Nyt kaipailtaisiin vinkkejä festareilla kuvaamiseen vähän kokeneemmilta keikkakuvaajilta. Minkälaisella kuvauskalustolla olisi hyvä valmistautua lähtemään festareille, pääkohteena tietenkin bändien kuvaaminen? Käytössäni on croppikennonen D300s, ja lasivalikoima on rajallinen. Mitä pakkaisit laukkuun, jos valittavana olisi seuraavat Nikkorit; 10,5mm F2.8 16-85mm F3.5-5.6 35mm F1.8 50mm F1.8 70-200mm F2.8 Kannattaako käsisalama ottaa mukaan, viemään jo valmiiksi pienen kameralaukun tilaa? Viime reissulla salaman kanssa kuvaaminen lavan edustalla ainankin kiellettiin, liekö sitten artistikohtaista? Mitä Kaikki vinkit parempaan festarikuvaamiseen otetaan avosylin vastaan!
Vs: Vinkkejä festarikuvaamiseen En millään asteella ole mikään suuri viisas tekijä mutta, riippuu mielestäni aika paljon siitä miten lähelle lavaa pääset ja siitä miten korkealla se mahtaa keikkua. Itse olen kuvaillut sisäkeikkoja ja pidän enempi pienemmistä bändeistä joita pääsee helposti ihan lavan kärkeen rupsimaan, ja joku 35-50 millinen tuntuu riittävän aika hyvin, pisempää polttoväliä jos lähikuvia halajaa tietenkin ja saahan vielä laajemmilla polttoväleillä aika "siistejä" kuvia. Festareilla taitaa tosin aina olla vähän enempi väliä lavan ja ihmismassan välissä, väittäsin että tele olis aika kova sana, etenkin jos on semmonen korkee lava eikä pääse mistää muusta kantista kuvaamaan, pystyispähän ainakin vähän kauempaa räpsimään... Salamaa en ole oikeestaan edes harkinnut. Kuulostaa ainakin miun mielestä huonolta ajatukselta - en menisi noiden orkesterien omia valoefektejä pilaamaan vaikkei ne aina kovin kummosia ole. Ja kiellettäneen muutenkin monesti... Näin lonkalta sanoisin että ota mukaan tuo 70-200mm, ja mie ottasin tuon 35 millisen kaveriksi. Voishan noita "enempi laajiksia" vielä ottaa jos kassiin mahtuu, jos tykkää. Kyllä niillä jotain kivaa varmasti saa myöskin. Ehkä jopa 70-200mm+16-85mm mutta tuossa 35mm olis valovoimaa mitä on kyllä kiva olla musiikkia kuvatessa. Ei mulla muuta, en tosiaan mikään viisas mies ole, mutta onhan noita kuvailtu.
Vs: Vinkkejä festarikuvaamiseen Vähän samoja ajatuksia on itellänikia. Viime vuonna olin saman festarin kuvaamassa, ja lavan ja yleisön välissä ei tosiaan ole kun.. 2-3 metriä? Eli lähelle kyllä pääsee, käytännössä puoliksi lavalle ryömiminenkin onnistuu.