Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Viikonloppu !

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ookke66, 4 Maaliskuu 2019.

  1. ookke66

    ookke66 Active Member

    208
    86
    28
    Olin lauantaina yhdessä konsertissa kameran kanssa ja sattui seuraavaa:
    Missään ei ollut mainintaa mistään kuvaukseen liittyvästä. Kävelin reilusti lavan reunalle kameralaukun kanssa ja kaivelin nikonin laukusta ja aloin kuvaamaan. Noin puolen tunnin kuluttua kävelee järjestysmies paikalle ilmeinen audienssi mielessä. Sanoi ystävällisesti, että voitko lopettaa kuvaamisen. Kysyin miksi ? Tässähän räpsyy vieressä kännykameroita pilvin pimein. Osa napsii jopa videota . Sitten kuuluu vastaus: Sulla on liian hyvä kamera ! Siitä lähettiin sitten narikan puolelle keskustelemaan asioista (olin takin jättäessäni narikkaan kysynyt, että kuvaaminen ok ). Sitte alettiin keskustelemaan muistikortin kohtalosta. Sanoin, että voitte kyllä ostaa muistikortin, mutta muussa tapauksessa pyydetään poliisi paikalle. Kuvat jäi kameraan ja kameralaukku narikkaan loppukonsertin ajaksi. En ole aikasemmin törmänny asiaan, että kameran laatu estää kuvaamisen.
     
  2. jaska26

    jaska26 Active Member

    352
    99
    28
    Olen tuota kännykkäkuvaamisen sallimista ihmetellyt minäkin. Taitaa olla niin, että rockin ja muun kevyen musiikin esittäjät kokevat, että yleisön jakelemista kännykkäkuvista ja videoista saatu PR on heille enemmän hyödyksi kuin haitaksi. Niiden kuvien laadulla kun ei välttämättä ole kaupallista arvoa tai videot eivät pysty kilpailemaan laadussa esiintyjien oman (maksullisen) materiaalin kanssa. Kännykkäkuvien tarkoitushan ei ainakaan yleensä ole kilpailla varsinaisten äänitteiden tai videoiden kanssa vaan palvella vain kuvaajien näkymistä omassa lähipiirissään Somessa.
    Kun teatterissa tai klassisen musiikin konsertissa kuulutetaan, että kuvaaminen on kielletty, oman kokemukseni mukaan kietoa noudatetaan aina.
    Puhelinten ominaisuudet kehittyvät jatkuvasti, joten tästä voi myös tulla ongelma, eli joku alkaa tehdä esiintyjien oman tuotannon kanssa kilpailevaa bisnestä puhelimella taltioidulla materiaalilla. Puhelimella taltioimisen sallivat esiintyjät saatavat tässä olla ampumassa omaan jalkaansa. Säännöt joka tapauksessa kaipaisivt täsmentämistä ennen kuin kännykkätallenteet alkavat merkittävästi syödä äänitemarkkinoita . Joissakin iskelmäkonserteissa on kyllä ollut selkeästi kirjallisenakin jaettu kielto nimenomaan järjestelmäkameroille, ja oletan että se tulkintana koskisi myös edistyneitä kompaktikameroita tai vastaavia, jos asia esiin nousisi.
    PS. Itse koen kännyköillä kuvaamisen esitysten aikana häiritseväksi, ja oma mielipiteeni on, että selkeä sääntö olisi kännykän käyttökielto.
     
    Viimeksi muokattu: 4 Maaliskuu 2019
  3. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Kyllä nimenomaan järjestelmäkameralla kuvaaminen ilman akkreditointia on kielletty monessa paikassa ja tapahtumassa, valtaosin myös siis konserteissa. Myös esim. SM-liigassa on järjestelmäkamerakielto, siis jääkiekossa. Jos se olisi sallittua, menettäisi akkreditointi merkityksensä kokonaan, ja valtaosa esiintyvistä artisteista ja ammattilaisista haluaa kontrolloida julkista kuvaansa edes jollain tasolla. Tämä rajaus johtunee siitä, että oletetaan järjestelmäkameralla kuvaavien olevan ammattimaisesti asialla ja kuvien päätyvän helpommin julkisuuteen. Klassinen musiikki on tietysti eri asia, siellähän ei kesken konsertin tietenkään kuvata muutenkaan. Paitsi japanilaiset, heidän olen nähnyt kuvaavan jopa Wienin Konzerthausissa.
     
    Viimeksi muokattu: 4 Maaliskuu 2019
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 146
    1 189
    113
    Äkkipäätä kuvittelisi, että edes klassisen musiikin konserttiin tullaan keskittymään musiikkiin:)
     
  5. ookke66

    ookke66 Active Member

    208
    86
    28
    Toki kysyin järjestysmieheltä ensin narikassa saako kuvata...sain luvan . Tässä kävi mun käsittääkseni niin, että kesken keikan bändin(managerin) taholla tultiin toisiin ajatuksiin kesken keikan. Enkä tietysti käyttänyt salamaa. Asia selvitettiin puhumalla. Ehkä kuvaamista olisi saanut jatkaa laadukkaalla pokkarilla...(ei ollu mukana). Kännykuvaajat käytti jotkut "salamaa".