Viimeinen vuosi työelämässä alkaa kohtapuoliin ja tähän liittyen olen alkanut siivota työhuonettani. No, mitäs sieltä pölyisimmästä nurkasta löytyikään… kaksi 5l kannua, toinen ihan täynnä ja toinenkin melkein puolillaan hopeajätettä, harmaata jauhetta, osa kemikalioilla saostettua, osa teräsvillan avulla kiinnitteestä erotettuna. Kysymys kuuluukin mites tästä harmaasta jauheesta sais vaivattomimmin erotettua sen hopean. Mulla ei ole mahdollisuutta saada aikaan sitä 961C asteen lämpötilaa jossa hopea sulaa. Onko olemassa tahoja jotka ostaa tällaista seosta tai sulattais, rikastumaanhan näillä ei pääse, mutta olis kiva tietää kuinka paljon varsinaista hopeaa kannuissa on, nyt ne painaa ihan arviolta 8-10kg, en ole punninnut. Ehdotuksia vastaan otetaan.
Vs: Hopeaa Joku aika sitten tuli näitä tosi-tv ohjelmia jalometalleja romuista keräävistä trokareista. Siinä juurikin joku luuli iskeneensä hopeasuoneen vastaavalla kehityskoneen kemikaalijätteellä. Tulemana hopeapitoisuus jäi kuitenkin niin pieneksi (ainakin kertaerällä), ettei jalostaminen ja erottaminen kannattanut.
Vs: Hopeaa Kiitos vinkeistä, mutta luulenpa jos menen kannujeni kanssa kultasepälle ne katsoo mua oudosti ja osoittaa ovea ;o) No harkitaan harkitaan, tosin houkuttaa myös ajatus, että jätän kannut perikunnalle ihmeteltäväksi olenhan kirjoittanut niihin mitä ne sisältää.
Vs: Hopeaa ????? Sait juuri osoitteen, jonne voi soittaa tai sähköpostittaa ennen tavarantoimitusta. Itse asiassa kaikilla palveluyrityksillä on jokin yhteydenottotapa, jolla voi kysyä asiaa ilman kannujen kantamista.
Vs: Hopeaa Foorumilla on varmasti muitakin kuin minä jotka kuulisivat mielellään lisää aiheesta. Täällä on viime aikoina enemmänkin kirjoiteltu siitä, voiko litkut kaataa viemäriin. Samoin muistan kerrotun siitä, että kiinnitteessä on usein niin vähän jopeaa ettei kukaan ole lutkusta kiinnostunut. Millä keinoin olet saanut saostettua ja eroteltua sitä niin, että 5l painaa monta kiloa enemmän kuin vesi? ed. Niin siis jauhetta se siis on, mutta kuinka se on aikaansaatu? Hopea painaa noin 10,5kg/l ja rauta 7,87kg/l Kultasepän sivulla näin ihan kivan pörssin kilohinnan hopealle, 520 €. Muistan 80-luvulla alkupuolella kuinka hopean hinnassa oli piikki ja 64-68 markoista maksettiin muistaakseni 7 markkaa.
Vs: Hopeaa Filmiajasta on jo jonkin verran aikaa joten sen kemsun nimeä en tietenkään enää muista jolla hopean sai saostettua kiinnitteestä. Kenties joku kemiasta kiinnostunut sen tietäisi. Teräsvilla homma taas toimii ihan hyvin, hienointa teräsvillaa astiaan silleen löysästi ja kiinnite päälle, näillä hopeamäärän tarkistus liuskoilla tsekkailin muutaman vuorokauden kuluttua ja niin se vaan oli kiinniteneste suht puhdasta hopeasta. Tätä hommaa tuli tehtyä useita vuosia ja filmejä meni prosessista läpi useita satoja ellei puhuta kiireisimpänä aikana jopa yli tuhat per vuosi. Vedoksia valmistui myös tuhansia per vuosi, joten siitähän sitä tuli kiinnitettä josta erotella hopeaa. Teräsvilla hommassa joskus kokeiltiin myös heikkoa virtaa siihen villavyyhdin kulmaan ja muistaakseni miinus nesteeseen. Markka aikaan messinkikolikoita hopeoitiin tällä systeemillä joskus huvin vuoksi, hopeoitu kolikko ei kylläkään kestänyt kulutusta vaan helposti tarttui sormiin. mvuorelle tiedoksi, että soitettu on ei kylläkään helsinkiläiseen firmaan vaan hieman tänne lähemmäs. Tulos oli, ei kannata ainakaan minulle. Kallispalkkaisia ammattilaisia noi kultasepät.
Vs: Hopeaa Vastaan uudestaan. www.rasmussen.fi Tekevät jalometallikauppaa työkseen. Ja yksi toimiala on romujalometallin puhdistus. Suosittelisin kysymään, ei se mitään maksa. Jää turha pohtiminen pois.
Vs: Hopeaa No, suomalainenhan välttää kontaktia elävään ihmiseen viimeiseen asti. Pitäköön tunkkinsa.