Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vastavalosuojan sisäpinnan heijastukset

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Jaava, 16 Marraskuu 2017.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Joo ihan hyvä, mutta jos maalia irtoaa, niin mitä väliä? Aina joskus roiskuu. :)

2. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Wikipediasta poimittua hiontaohjeltta:
    Siis 2000 karkeudella saataisiin vasta kiiltävää pintaa ja kunnolla kiiltävää hiomatahnalla. Alotuskarkeus sileällä pinnalla jopa 500.
    Luulis tuon viissatasen himmentävän hyvin - täytyy testata.

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Tekemällä oppii. Minä olen tehnyt tätä pienestä pitäen. Faija oli maalari ja niin olen aika lailla minäkin. Noissa Wikipedian lauseissa on oleellista ja oikein että karkeuden valinta riippuu halutusta jäljestä sekä hiottavasta materiaalista.

4. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Laatikosta löytyi 400-karkeuksista tavallista hiomapaperia (vesihiomapaperiakin olis voinut käyttää ja ihan veden kanssa). Tavallinen tuppas menemään tukkoon tän muovin kanssa ja niistä kohdin sitten kiillottamaan muovia - piti olla melkoisen varovainen (eikä silti tullut ihan hyvä).

Minusta tulos vaikuttaa hieman paremmalta heijastusten suhteen, mutta olisko tuo vaivan arvoista. No ei.

Liitetyt tiedostot:

5. Kannattaa kokeilla d-c-fix Velour Black -tarrakalvoa, jota saa joistakin askarteluliikkeistä ja ainakin Bauhausista. Ja njetistä tietty, postimaksuvarauksella. Saksalaiset amatööriastronomit kuulemma vuoraavat sillä teleskooppejaan.

makinette tykkää tästä.
  6. Varjo

Varjo Member

100
    17
    18
    Laitoin omaan pitkään putkeen uuden pidemmän vastiksen ja sen maalasin mustalla spray-kumimaalilla ... melko hyvältä näyttää