Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vedoksen sävyttäminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Manu, 10 Elokuu 2005.

1. Manu

Manu

190
    0
    0
    Ostin Agfan Viradon new brown toner-paperisävytteen. En ole aiemmin sävyttänyt vedoksia ja netistä en löydä tarkkoja ohjeita joten osaisiko joku opastaa. Sen verran löysin, että vedos tehdään täysin valmiiksi pesua myöten, mutta annetaanko sen ensin kuivata vai laitetaanko märkä vedos sävytteeseen? Ei kuulosta järkevältä pestä kuvaa enää toonauksen jälkeen... eihän?

2. en ole itse sävyttänyt koskaan pitäisi kyllä kokeilla. Jostain muistelisin lukeneeni että kun kuva on pesty ja kuivattu niin kuvaa uitettaisiin sävytteessä ja pestäisiin uudestaan. Ja sävytyksen sopii parhaiten kuitu paperi.

3. Manu

Manu

190
    0
    0
    tuosta photo.netin linkistä löytyy jotakin, mutta ei ainakaan vielä ihan selkeätä selostusta työn kulusta. Mutta taitaa tosiaan mennä niin, että ensin kuva vedostetaan ihan normaalisti joskin tummemmaksi. Tämän jälkeen sävytteeseen halutuksi ajaksi ja sitten uudelleen pesuun. Tuon jälkimmäisen pesun aika jäi hämäräksi. Voihan tuota testata. Kehoittavat varovaisuuteen tuon litkun kanssa.... taitavat olla Amerikan Yhdysvalloista tuommoiset ;)

4. peet

peet Member

764
    0
    16
    Kunhan aukaiset purkin, niin tiedät mitä tarkoittavat. Haju kuuluu samaan sarjaan, mitä peräpäästä tulee kaamean kankkusen oheistuotteena. ;)
    Muovipapereihin Viradon ei ainakaan aikoinaan kovin tehokkaasti purrut. Lux Eternan sävytteet taas toimivat muovinkin kanssa hyvin, eikä hajukaan ollut kuin sangollinen mätiä kananmunia. Arkistovedos näyttää lopettaneen, mutta tuotetta löytyy näköjään tuolta: Hopeavedos

5. sen noista sävytteistä tiedän että ne on huomattavasti vaarallisempia kuin mv-kemiat jotka on aika vaarattomia. Sävytytteiden knassan kai pitäisi hengitys tiet suojata

6. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Laimennat litkua purkin ohjeiden mukaisesti ja laitat valmiin kuvan altaaseen lillumaan 2-10 minuutiksi, jonka jälkeen peset uudelleen. Pesuaika on sama kuin normaalissa vedostamisessakin, eli muoveilla muutama minuutti ja kuiduilla tunnin luokkaa. HCA:t yms eivät lyhennä pesuaikaa. Helpompaa ei voisi olla.

Muovipaperit todellakin sävyttyvät viradonilla heikosti, lukuunottamatta Agfan omia muoveja jotka sävyttyvät kohtalaisesti. Mutta vaikka sävyttyminen on heikkoa, niin kuvan säilyvyys paranee.

Viradonista haihtuu jotain rikkiyhdistekaasua, joka on julmetun vaarallista pidemmän päälle. jonkin sortin kuonokoppa on pakollinen sisällä, mutta kaikkein paras on, jos viet altaan ulos ja pysyt kaukana siitä, aina kun mahdollista.

7. Jos haluaa sellaisia oikein kunnon vanhan ajan kauniin ruskeita vedoksia, niin kannattaa kyllä tehdä sävyte itse ihan apteekkitavarasta. Siihen tarvitaan yleensä myös valkaisuliuos, jolla vedos ensin valkaistaan.

Itse sävyttelin vedoksiani aikoinaan hyvinkin paljon, ja tuli kokeiltua kaikenlaista. Siiä vanhasta Viradonista en koskaan itse oikein tykännyt.

Netistä löytyy varmaan paljonkin sävytereseptejä. Oma suosikkini oli Agfa 520. Toimii hienosti myös muovipapereiden kanssa.

8. peet

peet Member

764
    0
    16
    Käytitkö muuten niitä Lux Eternan litkuja joita joskus aikoinaan minulta laatikollisen ostit? Mitä mieltä itse olit?

9. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113
    Koittakaapa sävyttää Ilfordin lämminsävymuovipaperia Viradonilla!

Kyllä tarttuu!

10. En muistaakseni kyllä niistä penniäkään maksanut...

Olen käyttänyt ainakin Selenoluxia sekä keskeytettä. Varastossa on vielä vaikka kuinka monta avaamatonta pulloa. Niitähän oli muutamaa erilaista litkua. Olisiko ollut sinisävytettäkin.

Kyllä ne varmaan vieläkin ovat aivan käyttökelpoisia. Pitääpä katsoa mitä vielä löytyy, kunhan seuraavan kerran käyn kotitalon kellarissa tonkimassa.

11. peet

peet Member

764
    0
    16
    Viskipullolla taisi mennä, eli hyvä hinta ja hyvään tarpeeseen.

12. Teellä

13. Kahvilla

14. Kahvilla