Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tuula

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Miia, 30 Kesäkuu 2012.

Onko hyvä kohtalainen huono?

1. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38
    Vs: Tuula

Tässä on jo ilmettä, vähän"tasavaloinen" kyllä...

Higg

2. TKa

TKa Well-Known Member

2 978
    238
    63

Olen harrastelija ja toimeentuloni on aivan muiden kuin valokuvausasioiden varassa. Näkemykseni eivät siis perustu siihen miten muotokuvabisnestä on hyvä tehdä. Kommenttini ovat siis maallikon kommentteja ja käsityksiä.

Ensinnä: vaikuttaa siltä että olet onnistunut luomaan luottamuksellisen suhteen kuvattavaan. Helposti kuvaustilanteissa esiintyvä jäykkyys ei nouse esiin. Kun olen tällainen ujo harrastelija, minulle harrastelussani esimerkiksi muotokuvat ovat vaikeita, kun en osaa aina saada minulle uutta kuvattavaa rennoksi tai kun ryntään tekniseen suorittamiseen liiian nopeasti. Kun sinä saat kuvattavan kertomaan hänelle tärkeistä asioista, saat tuikkeen kuvattavan silmiin ja kasvoihin, mikä saattaa olla kuvan kannalta ratkaisevaa. Kannattaisi kehittää sellaisia asioita, mitkä saavat ihmiset hehkumaan kuvissa. Saat sen kipinän esiin silloin kuviisi. Minusta tama kuva oli ok, mutta jäin vielä aprikoimaan mistä on kyse.

Toiseksi: Teknisesti kuvasi vaikuttaa aivan asianmukaiselta ja tarkkuus on ok. Valaistustakin voi miettiä kuvattavan persoonan lähtökohdista (dramaattisuus, rauhallisuus jne.) Lähden pohdinnassani siitä mikä on juuri tuon persoonallisuuden kannalta relevanttia kuvassa. Perusasiat ovat meilestäni kunnossa. Katseeni harhaili jossain määrin taustaverhon rypyissä, joten harkitsisin ehkä terävyysalueen kaventamista tai sitten taustaa voisi miettiä tarkemmin. Tämä ei ole kuitenkaan mielestäni mikään show stopperi tässä kuvassa.

Kolmanneksi: kokonaisuutena kuva kuitenkin vaikutti toimivalta. Mielestäni hyvää oli se, että silmien väri ja asusteet sointuivat yhteen. Ehkä valoilla olisi saanut vielä täerästettyä persoonaa enemmän.

Jos olisin ollut kuvattavana, olisin ostanut kuvan.

3. Vs: Tuula

Minusta rajaus ei toimi, liian ahdistava. Pysty olisi luonnollisempi, nyt vaikuttaa että hän kurkistaa. Tausta liian lähellä.

4. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Teknisesti ihan ok. mutta ryppyinen verho takana ei ole kiva.

5. TKa

TKa Well-Known Member

2 978
    238
    63

Ohessa aihetta sivuten on kootusti hauskaa ja havainnollista Joe McNallyn amerikananalyysiä potreteista ainakin tällaiselle harrastelijalle (sikäläinen kuvamaailma on meikäläiselle vähän imelä ja kuvatkin melkein maisemia, mutta ajattelu kuvaamisen taustalla on yleispätevää: yllättäen jopa kotiläksytkin pitäisi ennalta tehdä että kuviin saisi sitä taikaa; ja taaskin piru vie: "devil is in the details"):

Mielestäni täällä kameralaukussa on aivan yhtä hyviä vinkkejä ja hienoja esimerkkikuvia ammattilaisilta.

6. Pii

Pii

4 011
    0
    0

+1