Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

OHJE Varokaa Huijaria!

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana HeikkiJJ, 16 Syyskuu 2011.

  1. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    122
    63
    Vs: Varokaa huijaria!

    Niin, itsensä huijaamisen makua kun on ostokiimassa huudettu vialliseksi merkittyä tuotetta ja toivottu salaa että sieltä paljastuis tehdaspakettiin sinetöity kultakimpale. ;)

    Aina ei voi voittaa. Itse taas ostin käytetyt kuulokkeet viime viikolla jotka olivat "elämää nähneet" ja hinta oli sen mukainen, tulivat varaosiksi kun omista samanlaisista on toinen elementti rikki. Paketista paljastui käytännössä uuden veroiset kuulokkeet, eli winrar is me! Hintakin oli vain kolmasosa uusien hinnasta, joten ei voi valittaa.
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Varokaa huijaria!

    Juuri näin!
     
  3. jantam

    jantam

    35
    0
    0
    Vs: Varokaa huijaria!

    Joo just näin. Toinen semihuijaus on se, kun sanotaan että "toimivuutta ei voitu testata". Suuresti epäilen, että yleensä on kuitenkin testattu, kun toimivaksi todetusta saa paremman hinnan. Sitten on näitä "En tunne kameroita enkä osaa sanoa toimiiko vai ei". Tyypillä takana tuhansia kauppoja kyseisistä värkeistä. Näistähän jo osaa arvata, että ostaa romua. Jos hinta on ok, voihan sen silti riskillä ostaakin. Selusta kuitenkin myyjällä turvattu, ja kun sitten sen rikkinäisen kameran saan, saa myyjä myös positiivisen palautteen, koska tuote vastasi kuvausta.

    Näissä on vastuukysymykset melko ok. Ei huijausta, vaikka puolitotuuksia puhutaankin. Hyviäkin kauppoja saattaa tehdä, yhden kameran ostin romuna, mutta se oli vain vailla patteria. Juuri ostin Flexaretin, jonka "suljinaikojen oikeellisuutta ei voida taata", ja siinä oli suljin niin jumissa, että ei paljon kannata ajoista puhua. Nyt se toimii, mutta meni siinä neljä tuntia putsaillessa. Myytävän tavaran ei tarvitse olla priimaa, ja mielekästä kauppaa voidaan silti käydä rehellisesti.
     
  4. Vs: Varokaa huijaria!

    Huh huh! Että näin pitkälle on jo menty. Minusta tuo ajatus on järjetön ja moraaliton. No, tietääpä ainakin yhden ihmisen, jonka kanssa ei kannata mitään kaupan tekoa edes miettiä.
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 428
    3 056
    113
  6. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 251
    46
    48
    Vs: Varokaa huijaria!


    Pointtini oli juurikin tuo, mutta ilmeisesti c näkee asian toisin.
     
  7. masterakk

    masterakk Member

    208
    0
    16
  8. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Vs: Varokaa huijaria!

    Minua huijattiin Kameratorin puolesta, tavara oli lähes mint vaikka piti olla kohtalaisen siisti ;) , kiitos pojille.
     
  9. Vs: Varokaa huijaria!

    Että kaveri jatkaa tyylilleen uskollisena. Luulisi, ettei noilla näytöillä enää kannata tänne myynti-ilmoituksia postailla.
     
  10. Vs: Varokaa huijaria!

    Eipä ole kaveri kertonut sitä että tuon alussa mainitun kuukauden sijaan kyseessä oli 5kk, joten eiköhän tuo ole ostajan moka?
     
  11. c

    c Well-Known Member

    5 326
    97
    48
    Vs: Varokaa huijaria!

    Tähän voi kyl korjata, että kuukauden jälkeen ostaja ilmoitti että lasi ei ollut yhtä hyvä kuin kaverin mutta silti 65€ arvoinen. Sen jälkeen 2kk päästä ostosta halus rahojaa takaisin, koska ei ollut yhtä hyvä lasi kuin kaverin. Nyt 5kk myöhemmin vaaditaan taas rahoja takaisin.

    En aikonut tähän erityisesti kommentoida. Mutta ostaja ja mä tiedän hyvin, että ilmoitin osto hetkellä että en ole käyttänyt tai testannut lasia ollenkaan ja annoin vaan pintapuolisen arvion linssien kunnosta. Sain lasin osana vaihtokauppaa (tältä palstalta) ja myin eteenpäin tarpeettomana itelle. Minkäänlaisia väitteitä lasin toimivuudesta tai täydellisyydestä en tehnyt, vaan nimenomaan sanoin että en tiedä en ole käyttänyt/testannut. Pintapuolisesti näyttää hyvältä.

    Kerron jokaisen myymäni romun ilmoituksessa jo selkeästi että toimiiko se vai ei, ja jos en tiedä. Sanon sen myös. Tämä on nimenomaan se mihin kaupankäynti perustuu, se on sopimus joka tehdää annettujen tietojen pohjalta.

    Mun käsitys on, että se on ihan tietoinen riski ostajalta jos ilmoitan että en ole lasia testannut tai koskaan käyttänyt. On aika yleistä että käytetyssä romppeessa on puutteita ja kyllä niitä usein omalle kohdallekkin eksyy, tältäkin palstalta. Se on selvää.

    Tämä on myös lain kanta käytetyn tavaran myymisessä, en oikeasti voi alkaa purkamaan linssejä tarkistaakseni puuttuko sieltä sisältä joku ruuvi. Aika kohtuutonta olettaa sellaista.

    Mutta jos haluaa oikeasti 65€ Kievin linssistä alkaa näin paljon meteliä pitämään, niin mun puolesta voi ihan rauhassa pitää.

    Olen myös ottanut joitain tavaroita takaisin, jos ole väärin luvannut jotain. Samoin olen ottanut takkiini täysin postissa hajonneita. Tässä kohtaa ei vaan tunnu siltä että olisi oma moka, koska en luvannut yhtään mitään toimintakunnosta.. muuta kuin että lasit ovat siistit. Päinvastoin, ilmoitin että en ole testannut enkä siksi osaa sanoa, vastauksena ostajan kysymykseen.

    Ja ei, en tee tätä ammattimaisesti.. tai myy muiden tavaroita vaan omiani. Kuten sanoin, sain ton osana vaihtokauppaa.

    Tää on myös ainoa kommentti jonka aion asiasta tehdä. Jokainen voi sitten ihan itse päättää uskaltaako ostaa multa jotain romua. Muutenkin mielummin myyn romuni ebayn kautta nykyään.

    Tässä on mun tyypillinen myynti ilmoitus, jossa selkeästi käyn läpi tavaran kunnon. Tämä on se minkä teen jokaisen myymäni tavaran kohdalla. Jos se sitten poikkeaa tästä, niin vastuu on mun.

    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,91665.0.html

    Ilmoitan että linsseissä on pinnoitevauriota, ei muuta variota. Ja suljin on täysin toimintakuntoinen. Jos sitten ilmenee että suljin ei pelaakkaan tai linsseissä on vaikka separaatiota, on vika mun ja olen korvaus velvollinen. Jos ilmoitan ilmoituksessa että en ole testannut, enkä tiedä kunnosta mitään. Se on ostajan riski se.
     
  12. c

    c Well-Known Member

    5 326
    97
    48
    Vs: Varokaa huijaria!

    Tähän voin kommentoida, että ostaja itse rikkoi himmentimen linssistä. Tottakai se otti päähän, onneksi sain sen korjattua ja myin uudelleen.. uusi ostaja oli ihan tyytyväinen. Ensimmäinen ostaja oli saanut painettua himmenin säädintä niin paljon, että yksi lehti oli irronnut paikaltaan. Tätähän ei tietenkään kukaan myönnä, vaan vastuu on aina muka myyjän. Vaikka kaupat tehtii naamatuste ja siinä näytin että kaikki toimii ja ostaja myös katsoi itse.

    Tämän linssin otin myös muuten takaisin, vaikka ostaja sen hajoittikin.
     
  13. jantam

    jantam

    35
    0
    0
    Vs: Varokaa huijaria!

    Ei ne vaiheet noin mene, tiliotteelta näkee milloin on maksettu, ja yksityisviesteistä näkee milloin olet sanonut, että et ole testannut  - maksun jälkeen. Kaikki muu tuossa on tätä harrastamaasi hämärtämistä, joka itse asiaan ei vaikuta mitään. Tosi pitkään meni ennen kuin sain opiskan huoltoon, ja huolto otti pitkään sekin. Nyt on jo tosiaan kuukausia kulunut, mutta sekään ei asiaan vaikuta.

    Toisen mirrin otin esiin siksi, että sain selväksi, että minulla on vertailukohta, ei vain mutua siitä, että jotain on vialla. Varmuuden asiasta sain vasta tällä viikolla, kun sain opiskan huollosta. C - siitä puuttuu osia. Se ei toimi objektiivina.

    En ole enää haluamassa sinulta c sen kummemmin yhtään mitään. Tarkoitus oli vain julkistaa toimintatapasi varoitukseksi muille. En myöskään aio märehtiä tätä kanssasi tämän jälkeen.
     
  14. c

    c Well-Known Member

    5 326
    97
    48
    Vs: Varokaa huijaria!

    Sä ite kysyit asiaa vasta maksun jälkeen. Ja silloin myös vastasin täysin rehellisesti. Asia ei tuntunut sua silloin haittaavan.

    Tarjosin sulle linssiä 65€ kun etsit halpaa Mir 65mm laajista, sanoit että ok. Maksoit ja sitten aloit kyselemään että onko se yhtä hyvä ku kaverisi lasi, sanoin että en tiedä koska en ole käyttänyt tai testannut. Kuten hyvin tiedät.

    Todella lapsellista menoa tulla 5kk linssin ostamisen jälkeen tänne valittamaan. Ja eeposteissa vielä hehkuttaa miten et edes välitä 65€ rahasta vaan siitä että voit aiheuttaa vahinkoa. Eka tietty pakko yrittää kiristääkkin vielä. Hieno meininki.

    Pitäis varmaan ottaa sama meininki ja alkaa tänne listaamaan aina kun saan jonkun tavaran josta löytyy joku vika. Se olisi varmasti kivaa kaikille. Vähän aikaa sitten ostin sulkimen, en kysellyt mitään ja siinä oli vikaa.. oma oli moka, en kysellyt mitään. Korjasin sen enkä tullut valittamaan tänne. Enkä kanna mitään kaunaa myyjää kohtaan, mun mielestä täysin normaalia. Hintakin oli edullinen. Tiedän että on aina riski ostaa käytettyä, mutta otan riskin mielummin kuin maksan uudesta tavarasta. Tänään sain postissa linssin sulkimessa, sulkimesta puuttuu pari ruuvia.. ihan normaalia, pitää etsiä sopivat ruuvit, hinta oli halpa.

    Ja mä todella toivon, että tää pitää tietyn ostajakunnan kaukana musta. Ja myös painottaa sitä, että kannattaa lukea ja ne myynti ilmoitukset sekä kysellä kysymykset.. ja mennä sen mukaan.

    Ehkä mun pitäis alkaa julkisesti lynkkaamaan sitä jannua jolta sain ton linssin vaihdossa? En vitussa ala, kuka mulle enään mitään myisi sen jälkeen.
     
  15. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Varokaa huijaria!

    Ainakin mulla sujunut kaupat verraten kiitettävästi c:n (Aleksin) kanssa ja voin suositella varauksetta.
     
  16. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Varokaa huijaria!

    +1
    Aina on toiminut niinkun pitääkin
     
  17. m1xer

    m1xer

    359
    0
    0
    Vs: Varokaa huijaria!

    +1 lisää täältäkin.

    Vässykät valittaa "omaa munaa"
     
  18. masterakk

    masterakk Member

    208
    0
    16
    Vs: Varokaa huijaria!

    Älä nyt taas viitsi aloittaa. Totta tietystä kapeasta katsantokannasta on se, että minä sen rikoin, eli samalla tavalla kuin jos olisit myynyt minulle auton, jonka moottorissa ei ole voiteluöljyä, minä olisin sen käynnistänyt ja se olisi leikannut kiinni. Minähän sen silloin rikoin, kun menin käynnistämään.

    Kirjoitat itsekin näin:
    Epäilen, että ne lehdet eivät olleet kunnolla paikoillaan, tai jotakin oli *sisällä* löysällä silloin kun minä sen ostin ja  tämä aiheutti niiden tippumisen paikoiltaan. Jos alat taas väittää, että objektiivin sisältä lehdet tippuu, kun vipua kääntää (stoppareiden rajaamalla säätöalueella), niin olet pahasti hakoteillä ja tiedät sen varsin hyvin itsekin. Hyvä kun sait korjattua ja kaikki ovat tyytyväisiä.

    Olen varma, että c:n kanssa kaupat sujuvat ihan hyvin niin kauan kun tavara on toimivaa tai sen viat on ulkoisesti tarkastettavissa (itse asiassa olen häneltä ostanut itsekin myöhemmin muuta tavaraa), mutta ongelma tuleekin vasta siinä vaiheessa, kun vika ei ole ollut selvästi näkyvissä eli c itsekään ei ole siitä tietoinen. Vastuuta myydyistä tavaroista ei oteta, vaan vika on silloin ostajassa. No, tämä on aika yleistä muillakin myyntifoorumeilla.

    En siis missään tapauksessa kutsuisi häntä tämän otsikon kuvaamaksi toimijaksi. Tämä minun osaltani tässä, jos ei taas aleta kutsua valehtelijaksi.
     
  19. masterakk

    masterakk Member

    208
    0
    16
    Vs: Varokaa huijaria!

    Voit puhua vain omasta puolestasi, älä sotkeudu asioihin, joista et mitään tiedä.
     
  20. m1xer

    m1xer

    359
    0
    0
    Vs: Varokaa huijaria!

    Tiedän kaupankäynnistä c:n kanssa, miksi sinä sotket hänet tähän jos se ei liity asiaan mitenkään koska sinun sanomasi mukaan minä en asiasta tiedä mitään.
    Ainoa asia mistä en tiedä on sinun obiskat ja miten sinä niitä käsittelet :)

    Jokatapauksessa kaupankäynti c:n kanssa jatkuu kun tarvetta ja tarvittavaa tulee tarjolle ;)
    (ja jonkun muun kohdalla ei taida natsata alkuunkaan...)