Oon tässä muutaman mv-filmin kehitellyt itse ja aika mukavasti homma lähtenyt käyntiin. Ajattelin, että kun vauhtiin olen päässyt, niin voisi kokeilla tuota värillisen kehittämistäkin. Olisiko tällainen hyvä setti? http://macodirect.de/tetenal-colortec©-negativ-rapidbrkit-liter-p-1547.html Ajattelin muutenkin tilata kamaa tuolta, niin tulis samalla!
Vs: Värifilmin kehittäminen Värikehitys itse Tetenalilla onnistuu oikein hyvin, mutta aloittaisin ehkä kuitenkin aluksi 1 litran Tetenal-setillä. Jos sitten 5-litraista kuitenkin lähtee hommaamaan, voisi Fuji Hunt-setti olla parempi valinta. Minua viisaammat pitävät sitä laadukkaampana ja säilyvämpänä tavarana..
Vs: Värifilmin kehittäminen Fujin kitissä on bleach ja fix erikseen, josta saattaa olla etua (noi aineet eivät yhdistettynä säily mielettömästi, mutta aika hyvin kuitenkin). Jotkut on sanoneet, että blix eli tuo yhdistetty valkaisukiinnite saattaisi jättää hieman hopeaa värinegatiiviin, mikä on huono juttu. Meillä on kuitenkin useampi litra Tetenaliakin C41-kehityksiin tossa kerholla käytetty ja jopa testattu, saako erillisellä valkaisulla jälkeenpäin niihin jotakin muutosta. Sen perusteella Tetenal toimi aivan oikein, eli huolta ei pitäisi olla. Tetenalin ohjeissa saattoi olla jotain epäselvyyksiä. Kannattaa ehkä ainakin harkita muutaman välihuuhtelun lisäämistä eri kemikaalien väliin, jos aikoo käyttää niitä uudestaan. Kitistä voi tehdä myös esim. kolmasosalitran tai puolen litran eriä, kunhan sitten laskeskelee sopivat ajan lisäykset kehitettyjen filmien mukaan.
Vs: Värifilmin kehittäminen Kiitos pojaat nopeista vastauksista! Enpä tullutkaan ajateleeksi tuota säilyvyyttä. Taitaa olla järkevä juttu ottaa tuo 1 l setti alkajaisiksi. Saan tässä pian postissa elämäni ensimmäisen keskikoon kameran ja täytyy siihen tilata myös filmiä. Arpapelillä menee. Oliskahan joku Fuji Reala 100 ensimmäiseksi hyvä?! Sais kyllä näköjään telefotosta samalla hintaa kuin tuolta Macolta, jos vaan olis helsinkiin asiaa...
Vs: Värifilmin kehittäminen Riippuen mitä ja miten paljon oot Macolta tilaamassa, kannattaa myös harkita muita kauppoja kuten Nordfoto.de, Fotoimpex.de tai briteistä AG Photographic. Niistä saa noita värikehityssettejä ehkä vähän halvemmalla (varsinkin AG josta saa tota Fujia), mutta vähän kaupan mukaan vaihtelee onko halpaa mv-filmiä tai värifilmiä... Säilyvyyksistä vois sanoa, että avatutkin pullot säilyy aika hyvin. Noista Tetenalin pulloista ainakin oli vähän nihkeä ilmoja pois puristella mutta kannattaa silti ainakin yrittää tai ehkä jopa siirtää (pestyihin ja kuivattuihin) parempiin säilytysastioihin joissa tuokin onnistuu. Meillä muistaakseni on vuodenkin verran viiden litran kitin tiivisteitä käytelty ja hyvin ovat silloinkin toimineet. Käyttöliuoksetkin samoilla menetelmillä (ilmat puristellen) parikin kuukautta. Jos löydät lähistöltä muita asiasta kiinnostuneita, niin ainahan sen viiden litrankin setin voi jakaa vaikka puoliksi.
Vs: Värifilmin kehittäminen Katos vaan! Tuo Ag-photographig on uusi tuttavuus mulle. Onpas hinnat aika lailla edukkaammat!
Vs: Värifilmin kehittäminen Ite en oo sieltä tilannu, mutta kaveri on ainakin kerran vai pari. Jotain huhua kuulin että oliko siellä nyt viime aikoina jotain pieniä vaikeuksia vastata maileihin (sales-osote ei toiminu tai jotain?). Kannattaa siis hieman varauksella suhtautua, ainakin toimitusaikoihin... Mahtaako jollakulla olla parempaa tietoa mikä on tilanne nyt? Kuitenkin viimeksi tuli tavarat perille hyvin.
Vs: Värifilmin kehittäminen Reala keskikoossa on ihan törkeän makeaa kamaa (tosin niin on pari muutakin), joten jos vaan nopeuden puolesta sulle riittää, niin ota pois vaan.
Vs: Värifilmin kehittäminen Olivat joululomalla. 'Christmas opening: We will close at 5pm on WEDNESDAY 23 December and re-open on Monday 4 January. ****IMPORTANT - We have received a very large number of orders over the Christmas period - We will dispatch the orders as soon as we can over the next few days' Meinasin juuri tarkistaa, että milloinkas viimeksi tilasinkaan, niin olivat juuri vastanneet loman aikaiseen tilaukseeni, että lähdössä on, joten näyttäisi toimivan edelleen OK.
Vs: Värifilmin kehittäminen Hyvä homma . Hinnat on tuolla monissa tuotteissa kohdallaan. Ilfordin mv-paprut esimerkiksi näiden värikemikaalien ja väripaperien lisäksi..
Vs: Värifilmin kehittäminen Sais tosiaan olla vähän enemmän herkkyyttä kuin tuo 100. Mitä oon noita omia tekeleitä nyt katsellut, niin sain vaan tuolla 100 herkkyydellä niin paljon omaan silmään nätimpää jälkee ainakin mv-kuvissa, että se nyt tässä ajoi ohi. tuo 400 olis varmaan tähän vuodenaikaan paljon käytännöllisempää. Rollei Retro 400 kokeilin mv kinoa 2 rll ja ei oikein kyllä miellyttänyt. En kyllä tiedä miten eri tavalla tuon värillisen 400 jälki sitten eroaa, kun en ole vielä kokeillut.
Vs: Värifilmin kehittäminen Ainakin se keskari on moninkertaisesti isompaa negaa, joten ei rae pääse niin helposti häiritteen. Makuasioita aika pitkälti ne filmivalinnat lopulta on.
Vs: Värifilmin kehittäminen Tilaa multa C-41 aito kitti, saat pilkkahinnalla ja suomenkieliset ohjeet päälle, mulla on niitä liikaa kun menin ostamaan ton hasseliperän.
Vs: Värifilmin kehittäminen Tetenalin kitit joissa on erillisen valkaisun ja kiinnitteen sijasta blix, ovat tosiaan toimineet meillä ja muillakin ihan ok, mutta jotkut asiaa enemmän tuntevat teoretisoivat että eroja saattaa olla. Harvapa niitä on kuitenkaan huomannut... Ainoat, mihin periaatteessa 100% varmuudella voi luottaa, ovat Kodak ja Fuji, koska kaavat ovat muille salaisia. Anyway, jos AG Photographicin isot postikulut eivät pelota (kamaa kannattaa ottaa sitten koko 20 kg edestä jotta homma kannattaa) niin sieltä heruu todella halvalla ihan tuollainen Fujin oikea kitti joka on jopa halvempi kuin Tetenalin vastaava. Sitten vaan ohjeita noudattaen niin hyvä tulee. Ja Kodakin single-use-E6-kitti samaan tilaukseen kun kerran 20 kiloon mahtuu, sekin maksaa vain sen kolmisenkymppiä..... Säilyvyyseroja noissa ei pitäisi olla. Eikä säilyvyys ole osoittautunut ongelmaksi meillä tt-klubilla kertaakaan vaikka tosiaan vuodenkinvanhoilla avatuilla purnukoilla on menty. Säilytä avattuja tiivistepulloja vaikka jääkaapissa jos huolettaa ;-).