Nyt kaivataan yleistietoa moisesta härvelistä. Eli vaimo meni paljastamaan nuorempana kuvanneensa Prakticalla ja sehän piti anoppilasta kaivaa esille. Löytyi... Malli on Praktica MTL3 ja lasina oli Pentacon Auto 50/1.8 Sen verran kaivoin jo esille, että objektiivit ovat M42 kierteellä. Käykö siihen nyt mitkä tahansa lasit, jotka ovat kyseisellä kierteellä? Millaista laatua kyseinen sosialismin aikaansaannos on? Kaikki löpinä kuunnellaan kiinnostuneena. Pitänee mennä oikein vilmiä ostamaan Pelottava laite tuollainen mekaaninen härveli.
Vs: Prakticalöytö MTL3 taitaa olla tosiaan ihan hyvä peli, itse en ole omistanut, pari muuta prakticaa kyllä. Ihan laadukkaita ovat. Kyllä siihen pitäis oikeastaan kaikki M42-obiskat käydä. Eikä tuo objektiivikään mikään huono ainakaan ole. Free camera instruction manuals, camera instructions, free film camera user guide, camera manual, camera instruction manuals, Canon camera manual, Nikon camera manual, Ricoh camera manuals, Sears Camera Manuals, PDF camera instruction manuals http://www.butkus.org/chinon/praktica/praktica_mtl3/praktica_mtl3-splash.htm tuossa manuaali, jos tarvitsee MELKEIN voisin uskaltaa väittää että ainakaan kamalasti parempi m42-runkoja ei löydy. riippuu tietysti mitä ominaisuuksia arvostaa.
Vs: Prakticalöytö Jaaha, eli ei sitten ilmeisesti ihan täyttä kuraa ainakaan, vaikka DDR kotomaa onkin. Kun omat filmikuvaukset ovat jääneet pokkareihin ja Canonin halpajärkkärin muutamaan rullaan 90-luvun puolenvälin paikkeilla, niin kertokaapas nyt miten kannattaa lähteä moisen mekaanisen härvelin kanssa liikkeelle. Haenko ensin "anttilasta" rullan värifilmiä ja kokeilen, että kaikki toimii, vai miten lähtisitte aloittamaan. Laite maannut laukussaan ~10 vuotta käyttämättömänä. Ilman filmiä kaikki tuntuisi pelaavan. Ajattelin kokeilla wanhalla mekaanisella kameralla wanhanaikaista MV-filmiä. Mikäs olisi hyvää? Mitä herkkyyttä kannattaa tällaiseen vuodenaikaan käyttää. Dia ei käy, koska ei ole projektoria, enkä näillä näkymin aio hankkiakaan. Vai mitä maksaa, jos kehityttää dian ja antaa skannata? Entäs MV kehitys ja vedostus paperille. Onko kalliimpaa kuin "tavalliset" kymppikuvat? Mitäs jos valotusmittari ei lähde pelittämään uudella paristolla? Sunny sixteen vai? Näkemyksiä ja palikka-apua vilmimaailmaan, kiitos.
Vs: Prakticalöytö Osta Kodakin, Ilfordin tai Fujin(jos löydät) C-41 monokromifilkka. Leikkimustavalkosta jonka voi labbiksessa tehdä, ja silti tulee retro-olo ,) valotat sen 200-400 asan mukaan ja jos valotusmittari ei pelitä niin käytät digiä valotusmittarina. Ylivalotus on alivalotusta suotavampaa eli kauemmin valoa eli pienempi asa eli pitempi aika eli suurempi aukko ,) Pentacon kuulostaa ihan oikealta merkiltä, praktika taas siltä että helisyttele sitä ja jos kuulostaa että on ruuvit löysällä niin kiristä. .. kai ymmärsit että olet nyt turmiontiellä, josta ei ole paluuta?
Vs: Prakticalöytö En välttämättä suosittele dian skannauttamista, mutta kyllähän ne kymppikuvatkin jonkin verran maksaa. Skannien laatu vaan tuppaa vaihtelemaan aika paljonkin. Jonkunlaiset skannit taitaa saada n. 5 euron hintaan. Värinegasta saa kymppikuvat ja noista pikkuteemun mainitsemista C-41 leikki-mv-filkoista saanee ne myös? En ole aivan varma mutta luulisi että samalla tavalla kuin C-41 värifilmistä. Perinteisissä MV-filmeissä ei varmaan sinänsä laadussa ole eroa, kai se on lähinnä makuasia? Aitoja MV-vedoksia ei varmaan ihan mistä vaan fotoliikkeestä nykyään saa? Sitten jos vähänkin innostuu hommasta niin kannattaa opetella kehittämään mv-filmit itse - paljon halvempaa ja mahdollisuudet prässätä filmiä yms... Ja ehkä jostain paikallisesta seurasta löytyis sitten pimiö johon pääsis vedostustakin harjotteleen Ei se kai kauheesti kalliimmaksikaan tule kuin kymppikuvat, jos samaa kokoa tekee.. Tosin isommathan on parempia. Itse olen ostanut Kentmeerin papereita 35 eur / 100 arkkia 18x24 koossa. Kemiat muutamia kymppejä ja kestänee monta 100 arkin pakettia.
Vs: Prakticalöytö halpisskannaukset perustuvat siihen että kun teetät leikkaamattomasta negasta kymppikuvat, digiminilabbis skannaa joka ruudun ja tulostaa kymppikuvat niistä. yksi leikkaamaton filkkastrippi menee läpi että hupskeikkaa vaan. Skannaukset ovat siis prosessijätettä. Jos kuitenkin pitää alkaa erikseen skannailemaan niin homma siirtyy tuntilaskutukselle.
Vs: Prakticalöytö Kodakin BW400CN sopii väritulostukseen hyvin. Ilfordin XP2 "leikkimustavalkoinen" taas sopii paremmin aitoon mv-vedostukseen, koska se ei ole oranssilla pohjalla. Printtejä saa vaihdellen. Eiri hylkii XP2:sta väriprosessissa ja tekee vain mustavalkovedoksia. Näin kävi mun yhdelle testirullalle vuosi sitten vaikka lähti varustettuna kommentilla "värivirheistä viis". Kokeilivat värivedostusta pari kierrosta ja kun neutraalia ei tule millään, meni mv-prosessin läpi. Tunnin pikalabrat printtaavat varmaan mitä vain, ainakin pyynnöstä. XP2:n kanssa kuvat eivät sitten yleensä ole mustavalkoisia vaan värivivahteisia vaihtelevin värisävyin. Kodakin filmillä menestys on parempi ymmärtääkseni, mutta ei välttämättä aina taattu. Moni kuvaliike lähettelee filmejä muualle kehitykseen. MV-filmiä kehittää esim. Eiri tai Helsingissä Tunnelin kuva tms (se pulju siellä asematunnelissa) ja mv-printtejäkin saa molemmilta. Printtien mielekkyys "auto-everything" -prosessin jälkeen on sitten toinen juttu. Kun dynamiikka on paperia isompi, voivat tulokset olla vähän mitä sattuu. MV-tuloste on kalliimpi kuin väriprintti. Parhaat kuvat saa vedostamalla itse. Jos kuvaa enemmän, kannattaa myös kehittää itse. Olet lähtenyt tielle joka johtaa ennen pitkää oman pimiön väkäämiseen ja läjään mekaanisia retro-kameroita. Tämän kierteen voi välttää vain kuvaamalla alusta alkaen sitkeästi halvinta värinegaa ja ottamalla kymppikuvat aina pikalabrasta. Koekuviksi halvin nega ja halpiskehitys. Siinä ainakin näkee toimiiko peli ylipäätään ja ovatko valotukset edes suunnilleen kohdallaan. Pieni öljyäminen tekee vanhalle kameralle ja valotusajoille monesti ihmeitä tarvittaessa. Valotusmittarin toimintaa kannattaa myös verrata muiden kameroiden lukemiin.
Vs: Prakticalöytö Pieni öljyäminen tekee tosiaan ihmeitä kameralle. Saattaa jopa lakata toimimasta kokonaan. Sen jättäisin tekemättä, jos ei tasan tiedä mitä tekee. Helsingissä kameran voi viedä Mustonen & Laineelle. Tarkistavat veloituksetta valotusmittarin ja sulkimen toiminnan ja antavat tarvittaessa huollosta hinta-arvion joka on varmaan luokkaa 50 - 100 euroa vioista riippuen. On todennäköistä, että kaikki ei ole paikallaan pitkästä joutenolosta ja öljyjen pikeentymisestä johtuen ja tiivistefoami on hapertunut olemattomiin tai on niin tahmeata, että vaikuttaa kameran toimintaan. Väkivalloin ja voimalla ei kannata yrittää "korjata" mitään. Minusta tuo kamera kannattaa joka tapauksessa pistää kuntoon ja ottaa se takaisin siihen varsinaiseen käyttöön.
Vs: Prakticalöytö Voi tietysti olla, että kun katselee mihin hintaan zenittejä ja prakticoita nyt myydään, niin ei tee mieli pulittaa esim. 80 euroa huollosta. Mutta kyllä se hyvinkin saattaisi olla sen arvoinen?
Vs: Prakticalöytö tässä on pieni ajatusharha joka minullakin toistuu. Jos aikoo käyttää kameraa niin huollon voi maksaa koska jos huolto maksaa 80 euroa ja zenitin saa 50 eurolla, niin ostamalla uuden Zenitin se tulee maksamaan 130 euroa kun tämä maksaa vain sen 80 euroa, eikö? Jos taas meinaa myydä niin sitten huollatus ei kannata, ehkä.
Vs: Prakticalöytö Juu.. kun tosiaan joitakin zenittejä ja prakticoita saa pariinkymppiin käytettynä (toki huoltamattomana) jostain huutonetistä tai kirpparilta, vaikka ovatkin, ainakin nuo paremmat prakticat, ihan hyviä pelejä.
Vs: Prakticalöytö Minusta kamera, jolla on tunnettu historia ja vielä omasta lähipiiristä kannattaa pitää ja huoltaa. "Tää kuva minusta potalla v.1969 on faijan ottama tällä kameralla" "Se toimii vieläkin"
Vs: Prakticalöytö Tämä oli hyvä pointti. Kamerat ovat tosiaan kytkeytyneenä omaan menneisyyteen -kulttuuriesineitä jotka ovat sekä kauniita että myös toimivia latteita, joilla saa linkitettyä itsensä ja menneisyytensä kontekstiin, jonka sankaria mielellään moikkailee vitriinissä. Jälkikäteen viisasteltuna -kun on jokaisen nuoruutensa kameran saanut hävitettyä, paitsi yhden ;-} Itse tunnen puistatuksia noista Prakticoista, mutta se on minun ominaisuuteni, ei kameran...luultavasti. Huoltojen osalta on varmasti kaikilla sama dilemma, eikä vain kameroissa. Jos saa kameran eurolla ja huolto maksaa satasen, niin 1. ei kai arvotonta huolleta 2. samalla hinnalla saan 100 kameraa (joiden huoltaminen toimiviksi maksaa 10000e) 3. tästä saa satasen huollon jälkeen yhden eron -missä järki? 4. Ostankin seuraavaksi eurolla valmiiksi huolletun...jostain.
Vs: Prakticalöytö Minulla on vielä tallessa ja toimivana Coca-Cola kamera ja mm sillä itse ottamani kuvat ala-asteen toisen luokan luokkaretkeltä, joissa näkyy se tyttö johon olin kovasti ihastunut suunnilleen joka kuvassa, äidin lomamatkalta Rovaniemeltä ottama kuva 7v. syntymäpäivältäni, missä poseeraan upouuden nallipyssyn kanssa samaan tyyliin kuin täällä joissakin studio-otoksissakin on näkynyt Se kamera ei ole myytävänä.
Vs: Prakticalöytö Vanhaa mekaanista kameraa arvostaa erilailla kuin nykyisiä muoviin pakattuja elektroniikan ihmeitä. Olkoon se sitten vaikka Praktica, tai vaikkapa tollanen umpirautamöykky jota itse raijasin jatkuvasti mukanani 70-luvulla. http://www.butkus.org/chinon/ricoh/ricoh_singlex_ii/ricoh_singlex_ii.htm No, tämä lienee sitten minun ominaisuuteni.. -jukka
Vs: Prakticalöytö No niin, Kelloliikkeestä löytyi korvaava(?) paristo valotusmittariin ja läheisestä valokuvaliikkeestä ostin paketin 400:sta Kodak Ultramaxia, koskapa yllätys yllätys edes "leikki"MV:tä ei ollut. Kaipa värinegallakin saa kokeiltua toiminnan...Tyhjänä naksutellessa kaikki tuntuisi pelaavan korvakuulolta suht johdonmukaisesti. Valotusmittarikin tuntuisi antavan samansuuntaisia arvoja D200 mittarin kanssa samoilla aukoilla ja herkkyydellä. Mittaustapa ilmeisesti keskustapainotteinen... Kamera on tosiaan tarkoitus huushollissa pitää, tunne- ja käyttöarvo moninkertainen rahalliseen arvoon. Ja ollut tosiaan uudesta asti vaimon lapsuudenkodissa. Kunto on erittäin siisti. Ainakin noin päällepäin. Pitänee valotella filkka täyteen ja viedä kehitykseen, niin näkee sitten toiminnan ihan livenä. Kiitoksia kaikille näkemyksistä. Lisääkin saa kommentoida, todella vieras tuo mekaaninen filmimaailma. Saapi sitten nähdä, jos tuhon tietä mä kuljen
Vs: Prakticalöytö juu kyllähän minäkin sen kannalla oon että hyviä pelejä ovat, kunhan vain huomautin, että VAIKKA ovat lähes ilmaisia, niin ei kannata aliarvioida.
Vs: Prakticalöytö Practical Photographyssä oli joskus koottu Prakticasta vitsejä. Yksi oli: ~~~~~~~~~~~~ Miten saat Prakticasi arvon kaksinkertaistumaan? No, lataa siihen filmirulla. ~~~~~~~~~~~~ Buaaah, kuivahkoa brittihuumoria...
Vs: Prakticalöytö Juu, joka ajassa on omat Prakticansa ja joka ajan vehkeistä muistetaan sekä hyvät, huonot että omat. Väistämätöntä on että nykyisiä digejä arvostetaan tulevaisuudessa jämäkkyydestään ja varmuudestaan. Jopa niitä nykyisiä Prakticoita.