Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Varusteita studiosalamaan

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana ts, 18 Joulukuu 2008.

  1. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Uusi salamasetti (D-lite 2/4) on nyt haettu ja pitäisi löytää vähän varusteita.

    Sateenvarjoista:
    - Olen kahden vaiheilla sateenvarjojen koosta (hopeinen heijastava ja läpiampuva). Tarkoitus olisi kuvata n. 30 hengen ryhmiä ja muotokuvia sekä kaikenlaista siltä väliltä. Tarvitsenko n. 100cm varjot vai pärjäänkö huomattavati huokeammilla 85cm varjoilla?

    Softboxeista:
    - Onko jollakulla kokemusta Lumisoftin sateenvarjo-softboxista? http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=1379 Vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta tasoa ei saa kovinkaan lähelle, koska salama ja varjon varsi pilkistävät takaa.
    - Kuinka suurta softboxia D-litejen kanssa pystyy käyttämään? Jotain 1m x 1m kokoista boxia mietin.
     
  2. Vs: Varusteita studiosalamaan

    jos flassissasi on Zoomi, paras tulos tulee laajimmalla valokulmalla hopeiseen heijastavaan varjoon. Läpiampuvien idea on että ne samalla valaisevat kuvaustilaa ympäriltäkin eli pehmentävät valaistuksen kontrastia. Digillä se on jo muutenkin lattea, ilman photoshop temppuja, joten suosittelen hopeavarjoa. Muista kultainen sääntö: valon teho katoaa etäisyyden neliössä! myös mitä lähempänä valo, sen pehmeämmät varjot. sillä valolähteen pinta-ala on suhteessa suurempi. Testaa, vaikka silmä valehteleekin aluksi.
     
  3. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: Varusteita studiosalamaan

    Ei ole zoomia salamoissa. Mutta jos ymmärsin oikein, kannattaa käyttää mahdollisimman isoa hopeavarjoa. Olen kokeillut tähän mennessä sekä läpiampuvia että hopeavarjoa. Molemmat ovat toimineet tarkoituksessaaan hyvin (läpiampuvat ryhmän kanssa ja hopeinen muotokuvassa). Täytyisi päästä kokeilemaan isompaa varjoa, nyt on menty n. 80 senttisillä.

    Kiitos kultaisen säännön muistutuksesta!

    Lisää neuvoja saa antaa.
     
  4. Vs: Varusteita studiosalamaan

    paras sääntö on että kuvaa- ja taas kuvaa, ja mieti aina välillä, ton viimeisen aika moni skippaa...
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Varusteita studiosalamaan

    Sateenvarjot ovat hyviä.
    Itse olen kuvannut jonkin verran ryhmiä ja monesti ongelmana valonjakauma.
    Sateenvarjoilla on helpohkoa saada yhtenäinen valo kaikille kuvissa oleville.
    Heijasta valon voimakkain kohta kauimpana oleviin ja pyyhkäise valon reunalla lähellä olevat. Mä olen mittaillut salamamittarilla valonjakauman aina etukäteen, ettei kuvaustilanteessa tarvitse alkaa säätämään. Jos on esim kaksi riviä kuvattavia, käännän varjot melko yläviistoon, jolloin molemmat rivit saavat salamamittarin ja digikuvankin perusteella yhtä paljon valoa. Sama koskee tietysti vertikaalia suuntaa.
    Kuvanottohetkellä on muitakin ongelmia riittävästi, esim lasien heijastukset, kaikkien ilmeet, ihmisten asettelu jne.
    Sateenvarjojen etu on myös siinä, että ne ovat nopea pystyttää ja purkaa, jos on siirrettävä setti.

    T Jukka
     
  6. Vs: Varusteita studiosalamaan

    Jos nyt kuitenkin sovittais että VARJO tai heijastin... Sateen varjo/Auringon suoja... sateen suoja/Auringon varjo... ja silleen
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Varusteita studiosalamaan

    Sait ylipuhuttua!
    Näin sitä käy kun on selvinpäin!
    T Jukka
     
  8. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: Varusteita studiosalamaan

    Kiitos jukkikselle neuvoista!

    Muutamat jutut olivat jo hanskassa mutta varsinkin tuo valon jakautuminen tasaisesti oli hyvä pointti. Salamamittari olisi kova sana mutta sitä ei vielä ole. Täytyy löytää ennen kuin tulee tilanne päälle.

    Seuraava kuva on otettu yhdellä D-lite 2:sella ja 85cm läpiampuvalla. Photarissa on vähän kloonailtu varjoja pois ja muutakin sotkettu.
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Varusteita studiosalamaan

    Kelpo kuva, johon kuvattavat ovat varmasti tyytyväisiä.
    Tavallaan hyvä ratkaisu, että otettu yhdellä salamalla.
    Ei tule kahden salaman ongelmaa -miten välttää ristikkäisvarjot.
    Mä olen laittanut kaksi salamaa samaan suuntaan, toinen vaikka oikeanpuoleisen ihmisen kohdalta siten,että salaman voimakkain valokohta osuu lähelle keskimmäistä ihmistä. Keskimmäisen kohdalta toinen salama samaan suuntaan. Molemmat salamat suunnattu hieman yläviistoon, jotta toinen rivi saisi saman verran valoa.
    Näin olen saanut kohtuullisen muotoilevan valon ryhmäkuvaankin ja vähentänyt jälkityöskentelyä photoshopissa. Lisäksi, kun valo tulee kaikille sivusta, ei niin herkästi tulee noita lasien heijastuksia, joilla tässä kuvassa on parilla ihmisellä. Tosin, saahan niitäkin photarissa poistettua.
    Salamamittareita saa käytettynä alle satasella.
    T Jukka
    Edit: Silmälasien heijastukset saa pois myös, jos kuvattava kääntää päätään hieman tai laskee leukaansa yms. Ne on vain käytävä jokaisen kohdalla läpi ja etsittävä päälle luonnollisen ja edullisen näköinen kuvattavan kannalta, jossa heijastuksia ei ole.
     
  10. Vs: Varusteita studiosalamaan

    Luminsoftin softboxvarjo on kyllä näppärä jos vertaa valmistajan boxeihin. Sen enempää en osaa sanoa kun ei ole kauheasti ehtinyt vertailemaan eroja. Onnistunut otos on kyllä yhdelläkin salamalla saatu aikaiseksi.
     
  11. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: Varusteita studiosalamaan

    Eli uskalla ainakin käytettävyyttä kehua? Kuinka lähelle mallin kasvoja sen voi viedä, ettei varsi tökkää kaulaan?
     
  12. Vs: Varusteita studiosalamaan

    Kyllä on paljon helpompi virittää kuin elincromen boxit, varsi jää oikeastaan salaman peräpään tasalle eli ei tule pidemmälle. Eihän sitä tietysti kovin lähelle saa juuri tuon rakenteen vuoksi. Luultavasti saman asian ajaisi musta varjo jossa on valkoinen heijastava pinta sisällä. Joissakin digitarvikkeen varjoissa on sitten semmonen irtopalikka sovitteena 7/8mm joka irtoaa varresta aika helposti.
     
  13. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: Varusteita studiosalamaan

    Eli olisi kätevämpi ottaa mukaan tuo lumisoft kuin elinchromen iso boxi. Mutta tavallisilla sateenvarjoilla pärjäisi melkein yhtä hyvin. Ei siis hirveästi houkuttele, kun kuitenkin isoa boxia ja sateenvarjoja olen ostamassa. Kiitos neuvosta!
     
  14. Vs: Varusteita studiosalamaan

    On. Walimexin boksit ovat yllättävän hyviä laadultaan, tukevuudeltaan ja kestävyydeltään. Ainoa kohta joka minulla on noin vuoden käytöllä bokseista (2x 30x120cm, 1x 100x120cm, 1x 80cm octa) rapistunut on sisemmän diffuusorikankaan nurkkien kuminauhat. Osa niistä on kuoleentunut, koska boksit ovat minulla jatkuvasti kasattuina ja kuminauhat siten jännitettyinä.