Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miksei mene filmi spiraalille

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 17 Elokuu 2012.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Olen jo liian pitkään painiskellut yllättävän ja uuden ongelman kanssa:
    -miksen saa kinofilmiä patersonin muovispiraalille?
    Oikeastaan ongelma on tullut sen jälkeen, kun siirryin käyttämän tmax400 filmiä.
    Leikkaan samoin pienet lovet filmin alkupäähän kuten muillekin filmeille, mutta jostain syystä puolessa välissä filmi ei enää mene spiraalille ja ainoa keino on leiktava filmi poikki ja laitettava loppu uudelle spiraalille.
    Sama homma joka spiraalin kanssa, olen kokeillut ainakin 4 spiraalia.
    Tuon tmaxin filmin pää on taivuksissa eri suuntaan kuin loppufilmi - alku taittuu kirkkaalle puolelle, loppufilmi emulsion puolelle.
    Onko hyviä neuvoja?
    Spiraalit ova kyllä vanhoja, mutta pesen ne jokaisen kerran jälkeen hyvin.
    Olen ensi alkuun ajatellut hankkia uudet spiraalit.
    T Jukka

2. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113
    Vs: Miksei mene filmi spiraalille

Oletko ottanut(tukenut) sormilla kiinni filmistä ja samalla pyöräyttänyt kelaa "vauhtia" antaaksesi.Kuivista sormista ei jää yhtään merkkejä sanokoon joku guru mitä hyvänsä. t kim

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kyllä mä sormilla (peukaloilla) tarvittaessa pidän filmistä kiinni.
    Alku kyllä menee aina hyvin ilman peukkojen avustusta, mutta sitten alkaa tökkiä

4. Vs: Miksei mene filmi spiraalille

Jotain töhnää spiraalin filmikanavassa. Rankka pesu hammasharjalla ja kierukka tiskikoneeseen.

Se paras temppu on vaihtaa metallikierukkaan ja -tankkiin. Aivan täysin ongelmattomia eivät nekään kyllä ole mutta melkein.

5. Vs: Miksei mene filmi spiraalille

1. Monesti ollut just pisara vettä ja siihenhän filmi puree kiinni kuin kiveen.
    2. Itse kokeilin myös tuota, ei jaksanut enää taipunutta filmiä.

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kyllä ovat kuiviakin.
    Pitää koittaa tuota hammasharjapesua, kuulostaisi järkevältä.
    T Jukka

7. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Osta Jobon pönttö ja kelat - ovat liukkaita.

8. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Mulla on ajan myötä spiraalit päässeet hieman löystymään, nykyään joidenkin yksilöiden kanssa auttaa kun niitä painaa hieman juuri sopivasti toisiaan vastakkain filmiä eteenpäin vemputtaessaan...

En muuten jaksa leikellä mitään erityismuotoiluja filmin alkupäähän, hyvin ne menee ihan suoraan neliskanttisesti leikattuinakin perille. Itse asiassa jopa sen leaderin kerakin.

9. Schind

Schind Member

493
    1
    18

OT, mutta olkoon: Minulla on päinvastaiset kokemukset tästä. Olen ajatellut, että kyseessä olisi tosielämän esimerkki tästä:

"Stabilizer or wetting agents, of any type, any brand, should not be used in the tank or with the film on the reels. It doesn't really damage the reel, but it causes a sludge-like build-up which ultimately can cause contamination and loading problems. Wetting agents and stabilizers don't wash off. They seem to chemically bond with anything they contact. Kodak even has instructions for users of stainless steel reels for reducing (not eliminating) the buildup."

Lähde: http://www.jobo.com/jobo_service_analog/us_analog/faq/stabilizer_on_reels.htm

Nuo kyseiset spiraalit kun ovat uineet varmasti satoja kertoja C-41 ja E-6 stabilitkuissa..

10. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

mulla ollut samaa probleemaa patersonin spiraalien kassa jo aikaisemminkin ennenkuin aloin käyttämään loppuhuuhteluissa lisäaineita.
    Voi olla tosiaan siitä että spiraalin tarttuvat aineet tekevät siitä vähän nihkeän. Ite olen saanut filmin kulkemaan kun kopauttaa kelaa pöytään napakasti ja vähän ravistelee,  Filmi spiraalilla löystyy ja lähtee taas kulkemaan.
    Jobon spiraaleilla ollut vähän samaa ongelmaa joskus.

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mullakin on aika löysät spiraalit.
    Pitää koettaa myös tuota kopautusta

12. hannu523

hannu523 Well-Known Member

2 652
    574
    113

Jos ovat vähänkin kosteat, niin kamittaa. Hiustenkuivaaja auttaa. Leikkaan myös filkan kulmat pyöreiksi.

13. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Patersonin spiraalit, jotka ovat olleet hyviä 80-luvulla, ovat hyviä edelleen. Ne ovat aavistuksen läpikuultavan vaaleita ja muita tuntomerkkejä löytää tuosta: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,46364.msg354928.html#msg354928  Aivan kehnoja oli ne toiset "Patersonit". 

Filmin pään olen aina leikannut suoraksi ilman kulmien leikkausta. Usein jää kevyt huuhteluainekin kuivumaan spiraaleihin (mutta ei todellakaan sellainen ylivahva liuos mitä annaosteluohjeissa on - huomaa maailman pääsääntöisesti Suomea kovemmat vedet).  Tosin ravistelen spiraalit hyvin kuiviksi ennen jättämistä kuivumaan, jotta niihin kohtiin mistä vesi ei valu pois vaan jää haihtumaan jäisi mahdollisimman vähän veteen liuonneita aineita.  Erityistä huomiota olen kiinnittänyt sisäänmenon kuuliin niin että ne ovat mahdollisimman kuivat kuivumaan jättäessä eikä ne jää alas mihin vesi valuu eikä tasan ylöskään missä on vaakasuoraa pintaa.

T-Maxia en ole juuri käyttänyt. Joskus vähän on filmin kulku huonontunut loppua kohden, mutta aina siitä on selvitty nopeasti.  Spiraalin päätyjä voi hieman kitkuttaa filmin pitkän sivureunan vastaisesti.  Harjaa en ole ikinä spiraaleille näyttänyt.

Niin hyvin nuo ovat toimineet etten vieläkään ole harjoitellut metallisia, joita tuossa myös odottaa käyttöä.  Viime viikolla kehitin kymmenisen rullaa ja jääkaapissa on vielä nelisenkymmentä, kinoa ja rullafilmiä. Voi olla että tulee otettua lisää purkkikapasiteettia käyttöön kun jatkan.  On ollut käytössä vain kaksi purkkia  (kahden ja viiden), sekä 6 spiraalia.

14. jaguar

jaguar Active Member

1 649
    6
    38

Pesu aina kehityksen jälkeen auttaa. Harjaa käytettävä. Itse käytän jotain kylppärinpesuspraytä, jonka pitäis poistaa kalkkikerrostumat ym.

15. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Filmin etureunan voi pyöristää ja ehdottomasti leikata terävät reunat pyöreiksi. Tmax on ohuempi emu kuin perinteiset kökkäreraefilkat, joten se saattaa tehdä mutkaa melko ryhdikkäästä polyesteripohjasta huolimatta. Spiraalin pitää tosiaan olla ehdottoman puhdas ja kuiva jo pelkän tasalaatuisen kehittymisen vuoksi.

16. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Vanha ratkaisu ongelmiin on metallinen purkki ja spiraalit (mikäli kuitenkin uusia aiot hankkia).

Etuja: filmi ei jää jumiin, toimii vaikka märkänä, ei tarvitse leikata kulmia, metalliset tankit vetävät vähemmän nestettä, ei tarvitse pestä harjalla, seuraavakin sukupolvi voi käyttää...

Haittoja: toistaiseksi ei havaittu.

17. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Voisin peesata edellistä...

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Samoin. Ihmettelen miksi Jukkis71:lle ei metallikierukat kelpaa? Se on ratkaisu.

19. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Mulla on metallipurkki ja kierukka, mutta en ole onnistunut laittamaan siihen filmiä.
    Kertokaas yksinkertaisesti, miten se tapahtuu. Itse en ainakaan ole saanut filmiä siihen mitenkään järkevällä ja helpolla tavalla. Muovirullalle kyllä menee suht helposti.

20. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Omalta osaltani voisin tohon vastata seuraavasti:
    Joskus tullut hankittua patersonin purkki, muuta ei aikanaan kauppiaalla ollut tarjota eikä skidinä ymmärtänyt oikeen muutakaan vaatia. Ei ollut nettiä mistä olis kattellut.
    Nyt noita muovisia on kertynyt parikin, paterson ja isompi jobo. Noi toimii, ilman suurempia ongelmia. Takertelu tapahtuu lähinnä kinokoolla ja jos filmi on vähän ylipitkä. Ja kun tolla kopautuksella sen saa menemään, ei sekään ole ongelma. Ei siis ole mieleenkään tullut että olis tarvetta käyttää rahoja kalliimpaan metallipurkkin, sille kun on muutakin käyttöä, rahalle meinaan.