Vs: Vedokset ? Jukkis, jos haluat luopua omasta 2400:stasi, ota yhteyttä, maksan siitä"jotakin" esim oravannahkana. mulla on jo yksi, joka pelittää, hain toisen mutta se on auttamattomasti kuivunut. laittaisin sen toisen eli sun (kaikesta huolimatta) isoilla grafiittimusteilla MV käyttöön, pidä mielessä. Hyvä tapa pitää vähän käytössä oleva 2400 kunnossa on laittaa ajastin päälle, se katkaisee virran ettei turhaan lepovirtaa kulu, mutta pärähtää muutamaksi minuutiksi kerran päivässä päälle ja ajaa"lyhyen puhdistusohjelman" joka tosin aivan minimaalisesti vie musteita. mutta säästää täydeltä puhdistusohjelmalta, jossa saattaa mennä puolikin kasettia jos oikein tukkoon menee.
Vs: Vedokset ? En tulostanut kolmeen kuukauteen mitään. Tein nozzlechekin (ne pienet väriruudukot) ja tulostin suoraan a3+ kiiltävälle paperille. Ei mitään ongelmaa. Sen olen huomannut omasta tulostimestani, että jos tulostaa kiiltävälle paperille, kannattaa ottaa high-speed tulostus pois päältä. Silloin se suihkuttaa vain yhteen suuntaan. Ilmeisesti jää jotenkin mustetta pinnalle joka ei ehdi kuivua, siksi tulee raitoja, jos tulostaa highspeedillä kiiltävää. Ainakin mulla raidat jää tällä tavalla pois. Voisihan säätää tulostinpään nopeuttakin, mutta ei jaksa kokeilla. Täällä on kolmella tyypillä se hp9180 ja kaikilla ongelmia raitojen kanssa ja profiilien. On siinä muutenkin vittumainen käyttöliittymä, mä en ainakaan tajua siitä mitään. epsoneissa on paljon järkevämpi ja hyvin on kaikki epsonit täällä toimineet. Laitetta en myy, käytän sen itse loppuun. T Jukka
Vs: Vedokset ? Kopio Kopio on toisinto, moniste. Jäljitelmä. Ja kun englantia aina lykätään, niin copy, duplicate copy ------------- vedos Vedos on meillä esimerkiksi grafiikan vedos, joka tehdään yksilöllisesti käsin erilaisin menetelmin (ei ainoastaan Piilolasin mainitsemalla tavalla.) Käännös sanasta print. Vedostaminen on taidekontekstissa aina enemmän, kuin kopio. Kopio-nimitystä voidaan käyttää esimerkiksi Gallen-Kallelan litovedoksen painojäljennöksestä. Valokuvan puolella vedos ja vedostus oli käsityönä valmistettu valokuva. Nykyisin tekniikan kehityttyä vedos on myös taiteilijan itsensä tekemä/säätämä digitiedosto, joka on vedostettu/mustesuihkautettu taiteilijan hyväksymällä tavalla, taiteilijan valitsemalle paperille/tulostuspohjalle. Joko hänen itsensä, tai jonkun muun toimesta (samoin, kuin graafikollakin voi olla vedostaja). Yleensä vedos on taiteilijan signeerauksella hyväksytty ja nykykäytännön mukaan myös valokuvavedokset ovat rajoitettuja sarjoja (editio). Tuosta olen nykyisin hieman eri mieltä, vaikka sillä nostetaankin kuvan (harvinaisuus)arvoa. Jos sitten joku reproaa vedokseni ja asettaa sen vaikka omalle seinälleen, niin hänellä on kopio seinällään. Yleiseen julkisuuteen hän ei tuota saa laittaa. Signeeraukseni jos on poistettu ja tehty siihen mallin mukainen usi, niin silloin puhutaan väärennöksestä. Jotain tuomoista tuli mieleen kapa
Vs: Vedokset ? Sittenhän kuluu mustetta aikalailla, Ainakin mulla menee tuota magentaa ja light cyania järkyttävästi kun Mv juttuja pudottelen menemään. Älä ihmeessä käytä tota high speed asentoa muutakuin jollekin kopioparulle temmatessasi "muistilappua". 2400 musteiden hinnat senkuin jatkavat kipuamistaan, kun alkavat olla harvinaisuus. olisin asentanut isoilla pulloilla toimivan pelkän mustan sarjan. laskepa vielä kuinka nopeasti kuoletat hinnanerolla sen uudemman koneen. terv JV
Vs: Vedokset ? 2400:lla itse paljon tehneenä sanoisin, että kerran viikossa käynnistys, runkutuksen odotus loppuun ja sammutus riitää. Tämä tietenkin, jos ei ole vedostettavaa. Noista ei-Epsonin musteista ei ole kokemuksia. kapa
Vs: Vedokset ? Sen verran harvoin nykyään teen puhdasta mustavalkoista, ettei kannata sille omaa konetta hommata. Nopeastihan tuo 3800 hakkuisi hintansa mustekuluilla, mutta kun persaukinen olen. Meillä Luovan valokuvauksen keskuksella sellainen on, ja sitä sitten, kun on tarvis hieman isompaan. Ja turhaan minä niitä vedoksia tehtailen, ei ne tunnu kenellekään kelpaavan. Periaatteesta en ilmaiseksi anna, mitä nyt jonkun kanssa vaihtelen. kapa
Vs: Vedokset ? Samaa tuskaa omien vedosten kanssa Jonkinlainen vedosten vaihtopörssi voisi olla kokeilemisen arvoinen. Päikseen periaatteella, mutta kuvaajan nimi on mainittava, jos joku kehuu. Olisi siitä ainakin se hyöty, että kesämökin ulkohuusissa olisi vaihtuvasti uutta katseltavaa. Sovittu vakiokoko ja kehykset hoitaa kukin itse tarpeensa mukaan. 1 vedos pår kuori ja pakkausmateriaaleista ja lähetyskuluista kukin vastaa itse periaatteella "maksaa lähetyksen, saa ilmaiseksi" Onko innokkaita?
Vs: Vedokset ? Mikäs se semmoinen "Luova" keskus on, olenko missannut jotakin ? kaikki se jossa jotakin pyritään tekemään , eikä vain puhuta tekemisestä kyllä kiinnostaa aivan toisella tasolla. laita vaikka yskäriä. pariin hässäkkään olen lupautunut kesällä, mutta en mä joka päivä noita skabarileluja muussiksi telo, ei lompsa kestä, vaikka hauskaakin olisi.
Vs: Vedokset ? Itse asiassa r2400 musteet halpevenat koko ajan. En ole muuten huomannut eroa high-speedissä speedittömään muuta kuin kiiltävällä. Mä saan musteita edullisesti, kun on tuttu töissä businesspuolella paikallisessa atk-virmassa. Galleria lienee luovan valokuvauksen keskus jyväskylässä, Galleria Harmonia, otaksun? En näe järkeä käyttää muita musteita, kun nytkin meinaa osa musteista vanheta varastoon. T Jukka
Vs: Vedokset ? No Jukkis, miten olis oravannahka, kun satkulla ei pärjäile täällä hesassa paljon minnekään kasetteja shoppailemassa compuutteri puodissa, puhumattakaan sitten niissä muutamissa fotopuodeissa jotka tappelee kynsin ja hampain olemassaolostaan. satku on sekä mulle että sulle ISO raha mun matskuhyllyä tiiraillessa . pannaas jatkoja vaikka suoraan <EMAIL email="jukka.vatanen@kolumbus.fi"]jukka.vatanen@kolumbus.fi</EMAIL> ei tolla yskärillä kun vaatii niin monta mutkaa ennenkuin ollaan siellä puheväleissä. vaikka sitten suoraan kommarilla,siihen voi turista vaikka audin penkillä kun asiakas käy safkaamassa restorantessa ja mä vain funtsailen niitä näitä, tietty mittari raksuttaen. Taas on tällaista limoajelua buukanneet tyttelit koko tän lauantain ja sunnuntain täyteen kun täytyy olla kuski joka osaa jutskailla muistakin kun säistä, sitten kummallakin kotimaisella, englannilla ja saksalla tietty, auttavasti noilla latinokielillä, ja japsin tullessa autoon vähän nyökätä ja tokaista konitshwa, ja taas poistuessaan Domo Arigattoo... no paas tuleen, varmaan toi meili tulee halvemmaks jos toi pulina ei tästä ala kohta väheneen... Mitä siitä kuitista sitten, sen sä voit pitää, niinkuin multa matskukuitin, se ainoa todella hyvä puoli tossa numeerisessa puuhastelussa on että ei tuu juuri mitään matskukuluja, eli voudilla ei ole mitään todellista käsitystä että missä mennään. jos taas katsoo ja vertaa entiseen menoon, pudistelee päätään partaterää vasten ja toteaa : ei mee tolla vatiksella hyvin , ei mee jos katsoo entisiä tilinpäätöksiä ja ja ajattelee, antaa ton horiskon olla, hyvä jos saa safkat irti, mikä sitten tietysti pitää paikkansa, mutta koskaan kumipyöräiset eivät ole olleet mulla vähennyskelpoista. Ei edes bensan ALV, jos olis edes naftapeli, mutta eihän sellaisella puikkomies voi sleppailla , ennenkuin tuli alle toi Audi A6 Tdi quattro V6 S-line eli kyl se on toi vossikan nokalla oleva logo kun mua vokottelee, ei tohon "mannemobileen eli johtotähteen" mua näissä kuvioissa saa enää edes rahalla, vaikka tuolla tallissa ne kaikki on 4-motion logo perseessä.
Vs: Vedokset ? Tuommoinen: Luovan valokuvauksen keskus ry, Jyväskylä Vielä on sivut hieman vaiheessa, niitä äskettäin uusittiin, mutta työ jatkuu. Aina ei ehdi täysillä paneutua kaikkeen, kun palkatta ja vapaaehtoisvoimin pyöritetään. kapa
Vs: Vedokset ? Ei helvetti, Kapa ! Ihan ekaksi : Mikä on ton haarukan funktio ? Mitä se viestittää, ainoa ehdotus että "Makupaloja" ... eihän fotari syö ajatuksia haarukalla ja niele vatsaan, KAPA, haloo !!! Jos siinä olis edes liihotteleva kotka, joka tiirailee maisemia ja syöksyy kimppuun, tai edes auringon nousu tai lasku ihan oman habituksen mukaan, mutta jo todella banaalia, mutta edes joteskin sinnepäin.. Visuaalisen vestinnän YKKÖS SÄÄNTÖ : Sulla on tasan muutama sekunttia aikaa tehdä se ensimmäinen vaikutelma, joskus tiheämmässä imageviidakossa vain muutama kymmenesosa. Sen takia se viestintä kohdistuu sellaiseen joka saa välittömän responsin eli yleensä seksiin tai ainakin siihen viittaavaan, sen nielee ihan tollokin. Kun ja jos olisin "satunnainen surffaaja", enkä etsisi vinkkiä esim paikkaan mihin mennä syömään tänään, kyllä siirtyisi sivu heti ! Tämä ihan vain frendinä ja pienenä tiputuksesta tuolta sfääreistä todellisuuteen. Pankaa toi Logonikkari kurssille uudestaan... Ota se ainakin pois ja älä laita mitään, ennen kun mietitte asian uusiksi .
Vs: Vedokset ? En oikeastaan tajunnut tästä mitään? Oravannahka ei niin kiinnosta, mutta esimerkiksi kamelinesinahkaliivi kylläkin. Mutta kuten sanottu, en luovu printteristä, se toimii hyvin. T Jukka
Vs: Vedokset ? He he. Emme ole kaupallinen lafka. Kolmipiikkinen haarukkamme on kulkenut mukana parikymmentä vuotta. Ei perinnettä voi noin vain katkaista. Meillä on ollut jopa haarukka-aiheinen kansainvälinen näyttely, johon osallistui taiteilijoita useasta eri maasta. Mukana merkittäviäkin kansainvälisiä tähtiä. Osa lahjoitti teoksensa kokoelmiimme. Haarukka on meille pyhä kulttiesine, nimenomaan kolmepiikkinen. oooommmmm... kapa P.S. Jos sulla on paperiversiota matskuistasi, niin laitapa tännepäin. Meillä on täällä toimiva mv-labbis ja useita koneita kuuskutosesta ysikahteentoista. DeVerejä kuuskutoset ja isommat sitten Durstia ja Beseleriä. Olis varmaan hyvä olla meillä jossain näkyvillä. Osoitteen löydät tuolta sivuiltamme.
Vs: Vedokset ? Joo, suomeen on iskostunut lainasana digitaalinen, englantilaiset, ranskalaiset, ... puhuvat omalla äidinkielellään numeerisista (niille jotka haluavat sanoa toista, niin englannissa digit = numero, digital = numeerinen). Toisaalta meillä on optimisteina tietokone, kun englantilaisilla vain laskukone Kummat lienevät oikeassa termeineen. Sitä voi jokainen miettiä itsekseen. Dye transfer on todellakin paras mahdollinen vedostustapa värille. Laajempaa gamuttia ei saa millään. Mutta tietämäni mukaan kodak lakkautti 2003 tai 2004 kemioiden valmistuksen, joten nyt niitä on enää niillä jotka hamstrasivat silloin hurjan määrän. Dye Transfer Printing http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2008/10/ctein-dye-trans.html
Vs: Vedokset ? OK, no vedetään sitten vähän takaisin, voisin hyväksyä tällaisen triviaalitekstin sinne jonnekin ujutettuna , ei tietenkään ihan framille: "Kolmipiikkinen haarukka, tie -totuus ja elämä, visuaalisia makupaloja retkemme varrelta" et tartte maksaa korvausta, eikä sitten antaa kenkää kenellekkään Jukkis, onko meno mulla niin usvassa ? tai sitten et ole perehtynyt paikalliseen jargoniin: Miksi raha keksittiin?? siksi kun oravannahka ei mahtunut pajazzoon. Ehdotan selkokielellä että sinä sieltä kamultasi käyt hakemassa noita 2400:sen värikasetteja halvalla, ja minä poimin tuota haluamaasi filkkalaatua mun kamulta ja lähetetään kummatkin pieni paketti. Kun mulla ei kohta näköjään ole muita kamuja kun minä itse, tarttee varmaan pummia ne multa...
Vs: Vedokset ? Usagi, alan mies ! Tiedän kummatkin pelaajat, itsekin ajattelin jotakin tuonsuuntaista kun vielä sain fiiliksiä värikuvista, Nyt on totuus valjennut: Olen paitsi sokea teksteille niin myös oikeastaan väreillekin, minusta ne ovat aina liian laimeita. Siksi mentiin muiden mielestä aivan överi tasolla mun viimeisimmissä väri sähellyksissä, tosta saatavuudesta, pitää olla vain peesissä, kun niitä taas kohta alkaa saamaan, hiukka pitkää pinnaa... Hyvä basic juttu oli toi vasemmassa laidassa oleva testikuvajuttu. heti tommoisia Prolabiin, niin eiköhän kavereila puodin psykkauspuolella vähän jutut tule realistisemmaksi. Siitä säikeessä ZEISS MTF käyrät, käyttäkää vaikka kameralaukun hakua.
Vs: Vedokset ? Ei muuten ole paras mahdollinen tuo Dye Transfer. Eikä ole edes niin säilyväkään, kuten Kodak uskotteli. Esimerkiksi hiilipainotekniikalla (Carbon/carbro) käyttäen korkeatasoisia väripigmettejä saavutetaan parempi säilyvyys. Nykyiset pigmenttimusteet musteruiskuissakin ylittävät tuo DT:n säilyvyyden, puhumattakaan tuosta gamutista. Pimeäsäilytyksessä saattaa sitten asia olla toisin, varsinkin, kun pidetään vedoksia pakastimessa. Näinhän sinäkin kai teet? Fresson-menetelmä on muuten eräs variaatio tuosta värillisestä hiilipainotekniikasta. Kanadassa Luis Nadeaun opissa olleena näin vain vilauksen kellarissa lojuvasta alkuperäisestä Fressonin pigmenttipaperintekokoneesta. Oli visusti peitettynä. Tiedä sitten mikä mankeli siellä oli, mutta väitti mies, että se oli alkuperäinen, toinen niistä alkupräisistä, jotka ovat olemassa. Me tehtiin kylläkin omat siirtopaperimme ihan käsin, kammalla levitetiin ja tehosekoittajalla sekoitettiin emulsio. Se toinen kone muuten kulkeutui Portugaliin, kun tuli riidat Fressonin perheen kanssa ja sieltä perikunnan myötävaikutuksella sitten Kanadaan, jonne Nadeau sen osti itselleen. Totta ainakin toinen, ellei kaksikolmasosapuoli, sillä en ole sataprosenttsen varma Luisin jutuista, enkä omasta muististani. Grilli oli kuumana iltaisin ja viini maistui. Tuolta lisää miehestä, tai ainakin sen tekosista. Ei mikään turha jätkä. http://www.photoconservation.com/splash.htm kapa p.s. Kurkkasinpa tuota linkkiä ja "on the road again". Päivitetty viimeksi 2002. Sopii hyvin miehelle.
Vs: Vedokset ? Samanlainenhan pyörii muutamalla ulkomaan foorumilla... Olisihan tuo ihan mielenkiintoinen juttu.
Vs: Vedokset ? Kapa:Olen vähän visiteerannut Kari Holopaisen luona porvoon kupeessa ja tsekkailut aikalailla Karin touhuja.Ihan ok toi Polymer homma ja justiinsa carbolla, sitä kun vetelee leveällä telalla papruun eikä millään hiirulaisen kusella niinkuin noissa japsien myllyissä , alkaa tulla omantylistäni jälkeä. Kuinka paljon olet siinä sisällä? mulla on maco`n sortimentistä tuota polymer filmiä ihan hyllyssä ja hinnastossakin, vaikka sanotaan että "tehdastilauksesta" Olen vähän tiiraillut siihen suuntaan että tehdään "semi dye transfer" eil kolme polymer printing kalvoa RGB ja telalla nää painolevyn kautta peperiin ja vaikka sitten yksi korjausmusta ihan kotikeittiö tyylillä. ihan noin mutu periaattella ? onko mitään näkymiä?