Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Viikon säästövinkki: stoppi

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana A.Alhonen., 28 Joulukuu 2009.

Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

keksippäs A Alhonen vielä halvan MV paperin kaava, bulkkifilmihän on jo käytännössä ilmasta, 400 jalan tai 1000 jalan kakku Double X leffarainaa ei maksa juuri mitään, tai ei sun tartte keksiä, keksin jo ite: neukkujen Slavia papru on hyvää ja melkein ilmaista. aikanaan sai tallinnasta mutta nyt olen kaivanut valmistajan esille neuvostojen maasta. Perästä kuuluu

1. Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

Tuota on kieltämättä tullut mietittyä. Olen vedostanut ainoastaan muovipapereille, ja melko huolellisesti olen ne huuhdellutkin kehittämisen ja kiinnittämisen välissä. Jos olisi hapan stoppi välissä, tulisi silti varmaan huuhdeltua yhtä huolellisesti, kun ei tykkäisi viedä hapanta stoppia emäksiseen kiinnitteeseen vaikka se sen ehkä kestäisikin.

Filmille olen käyttänyt "stoppina" ihan vaan vettä. Ja samapa se kai on, vaikkei kehitys lopu yhtä nopeasti, kunhan vaan prosessi ja siten vaikutus pysyy samana rullasta toiseen.

2. Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

Kelpaisko vaikkapa tällanen:

1. Pölli mummon hopealusikat
    2. Hanki jostain typpihappoa
    3. Liuota hopealusikat kiehuvaan typpihappoon (syntyvä kaasu on vaarallista), keitä typpihappo pois, saat hopeanitraattia
    4. Mene Siwaan
    5. Osta paketillinen liivatelehtiä ja säilöttyjä kirsikoita (väri E127)
    6. Mene pimiöön
    7. Kaada kirsikoiden liemi kattilaan, lisää vettä tarvittaessa
    8. Lisää seokseen pari ruokalusikallista suolaa (NaCl)
    9. Lämmittele lientä n. 50 asteeseen ja liuottele sinne yksi liivatelehti
    10. Pistä valot pois ja himmeä punavalo päälle
    11. Liuota hopeanitraatti tilkkaan vettä ja lisää vähitellen kattilaan.
    12. Lisää reilusti liivatetta ja sekoittele vartin verran
    13. Ota halpaa A4-paperia ja levittele emulsiota sille, anna kuivua pimeässä

Ja laatu on varmasti huippuluokkaa!

3. Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

Kiitos, oli mielenkiintoista ja todennäköisesti hyödyllistäkin asiaa tuossa viestissä. Ehkä olen turhaan huolehtinut emäksisen kiinnitteen haponsietokykyä, ja harkitsen vakavasti stopin lisäämistä vedostusprosessiin.

Tähän mennessä olen huuhdellut muovipaperit kehityksen jälkeen juoksevan veden alla huolellisesti, en usko että kehitys on suuremmin jatkunut kiinnitteessä asti. Mutta ehkä stopin avulla saisin jätettyä välihuuhtelun pois, jos vain kiinnite kestää hapon niin hyvin kuin arvelet.

Olen tykästynyt tuohon käyttämääni emäksiseen kiinnitteeseen juuri siksi, ettei se haise juuri lainkaan, boonuksena on pitkäkestoisuus (eka kiinnite mitä tuli ostettua, jäänyt happamat kiinnitteet tyystin kokeilematta). Seleenitooneri haisee laimeanakin liuoksena jo paljon vahvemmin, mutta siitäkin onneksi haihtuu hajut käytön myötä.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllä se kiinnite varmasti kestää sen stopin. Mulla on vaan päähän pälkähtäny pari kertaa toi, että mitähän se hapan stoppi tekee... Mulla on hopeavedoksen kiinnitettä, joka on kyllä pikakiinnitettä sekin. Haisee jos läheltä nuuhkii, mutta ei ollenkaan sillä tapaa kuin Agefix. Hopeavedoshan myös myy sitruunahappopohjaista keskeytettä (ilman indikaattoria), eikä Olli varmaan ihan huvikseen sopimattomia aineita kaupittelis... tai käyttelis ;).
    Voihan siihen stopin ja fiksin väliin lisätä vielä jonkun vesihuuhtasun, niin ei pääse ainakaan turhan paljon saastumaan se kiinnite, jos sillä sitten jotain merkitystä olis.

5. Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

Kuten jo sanoin tuossa taannoin: Ei ihme että olet yliopistolla töissä, ja nyt vain positiivisessa mielessä !

6. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Siellä Jukka yön pimeydessä nyt nyysii hopealusikoita mummoilta... Varmaan kohta ilmestyy 123prolab saitin viereen hopearahaksi.fi palvelu, mistä voi tilata filmipussin hopeaesineilleen...

7. Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

Kun nyt kovasti säästätte niin eikös teillä sitä kiinnitettä nyt juur säästetä -ja oteta naapurilta tai vaikka rapusta sähköä, jotta saadaan vanhat hopeat kiinnitteestä uusiokäyttöön?

8. Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

Niin, kovan jätkänhän ei tartte kuin kerran pölliä ne mummon hopealusikat, sen jälkeen voi tehdä suljetun kierron jossa kerää kiinnitteestä hopean talteen ja tekee siitä uutta filmiä ja paperia, ja kiinnitteenkin voi käyttää aina vaan ja ikuisesti uudelleen. Sähkö tietenkin otetaan Quiquernin opastamalla tavalla.

Ja kun kehitykseen käyttää kahvia ja sen jälkeen juo kahvin niin se kahvikin tulee käytettyä ikäänkuin siinä kahteen kertaan ja kehitys tulee ilmaiseksi.

Ei voi enää paljon halvemmaksi mennä!

9. Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

Ja sitten tehdään kuten van Gogh, ja moni muukin pensseli-setä, että käytetään kuvat uusiksi. Eli vanhoista kuvista tehdään uudet paprut -saadaan lämpöä siihen kuituunkin -ettei olla niin saksalaisensinikylmänvalkoista.

10. Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

-Mutta, isointa säästöä saadaan kyllä jo isäni ammoin lanseeraamalla neuvolla: älä ota ollenkaan niitä huonoja kuvia. Ota ja tee vain ne hyvät.

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kaikista isoin kuitenkin kuvaamalla digille ilmaiseksi. Heh heh heh...

12. Vs: Viikon säästövinkki: stoppi

Punakaali-indikaattoridemonstraatio:

http://sorsa-tv.ath.cx/~antalh/elokuvalabra/tankkitesti.avi

Ensin pari kertaa punakaalia, sitten vähän rikkihappoa ja viimeiseksi vähän lipeää.

Videon varsinainen tarkoitus testata pumpun kykyä sekoittaa, mutta tästähän tuli oiva punakaalidemonstraatio.

Punakaalinkeittelyterveisin

13. kpn138

kpn138 Member

173
    0
    16

Vesi on hyvä stoppi, todennäköisesti se halvin ainakin?

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Joo ehkä mv-filmeille ja ehkä jopa papereille mutta on prosesseja joissa stoppi on oikeasti hyödyllinen ja jopa tärkeä... Esimerkiks RA-4 väripaperiprosessi tai C-41 filminkehitys kun kemioita käytetään uudelleen.