Tuli kuvattua Ilford Delta 3200:aa 3200:na ja nyt pitäisi kehittää. Kaapista löytyy Rodinalia, D-76:tta, D-23:ea, Microdol-X:ää ja Pyrocat HD:tä. Ilford suosittelee Micropheniä tai DD-X:ää. DD-X:llä näkyy olevan aika hillitön hinta, mutta Microphenin hankinta ei paljon harmita jos sillä saa parempaa jälkeä tässä tapauksessa kuin noilla jo valmiiksi löytyvillä. Eli, menenkö Microphen-kauppaan?
Vs: Delta 3200 Miks et kehittäis Rodinalilla? Sillä mä olen kehitellyt omani, ja tietty sillä Pyrolla...
Vs: Delta 3200 Kehitin yhden Rodinalilla ja rae oli odotetusti golfpallon kokoista. Etsiskelin netistä mitä ihmiset sanoo pyrocatista delta 3200@3200:sta eikä sitä oikein suositeltu; suurin nopeus mitä ihmiset tunnustivat ko. kehitteellä käyttävänsä olis 1600. En sitten tiedä. Voin mä silläkin koittaa..
Vs: Delta 3200 Minä liottaisin XTOL:ssa. Voin kaivaan muistiinpanoistani yksityiskohdat, kun olen kotona, jos on kiinnostusta. (...Helihän liottaa kaikkea Rodinalissa...)
Vs: Delta 3200 Eikös Microphenillä ole hillittömämpi hinta, sitähän pitää käyttää laimentamattomana deltaan? DD-X:äähän voi käyttää 9 kertaa uudestaan, joten jos vähän panttaa ja kerää filkkoja yhdelle kehityskerralle, ei hinta kai mahdottomaksi nouse... Ja voihan käyttöliuoksen säilöä haitaripulloonkin jos uskaltaa.
Vs: Delta 3200 Hmm, katselin että DD-X maksaa vaikkapa Telefotossa 39,50 euroa / litra. Sitä näemmä suositellaan käytettäväksi 1+4 laimennuksella (http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/ilfotecd.pdf). 2.5l edestä microphen-jauhoja maksaa 15 euroa tai 10l 34 euroa. 1 litran pussinkin saa jos haluaa vain kokeilla; eipähän ole pelkoa että ehtii pilaantumaan. Näemmä Micropheniä suositellaan käytettäväksi "tynnyrivahvuisena" tai 1+1 tai 1+3 laimennuksina, mutta kertakäyttöisenä. Näistä kahdesta menisin kyllä hinnan puolesta Microphenin puolelle, ei viitsi ihan 39,50 euroa investoida DD-X:n näin kokeiluvaiheessa kun vasta koitan muodostaa mielipidettä, pidänkö koko delta 3200:sta... ..vai nyljetäänkö tuolla DD-X:stä, surffataanpa vaikka johonkin sakemannien kehitekauppoihin.. calumet.de, 16,90 euroa. No onhan hintaeroa... EDIT: käväisen huomenna lähiliikkeessä kyselemässä löytyykö hyllystä jompaa kumpaa ja jos hinta ei hirvitä, ostan niistä ensisijaisesti DD-X:n ja toissijaisesti Microphenin pois.
Vs: Delta 3200 Äläs nyt hyvä mies väärin laske. Microphen on 10,50 € / litra. DD-X 39,50 € / litra. Nämä siis litran pulloissa. Microphenin käyttöliuos on Delta 3200:lla laimentamaton, eli stock. Jos et usko, katso Deltan tai Microphenin kehitystaulukosta. Käyttöliuoksen hinta on siis tuo 10,50 € / litra. DD-X:n käyttöliuos taas on 1+4, joten litra käyttöliuosta maksaa siis 39,50 € / 5 = 7,9 €. Ja tämänhän voi siis käyttää uudelleenkin vielä teoriassa yhdeksän kertaa.
Vs: Delta 3200 No okei, nyt katsoin taas uudestaan Deltan taulukosta ja näinhän se on. Vaikkakin emmä micropheniä litrasena ostais jos 15 eurolla saa jo 2,5 litraa.. No, katsotaan nyt kuitenkin huomenna mitä kaupassa on. Siellä oli viimeksi ainakin tmax-kehitettä, eikös sekin ole soveltuva prässäykseen? D-76:ttakin näemmä ehdotettiin. Pistetään riita poikki ja kehitän sillä nyt yhden Agfapan APX 100:n mikä on tuolla nyt hollilla, vaikka normaalisti käytänkin Rodinalia siihen
Vs: Delta 3200 Ilfosol-S toimii oikeasti ihan ok Delta 3200:lle ja TMZ:lle. http://users.utu.fi/jemaku/kuvat/luonnoton-kauko.html (toi on aikamoinen osasuurennos. Koko nega taitais olla melkein kokovartalopotretti.) D-76/ID-11 en ole tykännyt yhtään Delta 3200n kanssa. Ehkä sen voi saada toimimaan jos osaa? Rodinal on kivaa mutta karkearakeista. Oliko Nikkanen skannerimiehiä, eli pahalta saattaa näyttää. Micropheniä olen paljon käyttänyt Deltan kanssa ja tykännyt kovasti. Viime aikoina olen tosin käyttänyt Neopan 1600 D-76:ssa, ja mulla taitaa olla jossain kaapin perukoilla litran laatikollinen Micropheniä. Voin myydä sen telefoto/hertell-hintaan jos haluat. Microdolkin voisi toimia ehkä? Tosin varmaan paremmin 1600:n mukaan? Ja mitä tulee Microphenin halpuuteen. Sitä litraa voi kyllä uudelleenkäyttää 10:lle rullalle (tai jos lukee ohjetta vähän rivien välistä niin 12:lle.) Olen silloin aikoinaan uudelleenkäyttänyt ja hyvin se toimi. Ihan viimeisilleen kuluneeseen kehitteeseen ei kannattanut työntää hirveitä prässäyksiä enää.
Vs: Delta 3200 Joo, skannailen joten tietyn rajan ylittävä rakeisuus on liikaa, skannaus jotenkin voimistaa rakeita. On hyviä ja pahoja rakeita. APX 100 ja Tri-X näyttää kivalta Rodinalissa skannattunakin, mutta esim toi heti ekan delta 3200-postauksen tehtyäni Rodinalissa kehittämäni Delta 3200 ei todellakaan. Kaiken lisäksi se alikehittyi mutta ehkä laitoin vaan liian vähän aikaa (revin jostain että 1+25 11min olis muka hyvä aika. Aika lyhyeltähän tuo nyt kuulostaa kun jälkikäteen ajattelee.) Kyllä mä voisin sen sun Microphenin vaikka kympillä ostaa pois. Tuleepahan kokemusta uusista kehitteistä, melkein parempi ettei aina jumita niillä samoilla (niihin voi kyllä sitten aina turvautua kun ei halua riskeerata.)
Vs: Delta 3200 No heitetään kehään vielä yksi kandidaatti: Ilfotec:n LC-29, myydään 250 ml pullossa, joka maksaa noin 10 €. Delta 3200 @ 3200:lle laimennuksena käy 1+19, kehitysaika 14:30 @ 20C "With ILFOTEC LC29 there is a choice of dilution – 1+29, 1+19 and 1+9 – and the option for either one-shot processing or for greater economy to reuse the diluted developer solution during one working session."
Vs: Delta 3200 En ole Ilfosolia käyttänyt, mutta Ilfordin speksit ehdottavat Delta 3200@3200:lle Ilfosol S 1+9 ja 13 min, 20C
Vs: Delta 3200 Näköjään oon ainakin yrittäny kehittää 3200 mukaan. 1+9; 24°C; 14min (=0,82×17min) Ilfordin brosyyrissä käsketään 20°; 17:30, ja jostain hatusta vedin tuon lämpötilakonversiokertoimen 0,82. Mun negat saattaa olla aavistuksen ylikehittyneet, tai ei ainakaan yhtään ali (eli ne on negoina iskevän näköisiä, ja paljon tiheämpiä kuin vastaava Delta 3200). Toisaalta runkona oli Minoltan X-700, jonka herkkyysvalikoima loppuu 1600, en muista oonko laittanu siihen sen aukon alivalotuksen lisäks... Joka tapauksessa oon valotellu käsisäädöllä tavalliseen tapaani, ja ehkä valotellu varman päälle.
Vs: Delta 3200 No niin jatkakaa vaan spekulointia, mutta mä vedän seuraavan rullan Microphenillä ja katon miellyttääkö vai ei On mulla jostain tarttunu mukaan myös sitä Kodakin P3200:sta, kai se käy siihenkin 3200:na valotettuna. Mutta erityisesti tota deltaa nyt on kun tuli ostettua sakemannin pakastimen jämät.
Vs: Delta 3200 Kuules ny, Rodinal tekee Delta 3200:lle sairaan kauniin rakeen. Iso on, mutta mielettömän kaunis. Ja se on piste. Ja toisekseen, oon kehitelly myös 800:sena ammutun Delta 3200:n rodinalilla ja hyvä tuli. Piru vie, mä vannon Rodinalin ja Pyrocatin nimeen. Amen.