Vs: Vasta-alkaja värifilmiä kehittämään Filmin kulmat viistetään ja sitten pujotetaan spiraalille, jossa on siinä haukussa pienet kuulat molemmin puolin estämässä perforoinnin liukumista taaksepäin. Kantsuu leikkiä ensin kehitetyllä filminpätkällä valoisassa ja silmät kiinni, niin pimeässä ei sitten mene kovin kauaa.
Vs: Vasta-alkaja värifilmiä kehittämään +-0 -1 +1 Selitys. Kulmien viistoamisella tai pyöristyksellä on joku ilmeisesti todennut olevan jotain merkitystä. En ihan usko kuitenkaan ennenkuin kokeilisin itse. En vain tiedä mitään syytä kokeilla kuin tämän melko usein kerrotun vinkin merkityksen selvittäminen. (Koskeeko keskaria myös? Auttaako kuulien läpi saamiseen? Sen kanssa välillä saan hieman ähertää että menee kuulien läpi alkuun puolin ja toisin. Joutuu joskus vetämään filkkaa kuulan otteeseen.) Perforoinnilla ja kuulilla en näe mitään yhteistä. Kuulat ei kulje perforoinnin päältä. Eikä perforointi voi liikkua kuin filmin mukana kuten filmi avaruudessa. Kokeilu ei ole pahitteeksi tosiaan. Vaikka on nuo muovispiraalit niin helppoja toisaalta ettei sekään ole ihan must.
Vs: Vasta-alkaja värifilmiä kehittämään Minä en ole koskaan viistänyt kulmia. Mutta hyvin on Paterson muovispiraleineen toiminut. Minulla ei ole pimiötä mutta on pimiöpussi.