Vs: Tiistai No, jos oikein varovasti ettei lapasesta lähde silmä juoksemaan. + Hyvä hetki - Vinot laudat hyppäävät silmille. Suoristaisin kuvan lautoja mukaillen.
Vs: Tiistai Minä vastaavasti en menisi muuttamaan mitään, kuvasta tulisin liian suora, sanoisin jopa tylsä. Ttyttöhän nojaa lauta-aitaan, joten tuo pieni vinous on mielestäni ihan hyväksyttävää.
Vs: Tiistai En muuttaisi mitään! Helin kuvissa usein tunnetta, tahi ... jotain sellaista ei täydelllisesti selitettävää, mistä pidän. Tässä on loisto esimerkki.
Vs: Tiistai Olisi päinvastoin hassua, jos tiistaina raskain tuntein aitaan nojattaessa se ei kallistuisi... Suoristuksen jälkeen oikean puolen aidanpää-lauta olisi rujo, voi jokainen huomata kokeilemalla. Mainio kuva.
Vs: Tiistai Tän kuvan kohdalla ei varmaankaan tarvi herjata ketään tai olla ilkeä? Muuten kommentointi on ihan suotavaakin jopa . Anna tulla vaan. Nämä ovat vain mielipiteitä eikä yksikään ole väärä. Toisaalta, oon tainnu joskus ennenkin kysyä, että miksi aina ollaan keksimässä parannusehdotuksia eikä katsota kuvaa sellaisena kuin kuvaaja on sen tarkoittanut olevan? Tosin myönnän tässäkin kohtaa sortuvani samaan vaikka joskus yritän välttääkin asiaa. ps. filmi-ihmisille ja muillekin asiasta kiinnostuneille: kehite Pyrocat HD ja on muuten ihana nega vedostaa, yhdellä jyrkkyydellä saa sitä mitä haluaa. Pitää varmaan ottaa jotain näitä negoja mukaan Ollin mv-vedostuksen jatkokurssille vaikka vaan näytille...
Vs: Tiistai Jaa.... minusta hiukan jyrkempi sävyala sopisi ilmeeseen ja poseen paremmin kuin tuo ankea sekaharmaa. (USM 40,40,0 jos joku haluaa nähdä). Makuasia, tottakai. Kiva kuva, kiva tunnelma, pose hieno (mallille kaikki pointsit). Kertovaa sisältöä.
Vs: Tiistai Pidän kuvasta todella paljon. Tyttö on erittäin kaunis ja hänen katseensa vangitseva, melkein 'pelottava'. Myös rajaus on kekseliäs, se että selkäpuolella on tilaa, maailma, jonka tyttö on syystä tai toisesta halunnut sulkea hetkeksi pois. Tämä ei ole mikään parannusehdotus, vaan heitto lonkalta: kokeilitko varjostaa hieman tytön aidan puoleista kasvonpuoliskoa? Voisiko sillä kenties vahvistaa kuvan tarinaa..? p.s. Jostain syystä minun silmääni näyttää, että tytön kasvojen ihossa on tekstuuria, joka ei ole hänelle eduksi. Terävöityksessä tullutta kenties?
Vs: Tiistai vaikkei kuva mikään ratkiriemukas iloittelu olekaan niin onpa piristävä kokemus, jotenkin. Realistinen. En osaa paremmin virkkoa tätä mutta jostain syystä kattelen tytön käsiä...ehkä ne on poikkeuksellisen luontevasti. Siks varmaan. Ei Saltokovin kettuiluista kannata välittää. Pitkällä kokemuksella digicameran puolelta voin sanoa varmuudella, että et ole jotakin Sirenin kuvaa ylitsevuotavsti kehuskellut ja piikkiä tulee jatkossa aina kun postaat oman kuvan tai kommentoit jonkun muun kuvaa. Niin se vaan on. En tiedä tarkempaa syytä. Täältä kameralaukusta on mulla vaan kahden viikon kokemus mutta kiinnitti huomiota kun lukaisin kommentit läpi. Älä välitä, sinnikkäästi eteenpäin vaan! Miten tuo filmi, voiko sen itse kehitellä vai meneekö johonkin labran tasauskehitteeseen. Uusi ideahan tuo moniherkkyys ei ole mutta muistelen ettei niihin aiemmin saanut itse mennä sörkkimään kehitysvaiheessa. Siinä olisi voinut hieman kikkailla muta kun ei niin ei.
Vs: Tiistai Koska suurin osa kuvan esille asettajista haluaa kritiikkiä ja parannusehdotuksia.. ja keskustelua syntyy, jos joku ehdottaa jotain erilaista näkökulmaa asiaan. Ehdotus ei kuten vastauksessasikin totesit ole totuus, mutta ehkä juuri alku vapaalle keskustelulle, vaikka kuvaaja olisikin tarkoittanut kuvan juuri sellaiseksi kun se on. Hyvät kuvat synnyttää kysymyksiä/keskustelua ja monesti juuri sellainen tekijä joka luo jännitettä kuvaan huomataan ja siitä keskustelu on helpompi aloittaa. Eikä jännite ole pahasta, vaan välttämätöntä, että kuvassa olisi jokin heräte, liian tasapainoinen on helpolla tylsä.
Vs: Tiistai Varmaan kyse on monesti vaan "lipsahtelusta" eli kun kommentoija on valokuvaaja, tulee herkästi mietittyä oman tekemisen kautta kuvaa (eli "kuinka itse olisi tehnyt"). Voihan noi kommentit aina kääntää toisin päin: "Suoristaisin kuvan lautoja mukaillen" -> "minua lautojen vinous häiritsee". Tietysti jälkimmäinen vaihtoehto ei hirveän paljoa parempi ole kun ei ole perustelua sen enempää mukana, parempi esimerkki on esim. "rajaisin kuvasta vasemmalta ja ylhäältä 1/3:n pois" -> "minusta keskisommittelu on tylsä, kaipaan kuvaan enemmän jännitettä".
Vs: Tiistai En minä kenenkään kettuilusta välitä eikä kukaan mulle olekaan pahemmin koskaan edes kettuillu. Oon tätä laukkua kuluttanu jo muutaman vuoden Hmm... itsehän mä mv-filmini kehitän. Monijyrkkyys? Ainahan sitä on voinu kehitellä itte filkat... JPu, joo tajuan toki, mutta silti. Joskus vois kuvaa vaikka ensin katsoa siten miten kuvaaja on sen halunnu esittää ja vasta sen jälkeen alkaa parannella
Vs: Tiistai Enpä ole kokeillut varjostaa, sitä voisi ehkä kokeilla joskus. Tyttö on teinari ja muutama näppy löytyy , voipi olla meikäläisen siivousjätöksiä ne tekstuurit, kun toi skannerin lasi on niiiiiiiin likanen....
Vs: Tiistai oukkidoukki, tulkitsin ensin väärin kommenttisi toveri Saltikoville, ja myös Saltikovin kommentin. Olisi pitänyt puhua kai herjaamisesta ja ilkeydestä, ei kettuilusta. Mun moka, ovat ihan eri asioita. Pyrocat on siis kehite, ei filmi vaikka "on muuten ihana nega vedostaa" kieltämättä hämäsi pientä kulkijaa. Selvä. No mitä on "yhdellä jyrkkyydellä saa sitä mitä haluaa"? Minkä jyrkkyydellä, negan vissiin kun ei muuta optiota taida olla? Itse tarkoitin niitä filmejä, joita taisi tulla 70-luvun lopulla jo, eli "moniherkkyyksisiä" joissa saattoi kameran ISOa vaihdella kesken rullan. Ja niitä ei kai saanut itse kehitellä, en ainakaan kehitellyt.
Vs: Tiistai Jep, Pyrocat HD on kehite ja sillä tulee ihanat negat, jotka on todella helppo vedostaa, siis on vedostuksessa käytettävä jyrkkyys, mistä puhun . Mä olen niin selkeä ihminen nääs Ah, niitä filmejä... Niitä mä en olekaan koskaan koittanut enkä niistä sen enempää tiedä. Kuullu olen jotain... ps. herjailujuttu, joo. Tarkoitin yleisesti kaikkia meitä täällä laukussa