Tällä kertaa kysymyksessä Arabiemiraatit/Dubain ja Thaimaa/Phuketin (tai muu Thaimaa?) kameroiden ja niiden vehkeiden hintataso ja yleinen löytömahdollisuus.
Tuosta toisesta en osaa sanoa, mutta Thaimaassa on yleisesti kameroiden ja varusteiden hintataso samaa luokkaa kuin Suomessa, ei siis halpaa, muuhun elämisen hintatasoon nähden siellä, vaan kallista. Oli ainakin vielä hetki sitten, ja sama linja ollut oman tietolähteeni mukaan jo ainakin 10 vuotta + risat.
Jep. Itse asustelen täällä Singaporessa tällä hetkellä ja on tullut kierrettyä haukkana noita kameraliikkeitä myös muualla. Itselle on hahmottunut sellainen kuva linjan Thaimaa-Malesia-Singapore kameroiden hinnoista, että jotkut kalliit järjestelmät ja muut erikoiskamerat ovat jonkinverran halvempia kuin Suomessa. Normi pokkarit saattaa olla paikasta riippuen jopa kalliimpia kuin Suomessa! Mutta sitten taas kaikki muu tilipehööri on suht edullista, kuten objektiivit ja salamat yms. Ja hinnoissa on aina ihan helevetisti suolaa päällä, että kun ostamaan menee niin: A: Tiedä tasan tarkkaan mitä haluat ja älä suostu ottamaan mitään muuta. Jos sinulle tarjotaan jotain hyvää minkä haluaisitkin niin kieltäydy ja tule toiste hakemaan se. B: Katso paljonko hintalapussa lukee ja tarjoa pokkana puolet siitä. Siitä sitten vaivaisesti ylös hivuttaen...
Kiitos hintatasotiedoista ja tinkimisvinkistä! Jos jollain vielä olisi tietoa Dubain hintatasosta niin olisi hienoa kuulla.
Kaveri kävi Dubaissa ja kuuleman mukaan elektroniikkatuotteet ovat ihan huomattavasti halvempia kuin suomessa. Luulisi sen pätevän kameroihinkin
Joo muistan kans vajaa pari vuotta sitten Thaimaassa katselin kans jonkin verran valokuvausliikeitä ja hintoja. Hintataso ei ollut kaukana Suomen hinnoista, ja sitten esim. yksi Tokinan megazoomihässäkkä jonka olin just reissua ennen tilannut Saksasta, maksoi Thaimaassa aikalaillla 100,- €uroissa enemmän kuin siellä mistä ostin... No huono vertailukohta kun kyseistä putkea ei edes Suomesta saa ostettua, vaan tilaamalla muualta... Olen jossain vaiheessa kanssa ymmärtänyt että Singaporessa ja muissakin naapurimaissa olisi kuitenkin halvempaa valokuvausrojujen suhteen kuin Thaimaassa, tiedä sitten tällä hetkellä mikä tilanne, en ole kysellyt sieltä viime aikoina juurikaan. Yksi mikä saattaa tuuottaa hankaluutta on takuu asiat jos sieltä ostaa ja tuo Suomeen.
Singapore ja Hong Kong ovat tällä hetkellä ehdottomasti halvimmat paikat. Että jos on reissua honkkariin tai sporeen niin kaupoille vaan. Japanialassa 'made in japan' on edullisinta. Taiwan yllättäen ei olekaan niin edullinen mesta, ostin Taipeista kamerakrääsää ja säästin kyllä suomen hintoihin verrattuna mutta nuo edellämainitut ovat huippupaikkoja ainakin hinnoiltaan. Kamerakaupatkin on kaikki keskittyneinä saman kadun varrelle että kauppoja vaan kiertelemään ja vertailemaan hintoja. Halvimman tarjouksen saatua voi käydä niin että myyjä käy tuotteen hakemassa naapuriliikkeestä. Sitten sellainen ihmeellisyys että varsinkin aasiassa voi joutua maksamaan parin prosentin kulut kauppahinnasta jos maksaa luottokortilla. Siinäkin säästää kun imuttaa rahat valmiiksi automaatista kadun varrelta.
hitsinvitsit. Tekisi mieli kääntyä tuolla Hong Kongissa tai Singaporessa, muttakun siellä ei ole rantalomakohteita niin en taida saada avokkia vääntymään sinne asti . Noh, enhän minä varsinaisesti laiteostosreissulle lähdössä olekaan, mutta mikäli löytyy törkyhalpaa tavaraa niin ehkä kainaloon voisi tarttuakin jotain. Ilmeisesti kuitenkin kyse on muutamista prosenteista hinnasta, joka ei sinänsä lämmitä juuri takuuasioiden vaikeuden takia.
Singaporessa ainakin kameraliikkeitä riittää turistien suosimilla alueilla, mutta niiden hinnatkin on sitten turistihinnat. Halvemmalla saa kun lähtee muualle kiertelemään. Tuo viereisestä liikkeestä hakeminen onkin kyllä huvittava ilmiö sinänsä. Myyjä on soittavinaan jollekin kysyäkseen onko tavaraa varastossa ja lähtee sitten nostelemaan. Käy hakee kaverin liikkeestä tavaran ja tulee kohta selittää että on viimeinen yksilö. On se hassua. Vaikka Singapore onkin näistä maista kallein, niin kameroiden kohdalla se ei sitten päde. Ne on täällä halvempia kuin esim. Malesiassa ja varsinkin Kuala Lumpurissa. Thaimaassa ja Malesiassa on yleisesti ottaen huonommat valikoimat liikkeissä mitä olen pistänyt merkille. Täältä löytyy kuitenkin D2X hyllystä joistain liikkeistä. Takuuasioista sen verran että minun mielestä esimerkiksi objektiiveilla ja kameroilla on kaikilla tunnetuilla merkeillä kansainvälinentakuu. Ostohetkellä täyttää huolella myyjän kanssa sen takuulapun ja katsoo että saa siihen oikean leiman, niin ei kai sen kanssa pitäisi olla suurempia ongelmia. Luottokortin 2%:n lisä on minulle aivan uusi juttu. Ainakin Visalla maksaminen on ilmaista siinä mielessä. Mutta kaikkien turistien tekemiin esim. elektroniikka ostoihin tulee 5%:n lisä, mikä on maksettava siihen liikkeeseen kauppahinnan päälle. Myyjä sitten täyttää siitä TAX FREE kuitin ja sitä näyttämällä saa lentokentällä takaisin sen 5%:a. Automaatista nostohan maksaa kortista riippuen about 2e + 2,5% nostosummasta. Minä käytänkin korttia mahdollisimman paljon maksamiseen. Ja Visa electron käy todella monessa paikassa. Ja sille rakkaalle avovaimolle voit näyttää kuvia Sentosa Islandista. Se on sellainen Singaporen yksi erikoisuuksista. Saari missä on biitsiä, cable caria, akvaarioita, olikohan delffiinejä jne jne. Saari on periaatteessa kokonaan keinotekoinen. Esimerkiksi hiekka sinne biitsille on raahattu Indonesiasta! Ei ilmeisesti lähempää löytynyt tarpeeksi hienoa. Ja onhan se kieltämättä mukavan tuntuista... Menipä matkailumainokseksi! Nyt lopetan.
Voi olla sitten esim. vääränlaisesta leimasta ollut kiinni mutta tiedän esim. tapauksen jossa ei ole kansainväliset takuut pelannut, kyse oli Olympuksen hieman paremmasta digistä, ei siis pokkarista, eikä sitä Thaimaassa saanut takuuseen huollettua, vaan olisi pitänyt olla joku heidän oma takuujuttunsa... sekavaa touhua, tiedä sitten miten toimii mitenkin päin nuo...