Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tunsin olevani vanha kääkkä kun...

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana keegan, 25 Lokakuu 2012.

1. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113
    kaupan kassa näki kaulallani roikkuvan Mamiya RB67:n ja kysyi: "Onkos tuo sellainen retrokamera?". Myönsin niin olevan ja ajattelin; Niin niin, tälle nykyajan nuorisolle filmi on retroa (vapisevalla kädellä pyyhkäisee kyyneleen silmäkulmasta).

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Tunsin olevani vanha kääkkä kun...

Miksi ihmeessä myönsit sen olevan retrokamera? Se ei ole retroa - siis vanhanoloista uustuotantoa. Se on vain vanha kamera.

3. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Olin liian järkyttynyt. Siksi toiseksi, luulen että hän termillä tarkoitti nimenomaan vanhaa, ei vanhankaltaista uustuotantoa. Yleisestihän termiä käytetään aivan väärin, jos olisin korjannut olisin kenties saanut vartijan kimppuuni. "Moi, täällon joku sekava kääkkä, viittiks tulla."

4. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Kuinkahan mulle käy, kunhan lähden Hasselin (Timo) kans liikenteeseen... Nyt alkoi jännittää tämäkin asia. Vkl:n aikana se selviää. Tosin mulle nyt ei oikein kukaan uskalla tulla puhumaan.

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Anna Timon laulaa!

6. markku55

markku55 Active Member

Tämä menee jo melkein insestin piiriin (yhdyn saman ajatusmaailman kavereihin);-)
    En ole koskaan kokenut alemmuutta pienillä kameroilla kuvatessani (oletko muuten sinä mm E-PL1:n osalta AnselA?).
    En kokisi myöskään sitä asiaa noloksi, suoraan sanoen päin vastoin, jos olisin liikenteessä vielä omistamani Yashica Mat'in kanssa - itse asiassa jos saan haaveeni toteutettua, niin saataan piankin ottaa Yashican uudelleen "taidekuvauskamerakseni".
    Toisaalta on pakko myöntää, että eka E-PL1 runkoni koko hopeisena on vähintäänkin muovisen lelun oloinen ulkonäöltään ja siis myös imagoarvoltaan, mutta sitäkään en ole osannut hävetä (luupää mikä luupää;-).
    Juuri eilen sain uuden E-PL1 mustan rungon, ja täytyy myöntää, että onhan se enemmän "kameran oloinen", vaikka leluna aivan samanlainen.

7. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Heli,uskaltaavat varmasti.

8. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

"Tädillä on hieno kamera. Paljonko siinä on pikseleitä" kysyvät :)

9. CeRa

CeRa

43
    0
    0

Todennäköisesti et ollut myöskään "kääkkä ", sillä tuota nimitystä käyttää  Suomen luonnonvalokuvaajien yli 50 vuotiaiden "kerho".
    Se on varsin vapaamuotoinen porukka, joka pitää yhteyttä keskenään.
    Viihtyy ja matkustelee erikoisissa paikoissa.
    Se on porukka, johon yli viisikymppiset yhdistyksen jäsenet voivat halutessaan liittyä.

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Voi kuulkaa, muistan kuvanneeni rakkalla Lady Pompadour Linhofillani hupun alla ja huomaamattani selkäni taakse oli kasaantunut katselijoita. En tosiaan huomannut heitä, kunnes pistin palkeen pienemmälle ja lykkäsin jalustan jalat yhteen siirtyäkseni toisaalle. Ulkoilijat kohdistivat minuun hämmentyneitä ja uteliaita katseita ja olivat ihan hiljaa. Kukaan ei sanonut sanaakaan. Heitin kamerani olalle ja jatkoin matkaa, porukka liukeni sen saman tien. Jep, eivät uskaltaneet kysyä, mitä ihmettä touhuan :D

Hasselbladin kanssa taas kauppatorilla joku vanhempi herrasmies uskalsi kysyä sen verran, että saako tuohon edes enää filmiä. Teki mieleni sanoa, että ei saa, huvikseni tätä kanniskelen...

Siinä kaikki "kummallisen" kameran aiheuttamat keskustelut :)

ps. en kylläkään myönnä olevani vielä kääkkä enkä onneksi tunnekaan itseäni moiseksi :D

11. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Viime viikolla olin kaupungin keskustassa ottamassa yökuvia 4 - 60 sekunnin valotusajoissa, siis Mamiya RB67 ja tukeva jalusta ja vähän muutakin vermettä. Useampi kulkija tuli (selvin päin) juttelemaan, osa vain uteliaisuuttaan, osalle keskikoko oli tuttu ja halusivat tietää mille kuvaan, osa halusi puhua yökuvauksesta yleensä ja niin edelleen.
    Oikein mukava kokemus. Ei tullut ollenkaan kääkkämäinen (anteeksi senioriluontokuvaajat) tai edes kääpämäinen (anteeksi polyporaceae-sienet) olo.
    Ehkä myöhään illalla ihmisillä ei ole enää niin kiire, ehtivät pysähtyä juttelemaan, tilanne on molemmin puolin otollisempi.

12. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Viimeksi kun näin RB:n luonnossa, se oli kaksi vuotta sitten Australiassa Sidneyn Manly-saarella, joku vanha hyvin asiallisen oloinen kääkkä kulki kuvailemassa maisemia. Jalustalla ja kuiluetsimellä toki.

Filmikameran kanssa kaupassa kannattaa varoa - jos vartijat vaativat "poistamaan äsken ottamasi kuvan muistikortilta" ja et voi niin tehdä, voi tulla turpaan :)
    http://www.cbc.ca/news/canada/british-c ... rrest.html"]http://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/story/2012/10/25/bc-teen-photographer-arrest.html

13. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Ison koon kamera kerää poikkeuksetta yleisöä.
    Mutta tyhmimpiä ovat juuri kysymykset että toimiiko tuo? Saako tuohon vielä filmiä?  Varsinkin graflex speed tuntuu herättävän noita 'toimiiko toi oikeesti?' kysymyksiä. No tietenkään ei toimi, aikani kulukdi kannan ja tähtäilen sillä, tekisi mieli vastata.
    Kai samat ihmiset sitten klassikkoautojen kokoontumisajossakin kyselervät että 'liikkuuko toi oikeesti?'
    Sanovat, että tyhmiä kysymyksiä ei ole. Mene ja tiedä. Ehkä sitten tyhmiä kysyjiä?

14. Drinkkeri

Drinkkeri Active Member

479
    34
    28

Kohtuullisen modernilla Sinarin palkilla kun kuvasin kävelykadulla sain ainakin laitapuolen kulkijoiden jakamattoman huomion ja mielenkiinnon. Ilmeisesti olen senverran pelottavan oloinen kaveri, että ilman oikeanlaista verenohennusta ei ihmiset uskalla tulla kysymäänkään.

Kulmakarvan sai koholle kuitenkin dena, joka tunnisti kameran, malleineen kaikkineen.

15. Vs: Tunsin olevani vanha kääkkä kun...

Onhan niitä tyhmiä kysyjiäkin, mutta monestihan taustalla ei olekaan puhdas tiedonjano, vaan lähinnä yritys sosiaaliseen vuorovaikutukseen, eli keskustelukontaktin avaamiseen. Toisilta se sujuu luontevammin kuin toisilta. Luonteesta, tieto- ja kokemustasosta yms. riippuen.
    Vrt. vaikka tilanteeseen, missä mies yrittää baarissa lähestyä mielenkiintoisen näköistä tuntematonta naista, jolla on tietty kaikki 'suojat' ylhäällä, kun kaikenlaisia lähestyjiä pörrää ympärillä ihan riittävästi.

Ehkä itse "tavara" tosiaan kiinnostaa sitä kähestyjää eniten molemmissa tilanteessa, tai kenties pelkkä juttuseura, tai sitten molemmat, mutta jotenkin se kontakti pitäisi saada luotua molemmissa tapauksissa. Ei se kaikilta aina suju niin luontevasti, eikä se ole kaikille niin helppoa, vaikkei erityisen tyhmä olisikaan. Joiltakin se vaan käy vähän sujuvammin kuin toisilta. Toisaalta jotkut ovat oikeasti vähän pöljempiä, ja kyselevät muuten vaan tyhmiä.

Eli semmoistahan se pakkaa olemaan jonkun harvinaisemman värkin kanssa julkisella paikalla, oli sitten kamera tai joku muu harvinaisempi vekotin, mutta silti sitä pitäisi varmaan yrittää vähän lukea sitä kyselijää, ja tähdätä se naseva vastaus vain sellaiseen osoitteeseen, joka sen oikeasti ansaitsee. ;-)

Jospa se denso oli joku entinen filmiajan konkari, jolle digiaikaan siirtyminen oli vähän turhan iso järkytys. Bittien ja pikselien invaasio ajoivat sitten pullon ääreen, ja kehitehuurut vaihtuivat viinahuuruun. Mene ja tiedä. ;-)

16. Vs: Tunsin olevani vanha kääkkä kun...

Kivahan se on että ihmiset relaa ja juttelee.

Kyllä jo Canonet kirvoittaa kielenkantoja nykyään. Samoin Pen jos on vanha Zuiko kiinni.

V-MS

17. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Tuota on kato vanhaa filkkapuolen kundia täällä kulmilla... toimettomana...

18. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Kyllä voisin jopa väittää, että joka kerta kun olen ollut Sinaria ulkoiluttamassa, niin joku on tullut kyselemään, rttä mikä tuo on. Olen sanonut että kameraksi ovat tähän mennessä kutsuneet, sitten jo kysellään että saako tuohon filmiä jne. jne.

19. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Harva tai oikeastaan kukaan tiedä tai arvaa mitä sillä saa aikaiseksi.Pari kertaa olen joutunut vastaamaan että ei se ole antiikin aikainen tai vaikka olisikin niin hyviä kuvia sillä saa:) Tilt ja shit jäi kertomatta ja muut mahdollisuudet:) Monet kuvat on jäänyt ottamatta kun ei viitsi pystyttää kokonaisuutta joka paikkaan. t kimo

20. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Minun suurin (tai vanhanaikaisin) kamera on keskari, mutta ihmisten keskellä erinäisissä paikoissa enimmät kuvanoi ottavana olen oppinut hyväksymään, että pellehän sitä on kun tuommoisella kuvaa. Esillä olemiseen on vain totuttava. "Antiikkikameran" vaihtoehdoksi D700 plus 24-70mm jolloin kommentti on, että "oletko lehtikuvaaja".