Rouvalla on tehtävänään hilpeä pikku skannausoperaatio, parin tuuman nippu kymppikuvia. Kaikista on negat tallessa ja jopa järjestyksessä, joten ne löytyvät; taloudessa on Minolta Scan Dual IV -filmiskanneri, mutta osa negoista on saanut hiukan siipeensä. Naarmua siis löytyy. Minulle annettiin toimeksiannoksi etsiä jostain kohtuullinen tasoskanneri, jolla saisi skannattua kymppikuvista soivat versiot. Ilmeisesti osasta tiedostoja pitäisi saada teetettyä lisää paperikuvia. Osa tiedostoista menee pelkästään webbikäyttöön. Minulla on itselläni tasoskannerin sisältävä monitoimilaite, mutta sen laatu ei mielestäni riitä tullaiseen skannaukseen. Koska itse en tiedä aiheesta sen vertaa, että pääsisin edes liikkeelle etsinnässä, tarvitsisin suosituksia skanneriksi, jolla saisi tehtyä printtikelpoisia tiedostoja värillisistä kymppikuvista. Helposti, tietty, eikä laite saisi maksaa älyttömiä. Kuten aina... Scan Dual IV:ssä ei itsessään ole pölyn- ja naarmupoistosysteemeitä; onko siihen saatavissa kolmansien osapuolien ohjelmissa (Silverfast, VueScan?) tuollaisia ominaisuuksia vai vaatiiko pölyn ja naarmujen poisto aina raudalta tuen (IR?)? Vai olisikohan sittenkin helpointa pykätä kerran jokin tellinkisysteemi kuville ja digikameralle ja kuvata koko roska kymppikuvista muistikrotille? -Topi Kuusinen
Vs: Kohtuullinen tasoskanneri paperikuvien skannaukseen Ei siinä paperiskannauksessa ihan kauheita eroja pitäis olla eri skannerien välillä, ellei sitten satu olemaan joku erityisen surkea se nykyinen. Resoluutiota yleensä ei kauheasti noin ison originaalin skannaukseen tarvitse ja onkohan se paperikuvakaan kamalan laadukas..? Toimiva roskanpoisto perustuu kyllä IR-valoon ja vaatii raudalta tuen. Kyllä Minoltallakin joku pixel polish -toiminto on, mutta en ehkä luottaisi kovin paljoa. On ne parhaatkin yleensä jonkinlainen kompromissi, tosin ei peruskäytössä ehkä yleensä mitään haittaa ole.