Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Venhot ja paatit

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana näppälijä23, 30 Huhtikuu 2023.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 120
    3 464
    113
    Niitä on kahta kokoa - suuria, ja helvetin suuria. - Opettivat siis isot pojat aikoinaan koulun pihalla. Aivan epäilemättä tuo Sedov on niitä jälkimmäisiä. Itse asiassa se oli noin 80 vuotta maailman suurin käytössä oleva purjealus.

    Jos ovat siellä toisessa ketjussa nähdyt sotalentokoneitten käyttöliittymätkin monimutkaisia, on tuossakin ollut miehistöllä opettelemista ja koulutuksen tarvetta. Tuohan ei ole ollut sotalaiva, mutta vastaavia tietysti oli aikoinaan paljon sellaisinakin. Kaikilla köysillä ja vaijereilla on nimensä ja käyttötarkoituksensa. Taistelun tiimellyksessä alusta tietysti käännellään koko ajan tuulien mukaan, joten purjeitten säätökin on kokoaikaista. Kipparin pitää tietää kaikkien säätöjen vaikutus, ja miehistön pitää osata tehdä ne säädöt.


    _3204060.jpg
     
    niffe tykkää tästä.
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 120
    3 464
    113
    No, itse asiassa liian lyhyt. Tarkoitus oli saada mastossa ahertava miehistö paremmin esiin, mutta kun olin itsekin liikkeellä purjeveneellä, en halunnut mennä ihan lähelle, siinä pörräsi niitä pikkupaatteja kymmenittäin, ja toisella kädellä kuvaaminen toisella purjehtiessa on melkoista multitaskaamista.

    Kauemmas kyllä pääsi, Airistollakin on tilaa. ;)

    _3204017.jpg
     
  3. anthie

    anthie Well-Known Member

    235
    306
    63
    upload_2023-6-29_12-50-37.jpeg
     
  4. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    3 113
    1 990
    113
    .
    IMG_20230629_0009-1.jpg
     
  5. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 487
    720
    113
    Niinpä. Mukavahan tuollaisilla vanhoilla laivoilla on nykypäivänä seilata harrastepohjalta. Silloin kun nuo ovat olleet aivan arkisessa käytössä, on tilanne ollut toinen. Kovaa ja osin myös vaarallista on ollut merimiehen työ tuolloin. Siitä lienee ollut romantiikka kaukana(??).
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Koulualuksella ei varsinaisesti harrasteta, vaan siellä opiskellaan merenkulkua. Perinteinen purjelaiva koulualuksena on varmasti paras merenkulkuopisto mitä ihminen voi käydä. Mitä tulee riskittömyyteen, niin puuvenprammin litsliinojen sitominen jalkaperteillä seisten tuulen noustessa ei edelleenkään ole paskahousujen hommaa. Se vaatii päättäväisyyttä, kykyä hallita pelkojaan, kurinalaisuutta, muiden huomioon ottamista, saumatonta tiimityöskentelyä, jossa joudut luottamaan henkesi muiden käsiin, vastuunottoa ja montaa muuta sellaista ominaisuutta, jotka nykyihmiseltä ovat kadonneet. Noista kouluista tulevat parhaat merimiehet.
     
  7. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 487
    720
    113
    Näinkin varmaan, mutta kyllähän tuollaisen opiskelupaikan valinta lienee kuitenkin enemmän tai vähemmän ”fiilistelyä”. Ison purjelaivan käsittelytaidoilla ei taida nykyisessä kauppamerenkulussa olla kovinkaan paljon kysyntää.
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Siellä opetellaan ryhmätyöskentelyä ajastettuna ja paineistettuna, kurinalaisuutta, johtamista sekä ihan kaikkea mikä liittyy merenkulkuun. Useimmiten nämä ovat vieläpä puolustushallinnon alaisia opinahjoja. Usko nyt vaan, ettei koululaivoihin lähdetä ottamaan suulista ja nauttimaan cruisailuista sen enempää kuin Suomen merivoimissakaan.
     
  9. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 487
    720
    113
    Heh, no sovitaan niin, jos se kerran saa sinut iloiseksi. :D

    En silti usko, että jos joku tavallinen esim. suomalainen nuori haluaa ns. merimieheksi, niin tavallisessa merenkulun ammatillisessa koulutuksessa ei varmaankaan joudu ison purjelaivan mastoon kiipeilemään.

    Jos joku sellaisiin puuhiin haluaa, niin siihen hakuun pitää panostaa hieman enemmän.
     
    niffe tykkää tästä.
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Juu, en minäkään sano, että tuo olisi ainoa oikea tapa valmistua merimieheksi. Ennemminkin sieltä rajummasta päästä, mutta kun siellä maston topissa on muutaman kerran käynyt huonolla kelillä, koska siellä on käytävä ajallaan, niin se jos jokin kasvattaa karvaa rintaan. Muuten tuollainen alus on erittäin sopiva kaikkiin opintoihin mitä merellä voi kuvitella tekevänsä. On niissä sitten nykyaikaiset tutkaa- ja navigointilaitteet lisäksi sekä muukin tarpeellinen merenkulun opiskeluun kokonaisuutena.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 120
    3 464
    113
    Nykyään taitaa kaikki opiskelu tapahtua koulussa. Työharjoittelu on sitten toinen juttu.
    - Ei lentämistäkään opiskella lentokoneessa ihan alkuvaiheessa. Simulaattorit ovat sitä varten.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 120
    3 464
    113
    Joissakin kulkuneuvoissa on sitä munaa... Ainakin jonniinverran enemmän kuin naapurin Busterissa.

    _DSD9723.jpg
     
  13. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 487
    720
    113
    Eiköhän tuo ole ollut jo pitkään noin. Kun aikanaan menin autokouluun, ei heti ensimmäisellä oppitunnilla oppilasta laitettu kuorma-auton ratin taakse.

    Ja juu, kun kävin ”mopu”-kurssia (Mopu = moottoripurjelento) niin tosiaan, pitkään oli teoriaopiskelua ja hirvittävä määrä tenttejä, ennen kuin päästiin itse asiaan.

    Sähkötekniikan opiskeluissakaan ei heti ruvettu tekemään suurjännitteisiä kytkentöjä jne.

    Eli, hiukan jäi epäselväksi, mikä oli Saken viestin ”pointti”.
     
  14. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 487
    720
    113
    Kieltämättä näyttävän näköinen vesikulkuneuvo.

    Tuolla ei kyllä välttämättä kovinkaan helposti mennä johonkin pikku saareen piknikille. Se voi onnistua paremmin sen naapurin kanssa sillä hänen Busterillaan.

    Mitä kukin veneilyltään haluaa, vaikuttaa varmaan sopivan kulkuvälineen valintaan… :)
     
  15. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 508
    1 510
    113
    Olisiko jonkin naapurimaan kansalaisen? Ja ikään kuin ”holdissa” täällä…
     
  16. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 301
    393
    83
    Pitkään on ollut "holdissa". Netin ihmeellinen maailma kertoo, että vene on pantu merkille rannikolla jo kolmattakymmenettä vuotta sitten.
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 120
    3 464
    113
    Noissa kulkimissa on semmoisia kirjaimien ja numeroitten yhdistelmiä. Autoissa edessä ja takana, paateissa yleensä sivuilla. Ne eivät ole pelkästään visuaalisia elementtejä, vaan niihin liittyy yllättävän paljon tietoa.

    Trafin ihmeellinen maailma kertoo, että paatti on valmistettu 1991, rekisteröity Suomessa 2014. Uudet Volvon moottorit ( 2 kpl 400 hv) on asennettu 2013. Omistaja on helsinkiläinen rahoitusalan yhtiö Palkkiyhtymä oy. Taitaa olla muitten huomattavien vempeleitten tapaan "firman edustuskäytössä".
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 120
    3 464
    113
    Jos jollekulle iski ns. ostohousut jalkaan, niin uuden kyllä saa parilla miljoonalla - perämoottoriversiona tosin.

    Screenshot 2023-06-30 at 9.48.48.png
     
  19. elmeri13

    elmeri13 Well-Known Member

    558
    1 013
    93
  20. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 477
    329
    83
    DSC06264.JPG