Vs: Vesille tekisi mieli... No pikkasen sipaset tervaa pintaan niin kyllä se kelluu. Ja sit eiku vesille vain ->
Vs: Vesille tekisi mieli... Upea paikka, upea vene! Mistä tämän löytää? Kontrastit paikoillaan ja kuvan valöörit muutenkin upeat (ehkä hiukan enemmän sävyjä lumeen tuossa taustalla?), mutta kuvaa on kuitenkin vaikea lähestyä tuon sommitelman takia. En oikein osaa sanoa mikä siinä minun silmissäni tökkii... oletko kokeillut leikata 6x6-formaattiin? Luulen, että se auttaisi. Muuten kuva on mielestäni ihastuttava ja tunnelmallinen. Siitä huokuu tuollainen "yksin mutta pärjäillään"-tunne, ja melkein aistii että tuolla on kylmä ja märkä olla. Voi suorastaan kuvitella kuinka housujen lahkeet ovat painavat ja kenkiinkin on päässyt vettä, kahvi loppui termoksesta ja alkaa tulla pimeä, kotiin on vielä pitkä matka.
Vs: Vesille tekisi mieli... Tämä on kuvattu Vantaanjoen rannalta erään autiotalon pihalta. Nyt taitaa kyllä olla valitettavasti jo myöhäistä käydä kuvaamassa enempää, sillä tila on vaihtanut omistajaa ja autiotalo veneineen on tietääkseni raivattu pois. Kokeilin joskus tuota neliöformaattiakin ja ei sekään yhtään hassumpi ole - jotenkin meni vain mielestäni liian ahtaaksi. Tässä neliöversio kuvasta.
Vs: Vesille tekisi mieli... Juu, niin meni. Ja taustalla oleva talo kuuluu kuvaan - vene on viety viety liiterin taakse. Mutta kuka on subjekti? Tällaisessa kuvassa ei mielestäni "sinun" tai katsojan tee mieli vesille, vaan tyylilaji kertoo, että enää ei mennä vesille, kun kylästä ovat kaikki lähteneet etelään töiden perään (siis 70-lukulaista sosiaalista dokumentarismia). Sävymaailma kertoo siitä, että ihmisten lähtö on murtanut kylän elämän eheän histogrammin ja historian. Yksi mahdollinen rajaus olisi voinut olla vaakakuva, jossa vasemmalla olisi lisää tyhjää peltoa.
Vs: Vesille tekisi mieli... Tuo neliöformaatti tosiaan meni vähän ahtaaksi. Kokeilin (toivottavasti ei haittaa) 6:7-formaattia. Olin ajatellut pikemminkin jotain tällaista; liiteriä näkyy myös mielestäni tarpeeksi ja pääsee itse paattia lähemmäksi. En kuitenkaan väitä olevani tämän suhteen oikeassa, varmasti itse tiedät mitä hait ja miten sen haluat esittää.
Vs: Vesille tekisi mieli... No problem, hyvä että syntyy keskustelua. Tuo 6x7 ei ole sekään hassumpi, vähän aikaa sitäkin pyörittelin ruudulla. Itse jättäisin veneen keulan eteen ehkä aavistuksen enemmän tilaa nappaisin yläreunasta pois. Matin pointti tuosta kallion päällä olevasta talosta on sekin relevantti. Hmm, hankalaa...