Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kahden ensimmäisen ruudun yli kelaaminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mangrove, 2 Toukokuu 2007.

Topcon -kamerani ohjekirja ohjeistaa filmin lataamisen jälkeen kelaamaan kaksi ensimmäistä filmiruutua yli koska suurella todennäköisyydellä ne ovat jo valoittuneet. Kameran laskurikin toimii tällä periaatteella eli vasta kolmas ruutu lasketaan ensimmäiseksi otokseksi.

Onko todella näin järkevää tehdä?

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Kahden ensimmäisen ruudun yli kelaaminen

jos välttämättä haluaa ne ekatkin ruudut käyttää niin pitää ladata pimeässä. voi olla että normaalisti ehkä yks käyttökelpoinen ruutu menee "hukkaan" mutta ei se nyt niin vakavaa taida olla kun jonkun 36 kuvaa rullalle saa. ennemmin kelaa enemmän tyhjää ja kaikki tosissaan otetut kuvat onnistuu.

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Labrat tarvitsevat filkan kumpaankin päähän työvaraa kun filkkoja teipataan peräkkäin. Jos kuvataan ihan filkan alusta asti ensimmäinen kuva ehkä menetetään kuitenkin. Myöskin se "37." kuva on vaarassa jäädä teipin alle ja tulla katkaistuksi. Eli kannattaa ottaa ne pari "tyhjää" ja lopettaa 36 kohdalla (tai riipuen filmin pituudesta kuvina). Jos kehittelee itse niin voi pihistää pari ruutua enemmän.

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

niin tosiaan, itse ajattelin mv-filkkaa ja ite kehitystä, hyvä pointti

4. Vs: Kahden ensimmäisen ruudun yli kelaaminen

37 ruutua ei mahdu kunnolla negalehtiin (Esim. Nikon F80 huonoja puolia)

5. Vs: Kahden ensimmäisen ruudun yli kelaaminen

Nikonilla esim FE-2 ei edes näytä mitään valoarvoja ennen kuin ollaan laskurissa nollassa.

6. Vs: Kahden ensimmäisen ruudun yli kelaaminen

Sulla on huonot lehdet. Kenron lehtiin menee seitsemän kuuden ruudun liuskaa

7. Vs: Kahden ensimmäisen ruudun yli kelaaminen

Mullakin menee seitsemän kuuden kuvan liuskaa negalehtiin (Hama). Sen sijaan itse purkitetuista on tullut opittua mm. että Bessa R:n laskuri ei jatka ruudun 38 jälkeen ja muistaakseni vain 42 ruutua pitkä pätkä mahtui minimityövaroilla Jobon spiraalille.

Joihinkin filmipurkkeihin saa kyllä kelattua lähemmäs 50 ruutua tavaraa ja fiilis on hölmö kun spiraali on pohjaa myöten täynnä ja on vain vedettävä saksilla katki keskeltä filmiä. Mutta kaikkeahan pitää aina kokeilla.

Lataamalla filmin oikein niukalla työvaralla saa mekaanisissa kameroissa yleensä käyttöön ruudun 0, joskus jopa 00, samoin monesti ruudun 37. Sitä voi arvioida sitten jokainen itse onko pienten työvarojen kanssa työskentely tuon parin ruudun arvoista vai ei, varsinkin kun joskus noita ruutuja menetetään ja kuvien ottaminen taas on voinut olla isonkin vaivan takana.

8. Vs: Kahden ensimmäisen ruudun yli kelaaminen

Jep. kuus kertaa kuus on hieno mutta yks ylimääränen aiheuttaa neuroottiselle kaverille pään vaivaa..