Kamerana Zorki-1 vuodelta 1955, ensimmäinen testirulla (APX100). Negassa ei mitään erikoista lukuunottamatta ruutuja 15-25, joissa on omituisia vaakasuuntaisia viiruja. Mitä nuo ovat ja/tai mistä saattaisivat johtua? Ekana tulee mieleen emulsion venyminen, mutta filminsiirto sekä takaisinkelaus toimi aivan normaalisti ja kevyesti, ja tosiaan rullan kaikki muut ruudut ovat aivan normaaleja. Rullan kehitin 1+50 Rodinalissa, eikä kehittäessäkään tapahtunut mitään erityistä. Eli onko kenelläkään tietoa tahi ideoita?
Vs: Mikä vikana negassa Suljin saattaa vuotaa jos se sulkeutuessaan jää ihan vähän raolleen tai silleen että parin heijastuman kautta sieltä raosta pääsee vähän valoa vielä. Tai sitten voi tosiaan verhokin päästää jotenkin läpi kiinni ollessaan.
Vs: Mikä vikana negassa Mutta eikös sulkimen vuotamisen pitäisi aiheuttaa ennemminkin lokaalia ylivalottumista?
Vs: Mikä vikana negassa Noihan on kaikki vasemmassa(?) reunassa ja objektiivi kääntää kuvan, eli varmaan sitten sulkimen oikeassa reunassa. Vai..? Voihan se olla että vain yksi aika on epäkunnossa ja suljin jumahtaa hieman ennen loppua aiheuttaen tuollaista. Niin tosiaan, alivalottumistahan se tässä kai on. Mutta kuitenkin..
Vs: Mikä vikana negassa Eli ehkä se suljin ottaa ylimääräisen spurtin alussa tai toinen verho lähtee liian aikaisin valotuksen alussa tai vastaavaa. Tai sitten eka verho laahaa ja peittää ruudun loppua liikaa.
Vs: Mikä vikana negassa Mulla on kyllä ollut (ihan tarpeeksi) suljinvikaisia FSU-kameroita, mutta ei ne tämmöistä jälkeä ole tehneet...
Vs: Mikä vikana negassa En mä ainakaan keksi yhtään mitään muuta kuin verhosuljinvian. Verho kuitenkin kulkee just tossa suunnassa, eikä siä valon ja filmin välissä paljon mitään muutakaan oo. Onhan toi kyllä hassu jälki...
Vs: Mikä vikana negassa Tuo kuvan lyhyen sivun suuntainen vaalea raita kielii vuotavasta verhosta. Nuo vauhtiviivat vaikuttaisivat sellaisilta, joita tulee, kun verho takeltelee. Verhojen vaihdolla ja suljinkoneiston puhdistuksella/säädöllä tuo tulisi kuntoon. Jos löydät tekijän jostakin ja ennenkaikkea uudet verhot niin laita vinkkiä. Yksi samaa tautia poteva 3M on itselläkin tuossa odottelemassa aikoja parempia. Mustonen ei ole maanittelusta huolimatta suostunut ottamaan korjattavaksi. Homman kannattavuus parin kympin kameraan on vähintääkin kysenalaista rahallisesti, mutta eihän harrastuksissa euroja lasketa...
Vs: Mikä vikana negassa Tänne olen ajatellut lähettää näitä romujani, kunhan vain saisin aikaiseksi. Kovasti kehuttu tyyppi eri foorumeilla maailmalla. OK Photocameras
Vs: Mikä vikana negassa En tunne kameraa ja sen rakennetta. Vastaavanlaisia vikoja teki Canon F-1 ja syynä oli rikkoutunut verhojarru. (Jälkimmäinen verho "pomppasi vähän takaisin" ja aiheutti ao tuloksia). Ilmiöön vaikutti käytetty valotusaika ja se liikahtiko kamera valotuksen lopussa. Kyseisessä F-1:ssä vian aiheutti FD-objektiivin kiertäminen kiinnitettäessä jolloin verhojarru hajosi.
Vs: Mikä vikana negassa Minä olen saanut tuollaista samanlaista jälkeä ja juuri samaan kohtaan aikaiseksi, kun rämppäsin filminsiirtovipua... Eli kun olin jo virittänyt, niin jostain kummallisesta syystä, yritin virittää kameraa uudestaan. Nyt kun kamera olikin jo vireessä, niin se vipuhan nytkähtää vain pienen liikkeen ja pikkaisen liikauttaa filmiä. Se filmi ei palaa takaisin enää ihan kunnolla kireänä, vaan jää vähän koholleen/rypylleen ja aiheutti tuollaista jälkeä. Eli ei pidä rämpätä sitä vipua, jos on jo virittänyt, vaan kokeilee mieluummin vaikka laukaisemalla, onko se kamera jo vireessä.