Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vinkkejä filmin kehitykseen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana artur, 29 Syyskuu 2005.

1. artur

artur

227
    0
    0
    Hei,

Olen kohtapuolin liittymässä myös filmikuvaajien joukkoon ja aikeena olisi kehittää mv-filmit itse ja skannata diat.

Olisiko teillä arvokkaita vinkkejä kyseisen puuhan suhteen, mitä olette kantapään kautta oppineet kehittäessä filmiä?

Kumpi on muuten parempi, Redinol vaiko sellainen jauhopohjainen kehitin? Kestääkö kehittämisen oppiminen kauan? EN ole kyseistä puuhaa koskaan tehnyt, joten olisi kiva kuulla teidän tarinoita filmien kehityksestä.

2. Jos rodinalia meinaat niin se on helppo ja halpa, jälkeä tai helppoutta tosin en osaa muihin verrata kun muista ei kokemusta ole. Kyllä tuolla on hyvä kehitellä ne filmit mitä kuvattua tulee. Oli se aluksi sellaista pientä hakemista, ja on vieläkin. Ekalle rullalle ei välttämättä kannata ottaa sitäå "elämänsä kuvaa" kun voipi ottaa kannuun kun kehitys meneekin pieleen. On se muutenkin hiukan hermoja raastavaa välillä kun tuntuu että parhaaseen ruutuun jää aina joku piste pahimpaan paikkaan, mutta onneksi sitä ei tarvitse ottaa vakavasti. Mukavaa hommaa kaikenkaikkiaan, ja vedostaminen se vasta kivaa onkin.

3. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Minun mielestäni yksi asia on opetellessa tärkeä: pyri vakioimaan kehitysprosessi niin että muutat kerrallaan vain yhtä tekijää. Opit enemmän ja nopeammin kuin oppisit muuttelemalla montaa asiaa (kehitysaika, lämpötila, liuosvahvuus, liikuttelu)yhtaikaa.

4. Tarkoitat varmaan skannaavasi negat? Mutta miksi ihmeessä? Aiothan toki vedostaa myös kuvat itse? Se se tosiaan vasta mukavaa puuhaa onkin ;)

5. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
    v c

6. Itse olen tykännyt ilfordin filmejä kehitellä ID-11 kehitteessä seoksella 1+1 toiset ovat puolestaan menettäneet sydämmensä rodinalille. Ainakin Tampereen kaupungin kirjastosta voi lainata sellaista mv-filmien kehitys opetetus videota se on muistaakseni jonkun Lahtelaisen kameraseuran tuotantoa.