Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Viiskytmillinen on edelleenkin hyvä laitos

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tapiola2006, 18 Elokuu 2016.

    Oheinen kuva käsivaralta ja manuaalisesti tarkennettu.
    Optiikka vanhaan tekniikkaan perustuva AF NIKKOR 50mm f/1.8D
    Runko Nikonin 16 Mpixelin DX-kennolla varustettu D5100
    Koko ruutu JiiPekki, osasuurennos raw-tiedostosta.

    ISO 320
    f/5,6
    1/2500
     
  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Viiskytmillinen on edelleenkin hyvä laitos

    Varmaan ihan hyvä se 50mm - jopa kroppikamerassa. Mutta juuri näitä kuvia on hirveän vaikea lähestyä kalustofiilistelyn näkökulmasta. Eikö keskustelun otsikoksi kävisi paremmin Koiria on kiva kuvata - mikä muuten on totta :)
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Viiskytmillinen on edelleenkin hyvä laitos

    Sigma 50/1.4 ART on hieno lasi, mutta on jäänyt liiankin vähälle käytölle EF 24-70/2.8 L II hankinnan takia.
    Ehkä joskus tulee uusi aika innostumiselle.
     
  3. Vs: Viiskytmillinen on edelleenkin hyvä laitos

    Kyllä sekin käy. :)

    Tosin hauvan kuvaaminen silloin kun se on vauhdissa on haasteellista manuaalitarkennuksella. Mulla on tuosta sarjasta yksi ruutu, jossa koko pärskeseinä on koiran ja kameran välissä terävänä ja itse kohde jo terävyysalueen ulkopuolella. Eipä se f/5.6 niin kummoista syväterävyyttä tuolta matkalta tarjoile...
     
  4. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: Viiskytmillinen on edelleenkin hyvä laitos

    Änkeen tähän kyseleen, vaikka 50/1.8G kyseessä. Muutamat häät tässä kesällä tuli kuvattua ja D750:sessä sekä D3:sessa oli laseina mulla 20/1.8G, tuo 50/1.8G ja 70-200/2.8G.

    No, sain joka kekkereistä ihan onnistuneet satsit kuvia, mutta huomio kiinnitty käsitellessä kaikilla kerroilla tohon 50 millisen tarkennukseen joka jostai syystä on luvattoman usein vaan vähän siellä päin. Onkohan mulla huono yksilö vai onko tuo vaan tollanen. Muilla laseilla ei mitään ongelmaa, viiskymppisellä vähän turhan reilusti. Enkä nyt puhu mistää puolen metrin päästä 1.8 aukolla kuvatuista kuvista missä joku sinkoilee tuhatta ja sataa edestakas, vaan ihan sellaset kuvat jotka olis kyllä pitäny onnistua niin aika usein vaan ei, tarkennus jossai siellä sun täällä. Olen kyllä sen kokeillu että se rauhassa testatessa tarkentaa oikeen.
     
  5. Vs: Viiskytmillinen on edelleenkin hyvä laitos

    Ei ainakaan mun yksilö harhaile, sen mitä pienestä otannasta katselin (ollut vähän sivuraiteilla mun valikoimassa, enemmänkin vain varaobjektiivina kun on halpa). Toki en yhtään kertaa varmaan <2.8 ole sillä kuvia ottanut, että ehkä sen verran antaa anteeksi.
     
  6. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Viiskytmillinen on edelleenkin hyvä laitos

    Minulla taas 50/1.4 ART on nyt ollut aika pölyttymässä suuren kokonsa takia. Siinä mielessä vanhana ajan heikompivalovoimaiset olivat kivoja, että ne olivat pieniä ja keveitä. Eiväthän ne piirrossa tietenkään loistaneet mutta kulkivat mukana helposti.

    Välillä vaikea perustella itselle miksi ottaisi ison ja painavan objektiivin mukaan kun samaan tai kevyempään lähtee jo joustava zoomi.