Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vedenpitävä kamera

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 10 Syyskuu 2013.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Mikä on tällä hetkellä näiden vedenpitävien kameroiden parasta antia. Onko Canon D20 kameroista kokemuksia, ja mites se Pentaxin optio voi nyt?
     
  2. Vs: Vedenpitävä kamera

    Kannattaa katsoa myös Panasonicin vaihtoehdot.
     
  3. Vs: Vedenpitävä kamera

    Miten syvälle on tarkoitus sukeltaa?
     
  4. Vs: Vedenpitävä kamera

    Alkukesästä pohdin samaa, käsittääkseni noi Panan mallit on parasta pokkaririntamalla, mutta niiden hinta meni omalla kohdalla yli. Itse pääduin Nikonin aw100 malliin josta on tullut jo uudmempikin malli, mutta hyvä tarjous käänti tähän. Jos ei hintaa ois tarvinnut miettiä, niin Pana. Jos taas painottaa kuvan laatua, niin sitten joku paremmanpään pokkari ja kotelo.

    Kesän käyttänyt aktiivisesti aina kun ollut vaan mahdollisuus tunkea kamera veden alle, ihan tyytyväinen, mutta onhan noi aika pimeitä varsinkin suomen vesissä. Pääkäyttökohde tolla onkin reilun kk päästä etelässä kirkkaissa vesissä. Sen jälkeen laitan kiertoon, kun en pokkaria muuten tarvitse.

    Yleisnäppäilyssäkin toiminut ihan ok, kunhan ei oo turhan hämärää...
     
  5. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Vedenpitävä kamera

    Parhaan tuloksen saat kun hommaat kameralle sukellusboksin. Olympus E-PL1 ja PT-EP01 ovat varmasti aika hyvä paketti. Uimaranta roiskevesikamera tuo ei ole vaan ihan oikea sukellukseen tarkoitettu yhdistelmä.

    Hinnat eivät ole (Amerikassa) ihan mahdottomia. Kotelo maksaa alle 500$.

    Itse olen käyttänyt näihin päiviin asti NIKONOS IV konetta. Se tosin syö filmiä.
    http://www.ebay.com/itm/Nikon-Nikonos-V-underwater-camera-with-UW-Nikkor-35mm-F-2-5-lens-Serviced-/331020826724?hash=item4d1260f864
     
  6. Vs: Vedenpitävä kamera

    nikonin j1+10mm ja siihen ebayn 80e sukelluskotelo.
    D20n kuvanlaatu on aika kuraa.
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Vedenpitävä kamera

    No ei ole tarkoitus sukeltaa yhtään. Mä ostin pojalle sellasen pienen Pentax pokkarin ja se on nyt rikki kun se pääsi kastumaan. Aattelin ostaa sille vedenpitävän kameran. Ite vois kanssa joskus mökillä ottaa kuvia veden pinnan tuntumassa. Eli noi sukelluskotelokamerat ei taida ihan tähän tarkotukseen olla sitä parasta.

    EDIT:Ja jos mä omiin tarkotusperiin tarttisin ostaisin Canon G1X kameraani kotelon.
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Vedenpitävä kamera

    Siis roiskevedenpitävyys riittää?
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
  10. Vs: Vedenpitävä kamera

    Nyt on pakke kertoa että tuo omani LX3 (panasonic) kestää todella paljon vettä, se on uinut mukana kannella kun ollut myräkässä (ei täällä äitien pesuvesissä) varmistamassa lastia kannella (unohtunut työvaatteiden taskuun) tai keulassa tarkistamassa ankkurin lukot jne. Ei todellakaan ole ns vesileikkeihin, mutta ei ole paljoa menoa haitannut. Uudemmista LX-malleista en osaa sanoa, tuo LX3 kuitenkin pelitti nuo keikat ja edelleenkin.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Vedenpitävä kamera

    Hyviä vinkkejä pusseista yms sellasiata vaihtoehdoista tulee. Mutta tarkoitus on liikkuvalle nuorelleni ostaa sellanen kamera joka kulkis mukana ja kestäis vaikka vedessä käymisen jonka seurauksesta edellinen pokkari ei selvinyt. Joten kaikki pussit ja muut kotelot ei toimi tässä kohdin. Muutenhan ne on varmasti hyviä.

    Mutta onko sillä Canonilla otetut kuvat kuraa? Mitenkä Canon vastaan Nikon taistelee tällä saralla?
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Vedenpitävä kamera

    Katso Depreview'in vertailussa, valitse ensin vaikka Cannarin conclusion aukeaman ja siihen vertailet muita säänkestäviä kameroita.
    Tässä speksivertailua parhaista säänkestä'vistä kameroista:
    http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_d20&products=nikon_cpaw110&products=oly_tg1&products=oly_tg2&products=pentax_wg3&products=pentax_wg3gps&sortDir=ascending
    Tässä kerätty kompaktikameroista testipakettia:
    http://www.dpreview.com/camerareviews?category=compacts&type=reviews
    Vastakkain on noissa parhaissa lähinnä kahta objektiivityyppiä 28-140mm F3,9-4,8 (Canon ja Nikon) ja 25-100mm F2,0-4,9 (Olympus ja Pentax), se voinee olla jo yksi karsinnan kohde jne.
     
  13. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Vedenpitävä kamera

    On eroa ns. roiskeveden tiiviydellä ja sukellustiiviydellä. Sukelluksissa tiiviyden tulee kestää veden painetta sitä enemmän mitä syvemmällä käydään. Roiskevedellä (esim. sade) ei tällaista painevaikutusta ole.
     
  14. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Vedenpitävä kamera

    Juu juu juu...

    Sanoin että ei olla sukeltamassa jo ajat sitten.



    ...mitä sä jankkaat taas?
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Vedenpitävä kamera

    Mitä tarkoittaa "vedessä käyminen"?
     
  16. Vs: Vedenpitävä kamera

    Minä tilasin tällaisen. Tuo 25mm kinovastaavuus laajassapäässä ratkaisi valinnan olympuksen suuntaan. Panan kanssa nuo ovat muuten aika tasoissa.

    Olympus Tough TG-2 iHS | Varuste.net
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Vedenpitävä kamera

    Joko tuo Olympus tai sitten vastaavalla objektiivilla varustettu Pentax lienevät ne parhaat ratkaisut juurikin objektiivin takia.
     
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Vedenpitävä kamera

    Ei paha toi Olympus. Pitää miettiä tuota.
     
  19. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Vedenpitävä kamera

    Mulla olis NIKONOS systeemi joutilaana valojen kera jos filkkapuolelle päädyt ;)
     
  20. Vs: Vedenpitävä kamera

    Olen itse arponut vaikka millaista kameraa matkalle mukaan. Testattu on nikon ykköstä ja k30 pentaxia, eikä noista nyt ole muuta tullut kuin kauhea ketutus. Tämä saa välttää hiekkarannoilla näppäilykamerana. Tosin taidan jättää vähän muuta kamaa matkasta pois ja sulloa d700/35mm kombon repun alaosaan, ihan vain varmuudeksi.