Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Venus Laowa 12mm f/2.8 Zero-D kuvagalleria

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tapiola2006, 30 Marraskuu 2016.

    Onkohan mulla silmät lisää huonontuneet, vai ovatko nuo Nikon D810 otetut mallikuvat niin hyviä kuin ko. optiikasta on kirjoiteltu?
    Ladata voi keskim. 10 megan JiiPekkejä ja yli 70 megan raw-tiedostoja. Onhan se toki varsinainen laajakulma ja piirtelee suoria viivoja, mutta kuitenkin...

    https://www.dpreview.com/samples/9919357510/venus-laowa-12mm-f2-8-zero-d-sample-gallery

    EDIT
    Taitaa mulla odotusarvot olla liian korkealla :(
     
  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Paremmalta ne näyttävät kuin nuo 5DsR kuvagalleriassa tuolla: https://kameralaukku.com/optiikat-f44/laowa-12mm-f-2-8-zero-d-photozonessa-t117877

    Meinaatko avata jatkossakin eri testeistä omat aiheensa samaan uutuuteen? >:)
     
  2. Enpä aio. Minulle tämä kuvasarja on ihan uusi tuttavuus. Onhan se vasta eilen tullut dpreview:hin.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Helpottaisi kokonaiskuvan saamista tuotteesta jos ne olisivat saman otsikon alla.

    Mutta noin itse aiheesta, vaatimustaso lienee noussut epärealistiselle tasolle. Ennen vanhaan luonnollinen normi saattoi olla SWC:n kyvyt hienolla filmillä tai 4x5'' Super-Angulonin parhaimmilla (uudehkoilla) versioilla. Nyt sitten yritetään jotakin kinokoossa ja vieläpä hurjasti laajemmalla kuvakulmalla. Kaiken kukkuraksi suhteellisen edullisesti.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Aika lupaavan näköinen laajakulmaobiska mallikuvien perusteella, ellei niitä ole käsitelty tuntitolkulla. Hyvä terävyys, kontrasti ja mikä tärkeintä - poikkeuksellisen alhaiset vääristymät.
     
  5. On totta, että valmistajan korostamat suorat linjat ovat todellakin suoria. Muuten ultralyhyestä polttovälistä ja siten mm. tarkennusetäisyyden ja kuvan reuna-alueiden mahdollisen etäisyyden eron vuoksi ovat reunat raikkaasti venyneet ja hyvin pehmeitä. Luulenpa, että ne olisivat teräviä reunasta reunaan, josa kuvattaessa olisi haluttu / voitu käyttää pientä aukkoa - vaikka f/11 -16.
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Pienellä aukollahan noita on tarkoitus käyttää. Kuvataan terävänä alusta loppuun.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    f/16 alkaakin olla jo lähes riittävä äärimmäiseen terävyyteen varsinkin tällaisillä semilaajiksilla. :hugging:

    Mutta ilman vitsiä: Linjat suoraksi on hyvinkin epätodellista kuvantuottoa näin äärimmäisellä laajakulmalla. Kalansilmäinen olisi luonnollisempaa tällaisessä. Väliäkö palloista tai naamoista kunhan linjat vaan on suoria? (Oho, taas sarkasmia.)

    Ylitsepääsemätön ongelma on samankaltainen kuin maailmankartan piirtämisessä paperille. Vain karttapalloon voidaan maailma piirtää niin kuin se on.
     
  8. Tuohon 90° diagonaaliin asti onnistuu aika hyvin... ;)