Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

vieläkö on filmikuvaajia...

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jounitapani, 3 Heinäkuu 2018.

1. kuvvooja

kuvvooja Active Member

272
    125
    43
    Olen kuvannut vuodesta 1966 filmille. Kehitän ja vedostan itse. Opetan myös valokuvausta ammatin puolesta. Kameroita isoista puukameroista lähtien alaspäin aina pikkuiseen HIT-kameraan saakka. Tällä hetkellä mukavin taskupokkari on Ricoh R1s. Korjailen myös mielelläni mekaanisia kameroita. Ricoh R1s.jpg

niffe, Juha Koli ja mlphotic tykkäävät tästä.
  2. Pelari

Pelari Member

811
    11
    18
    Kolmessa filmikamerassa tällä hetkellä tuore filmi sisällä:
    M6 /Double X 250
    Nikon FE2/ Velvia 100
    Olympus XE2 / Portra 400
    Joten, kyllä harrastan filmikuvausta. Mv:t kehitän itse Agfa Rondinaxilla (mahottoman kätevä laite).

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 562
    92
    48
    Jep se on kätevä laite. Mulla on se Rondinax 35U jolla voi diafilmiäkin kehittää kun spiraali on valoa läpäisevä jolloin valotus onnistuu. Myös Rondinax 60 rullafilmille löytyy. Pitäis keritä laittamaan molemmat myyntiin että ne pääsisivät tyhjänpantista toimeen.

4. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 190
    279
    83
    Pyydätkö Juke paljonkin noista. Laita vaikka yv, niin mä voisin miettiä...

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 867
    65
    48
    Kyllä filmille, tai nykyisin useammin alumiinille tai lasille.

6. jaguar

jaguar Active Member

1 630
    3
    38
    Mieluummin kuvaan filmille. Harrastus kestänyt pian 50 vuotta. Nurkissa kinarista 6x9-kameroihin kai 40 toimivaa. Montaa merkkiä ja mallia on kokeiltu.
    Pimiö oli kasassa viimeksi v. 1995. Ne vehkeet nurkissa odottavat kai perinnönjakoa. En edes nyt eläkkeellä ole ehtinyt panna pimiötä pystyyn ja kai noin 1000 ruutua skannaamatta. (Vide!)
    Silti aina filmikamerat on mukana kulkiessa ja poimitaan käteen.
    Tuon skannausurakan toivottomuuden takia olen yrittänyt hieman oikoa ja kokeilut digikameralla suoraan mustavalkoista.

7. Pistäpä mulle yhteystietosi siltä varalta että sattuu haaveri.
    Vaikkapa tänne: harri piste markoff miukumauku harmaasusi piste com

8. arthur

arthur Member

237
    0
    18
    Useasti kysyttyä, mutta vastauksen eläessä ajan kanssa kysytään taas aktiivisemmilta. Mistä nykyään vähiten kallis diafilmi sekä kehitys, kinolle ja rullalle? Taitavat molemmat tulla edullisimmin nykyään maamme ulkopuolelta?

Viimeksi muokattu: 25 Huhtikuu 2019
  9. Jojje

Jojje Member

723
    5
    18
    Kuva-Paijula - E-6 Diakehitykset

10. Pelari

Pelari Member

811
    11
    18
    Vielä on.
    Viime viikolla Pariisissa Leica R-E + Portra 160.

11. OlliN

OlliN

1
    1
    1
    Hei, Minulta saa noutaa hyväkuntoisen suurennuskoneen (Opemus III) Espoon Haukilahdesta. P. 0505987002. Screenshot 2019-05-16 22.56.44.png

Liitetyt tiedostot:

Mirrored tykkää tästä.
  12. TStoor

TStoor Active Member

3 060
    21
    38
    Käyn läpi vuosien 2014-2018 tutantoa ja laitan kaikki negat ja diat koronlogiseen järjestykseen. Töitä rittää. Esim v 2017 valoitn noin 100 rullaa näköjään. Jääkaappissa ja pakkasessa riittävästi filmiä tämän vuoden tarpeisiin.

Sellaisen päätöksen olen tosin tehnyt, että:
    1) m/v on etusijalla ja siirryn 20, 25, 100 linjalle. Adox, Rollei. Toivottavasti filmituotanto jatkuu, saadaan käyntiin.
    2) färinega jää pois
    3) ja diaa tilalle ja se keskareihin

13. arthur

arthur Member

237
    0
    18
    Pistäydyin Liisankadulla Telefotossa. Satasta väridiaa rullakoossa oli paikalla 17 rullaa, korjasin talteen. Viisikymppistä jäi. Ilokseni kuulin Kodakin (?) palanneen väridiabusinekseen, toistaiseksi vain kinokoossa Ektachrome E100:lla. Fujilla kuulemma hinnannostopaineita. E-6 kuulemma kympin korvilla, saman oli filmi. Mutta ei se mitään, niinpitkään kun noita saa. Mistäköhän sitten saa polaroidia Hasselblaadiin, FP-100C, tai muuta vastaavaa?

14. niffe

niffe Well-Known Member

11 817
    135
    63
    Minä puolestani pistäydyin Fotoyksissä Kampintorin kupeessa ja siellä hemmot hyllyttivät juuri valtavaa filmilähetystä. Kantsuu käydä vilkaisemassa valikoimaa, mikäli filkkaa on tarvis.

KeppiHevonen tykkää tästä.
  15. KeppiHevonen

KeppiHevonen Member

32
    6
    8
    Juuri kohtasimme uudestaan wanhan rakkauven kanssa. Latasin wanhaan ihanaan jotakin roinaa superiaa ja valotellut nyt jonkun ruudun tällä.

Jaa niin millä?

No Minolta AL:llä helkatti! Ei tee heikkoa tunnustaa, mutta jostainkin mielenvikaisuudesta olen aina pitänyt ko. kamppeesta.

Juha Koli tykkää tästä.