No eiku vaan isompaa kakkulaa kameran noukalle ja teet kylmästi webbigallerian.... Nimeksi vaikkapa "Vittumaiset mulkaisut" Tässähän sitä ois hesankeikalle tekemistä )
Heh tulee vaan mieleen kännikalat ostarilta jotka tulee eteen poseeraamaan, että ota meistä kuva ja niitähän mä oon ottanu en oo vaan vielä julkassu missään... Mutta en kyllä ole d70:stä kanniskellen huomannut sen suurempia supatuksia, mutta kyllä siinä päät kääntyy. Tapahtumissa poruikoilla alkaa olemaan niin hienoja kalustoja jo, että d70 taitaa jäädä vähän varjoon...
Mulle ei tule mieleen koska olisi tultu kuvaamisesta huomauttamaan, kannan sitten mukanani digi- tai filkkakalustoa. Ei varmaan kertaakaan viimeisen 25 vuoden aikana kun moista puuhaa olen harrastanut Tietysti voi olla että olen niin paksunahkainen että en huomaa paheksuvia katseita ja niin ruma jätkä että mulle ei uskalleta tulla puhumaan mutta vähän kyllä epäilen jos noin on...
No minapa olen nyt juuri sellaisessa maassa (+24C) ja tanaan jopa tapahtui juuri noin. Kuvastakin tuli oiken sopo(!). Ikava kylla en nyt voi panna naytille.
Helsingin Viikissä on hyvä aloitella jos ison kameran kanniskelu aristaa! Joka toisessa puskassa könyää äijä viissataamillisten objektiivin kanssa, kävelijöiden ja pyöräilijöiden painellessa ohi Evvk -tunnelmissa. Toisaalta jossain maailmalla ollaan estottoman kiinnostuneita isoista kameroista, ainakin Kiinassa ja Marokossa kameran etsimen läpi katselua jopa jonotetaan!
Totta turiset. Hämmästykseni oli suuri kun äskettäin Kiinassa otin illalla kuvia vaimoni S1:lla ja taakseni kertyi pian joukko uteliaita kurkkimaan mitä lediltä näkyy. Pimeässä illassa kun pokkarin näyttö hohtaa vähän. Ensin tuli vaistomaisesti mieleen taskuvarkaat, mutta nämä olivat tavallisia uteliaita. Tämä tapahtui sisämaassa Xian'ssa joka on nykyään turistipaikka Terrakotta-armeijansa takia Kiinassa saa vielä, jopa Shanghaissakin, kuvata rauhassa ja kulkea järkkäri kaulahihnassa ilman pelkoa ryöstöstä tms. Ihmiset tykkäävät enimmäkseen kun heitä kuvaa käsimerkeillä luvan kysyttyään. Tuntuu oudolta lahtelaiseen keskarimeininkiin tottuneena.
Hauskoja tapauksia tulee usein vastaan. Viimeeksi vieressä seisonut mies alkoi esitellä omaa halppis-pokkaria ja sanoi HP:n uudella tulostimella tulevan loistokuvia. Sitten alkoi tiukka hinnan kysely yms. Siinä vaiheessa oli kädessä lainassa ollut 300D, jossa tosin oli kiinni suurempi linssi ja salama. Mötikkä Canonista kyselyt ovat jopa kaveripiirissä, että "ei kai toi sun oma voi olla?". Samanlaisia kun on vain pro-kuvaajilla sitten vissiin. Vielä kun olisi PRO!
Olin tossa taannoin vähän lintuja kyyläämässä. Siihen sitten joku maansiirtomies kyselemään, että kauasko tolla näkyy. Kalustona oli siis 20D, 500 4 ja telejatke. Kerroin, että hyvässä lajikuvassa pikkulinnun pitää olla kymmenen metrin päässä tai muuten jää pieneksi. No siitähän se innosui, ja alkoi kertomaan, miten jonkun kaverin pokkarilla sai jonkun rekkarin kuvattua vaikka kuinka kaukaa. Ja kerrankin maltoin. Hymyilin vaan ja jatkoin matkaa.
No, jos teidän mielestä ihmisiä häiritsee nuo uudet digivärpäkkeet tai että immeiset niitä ihmettelee, niin kuvitelkaapa kun käy kuvaamassa ulkona esim. vanhalla speed-graphicilla, vanhalla isonkoon SLR:llä tjms. oikeasti vanhalla ja isolla kameralla. Reaktiot vaihtetelevat aika lailla. Osa tulee kyselemään ja esittelemään digejänsä(myös niitä järkkäreitä ja isoja putkia ). Jotkut luulee että uhkailen jollain ihmeellisellä laitteella ja osa vain kiertää mahdollisimman kaukaa. Yleensäkin mitä isompi kokoinen kamera on niin sitä vähemmän tulee ystävällisiä reaktioita. Jo se että vaihtaa pienempään ja sievempään kameraan esim. contax II:seen vaikuttaa asiaan positiivisesti.
joo siskoni oli pääkaupunkiseudulla jollain valokuvauskurssilla sota-aikasen cosinan kanssa mikä on tosiaan tehty valuraudasta. Pääsi sillä pelillä kyllä malliesimerkiksi monessa tilanteessa.
Mikä sota oli kysessä? Cosina. The company was founded by Mr B. Kohayashi in February 1959 as a lens factory. The Nakamo factory was established in January 1968. Its products were 35mm cameras, lenses for cameras and projectors, and machined and moulded parts.
Tekikö Cosina ison-koon kameroita? Jos tarkoitat niiden kinokoon kameroita, niin tarkoitin kyllä huomattavasti isomman kokoluokan laitteita.
Suomalaisten parjaamiseen en näe mitään syytä, mitä tulee street-mallina olemiseen. Suomalaiset on niin lammasporukkaa ja hyvän kotikasvatuksen saaneita että hankaluuksia niitten kanssa ei helposti tule. Huonoja kokemusta sen sijaan on ählämeistä joilta puuttuu kotikasvatuksen lisäksi myös yleissivistys ja suomenlain tuntemus. Canonetilla kuvia sievästi napsuttelin kun jouduin kerran yhden kanssa vääntämään, hyvä ettei ollut mukana äFkolmonen jolla vedellä pataan, sillä siinä olisi tullut paha mieli vähän muustakin kun siitä että kuva on jäänyt filmiruudulle. Minua ainakin ärsyttää kaikki toimieni arvostelu tai minkäänlainen asioihini puuttuminen, (häät ja hautajaiset erikseen). Mutta suomalaiset on pop.
Harvemmin minua on paheksuvasti katsottu ja kamera keikkuu olalla lähes aina, kun liikun kotini ulkopuolella. Hassua sen sijaan on se, että kun on tampereen kaduilla tullut kuvattua kevääästä lähtien melkein kahta sataa ihmisolentoa, niin huomaa kaupungin pienuuden - "tuttuja kasvoja" tulee vastaan lähes päivittäin, mutta vain harva "huomaa" vastaantullessaan minua. Joku mainitsikin maahanmuuttajista ja heidän lakituntemuksistaan ja suhtautumisistaan. Itselläni ei ole ollut ongelmia vieraiden kulttuurien edustajien kanssa.