaa katsetta etsimestä, vaikka täytyy muuttaa jotain säätöä, varsinkin herkkyys ja eri tarkennusmoodien ja -pisteiden vaihtoa joutuu harrastamaan tiheään
    - käytä rohkeasti isoa herkkyyttä, tuolla kameralla 1600 ja 2000 asaa voi käyttää hyvin, suurin osa tapahtumakuvista on kuitenkin kymppikuvia, niistä ei kohina niin näy. tärkeää on ottaa terävät kuvat,
    - ota monenlaisia kuvia, perus- ja hieman rohkeampiakin rajauksia
    - mieti etukäteen, miten saat kuviin muutakin kuin aina vain iloisen naaman
    - älä unohda yksityiskohtia esim. ruokapöydästä, sormuksesta, kukista jne.
    - yritä kuvata kaikki läsnäolevat johonkin kuvaan.

T JUkka

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin, noista linsseistä käytä pääasiassa 50 millisestä ja 18-55 is, kuvanvakain auttaa paljon.
    TJukka

7. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

jos kuvaat kirkon, kysy sulhaselta, missä kohtaa isän on tarkoitus luovuttaa morsian sulholle.Katso itsellesi paikka tämän kohdalta alussa, istu lähimpänä käytävää, jotta saat kuvan, kun kirkon ovet aukeavat ja morsian isineen tulee ovesta.
    Mittaa valotus etukäteen ja käytä m-asentoa, koska ovesta tuleva päivänvalo hämää kameran valotusmittaria muuten niin, että pääkohteet jäävät lähes mustiksi. Käytä muutenkin tuota m-asentoa koko kirkkokuvauksen ajan. Ole sivussa, kun isä luovuttaa morsiamen, jotta saat heidän kaikkien kasvot kuvaan, selät eivät näytä hyvältä.
    TJukka

8. zam

zam

22
    0
    0

Kiitos vastauksista. Tosi hyvä pointti tuo ovesta tuleva "yllättävä" valo.
    Muutama selvennyt. Oletan että valon mittaaminen tässä tapauksessa tarkoittaa sulkijan arvon etukäteen määrittämistä?
    Oletko ihan varma tuosta ISO arvosta, 1600 tuntuu aika paljolta(2000:een ei pystykään, ainakaan ilman erikoiskikkoja). Eikö se kohina näy printattavissa kuvissa?

9. Vs: Vinkkejä hääkuvaukseen?

Salaman kanssa 400ASAa niin ei lyö niin hurjasti.
    800 ASAa tuolla rungolla voi olla vielä hyvä mutta tärähtäneet rankataan auttamattomasti pois kun taas kohina ei ummikkoa silloin haittaa kun ilme on hyvä eikä kaksoisleuka näy.
    hääpari harvoin on kiinnostunut valokuvateknillisistä oivalluksista tai ratkaisuista.

kakun leikkuu ja kimpunheitto voi mennä ohi jos luumuilee ulkona muuten ei kirkon lisäksi pitäisi olla stressiä. kiitoskortti tehdään siitä tylsimmästä ruudusta.. jossa kuitenkin on ilmeet kaikille mieleiset..

10. Vs: Vinkkejä hääkuvaukseen?

Luojan kiitos, ettei ole noita kirkkokeikkoja kovinkaan paljoa, ne on ihan hirveitä hommia. ;)

Kyllä toi ISO-arvo noilla paikkeilla huitelee monessa kirkossa. Katselin viime keikan exifejä ja iso pyöri siinä 2000-3200 välissä ja aukolla 2.8 sai revittyä aikaa ruhtinaalliset 1/40s. Pappina oli joku nuori hupakko, joka kielsi ehdottomasti salaman käyttämisen, ei ollut paikkakuntalaisia. Tokihan on myös noita uudempia ja kirkkaampia kirkkoja, missä valoa riittää. Puukirkot on yleensä aika valoisia ja vanhat kiviset fransiskaanikirkot taas ei.

Näillä keleillä tosiaan tuolta ulkoa tulee ikkunoista paaaljon valoa, joten kontrastia sieltä sisältä kirkosta löytyy. Samoin noista pimeistä kirkoista ulostultaessa väki sitten siristelee silmiään aikatavalla, että kannattaa ottaa hääparistakin useamman kuvaa siinä käytävällä, kun silmät on vielä auki. Kannattaa myös varoa selustaa ettei käy näin.

11. zam

zam

22
    0
    0

Hah hah. Tuo on kyllä paha! Hyvää tekee kameralle, että varakameralle. Noin vetisiä yllätyksiä ei kyseisessä kirkossa pitäisi olla. Eikä muitakaan varteenotettavia kulmia.

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Pystyt täysin huoletta käyttämään iso 1600 kamerassasi. Laita kohinanpoisto 'kohtuulliselle'.
    Canon XSi Review
    T Jukka

13. Vs: Vinkkejä hääkuvaukseen?

Ilman salamaa juhlapaikalla olet noita isoja asoja käyttänyt? uskon kyllä mutta kysyn kun en itse ole uskaltanut..

14. Vs: Vinkkejä hääkuvaukseen?

Ei näin ,D
    Vittu mikä aasi. Salama soi niin ettei tiennyt että onko kirkossa vai las vegasissa. Ei ihme että kielletään kirkossa kuvaaminen jos se menee tollaseksi star warsiksi joka häät...
    .. joo sellanen huomaamaton kulisseissa pyörivä kuvaaja tosiaan.

15. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kun hieman ylivalottaa, ettei mene musta tukkoon, niin voi tehdä vaikka 30*40 cm kuvia, olen tehnyt tuota kameraa huonommasta aps-kennoisesta.
    TJukka

16. zam

zam

22
    0
    0

Tässä mallissa ei taida olla kun päälle tai pois päältä tuo kohinan poisto, jos puhutaan 'High ISO speed noise reduct'n' säädöstä. Mutta hyvä tietää siitäkin, en ole hirveästi tuota ISO arvoa uskaltanut muutella.

17. Vs: Vinkkejä hääkuvaukseen?

joo hyvin menee kunhan ei varasta showta ja muistaa että tytöt alkaa jo 5 vuotiaana suunnitella tuota päivää prinsessana (joka helvetin ainoaa yksityiskohtaa!) ja se tulee olemaan koko elämän kohokohta ja parhaat parrasvalot ,D

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mä en lähtisi M-asennolla suhmuroimaan; tilanteet ja valot muuttuvat niin nopeasti että luottaisin kameran osaamiseen (siis Nikonin tai Olympuksen... sorry ei ole Canonista käyttökokemuksia)

19. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Oon joskus luottanut Nikonin automatiikkaan...patskaksi meni.

20. zam

zam

22
    0
    0

Luulen, että tulen kuvaamaan M, Tv ja Av moodeilla. Noilla on suht hyvin ainakin muut, nopeistakin tilanteista otetut kuvat onnistuneet. Käyn vielä tsekkaamassa kirkon ja juhlapaikan valot ennen juhlia.