Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

OHJE Varokaa Huijaria!

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana HeikkiJJ, 16 Syyskuu 2011.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Varokaa huijaria!

    Sulla menee aika usein nuo heitot turhan pitkiksi ;)
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 164
    502
    113
    Vs: Varokaa huijaria!

    Ostajan vastuulla on tarkastaa ja hyväksya tavara ostohetkellä. Ei yksityisten välillä ole mitään takuita ja virhevastuita, ellei sellaisista ole erikseen sovittu. Joku valmistajan, maahantuojan tai myyjän myöntämä markkinointiluonteinen takuu saattaa siirtyä sen uuden omistajan hyödyksi, mutta ei se silloinkaan ole enää sen ensimmäisen yksityisen myyjän vastuulla, ellei ole toisin sovittu. Kuluttajaneuvojien näkemyksistä on myös hyvä tietää, että ne ovat ohjeellisia.
     
  3. masterakk

    masterakk Member

    208
    0
    16
    Vs: Varokaa huijaria!

    Älä nyt jatka tuota virheellistä tiedottamista. Takuu, jonka myyjä (siis ei yksityinen henkilö) myöntää, sitoo aina, siis aina, myyjää. Ilman sitäkin myyjän virhevastuu sitoo myyjää samalla lailla. Kyse ei ole mistään markkinointikikasta. Jos takuun tai virhevastuun alainen laite myydään yksityiseltä toiselle, alkuperäinen myyjä on edelleen vastuussa siitä. Se on fakta. Yksikään markkinoilla oleva myyjä ei lähde siitä kiistelemään, ei edes esim. Apple. Yksityisten välistä kauppaa, joka koskee takuun tai virhevastuun ulkopuolella olevaa tavaraa, koskee vain perävalotakuu. Ellei sitten osapuolten moraali tule parantamaan tilannetta. Jos myyjä haluaa pidempäänkin pysyä mukana, hän ottaa jonkinlaisen vastuun myymästään tavarasta.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 164
    502
    113
    Vs: Varokaa huijaria!

    Mä en ole vieläkään ihan varma oletko ymmärtänyt virhevastuun ja takuun eron, mutta mitäpä siitä. Onnea takuuriitojen ratkomiseen. Niitä varmaan riittää sinun ympärilläsi.
     
  5. masterakk

    masterakk Member

    208
    0
    16
    Vs: Varokaa huijaria!

    Valitettavasti en pysty enää yksinkertaisemmin sitä sinulle rautalangasta vääntämään. Mitäpä jos lukisit edes sen linkkaamani sivun tai hakisit tietoa muuten kuukkelilla. Olen joutunut kyllä monta kertaa nykyisen tasoisten elektronisten laitteiden kanssa joko takuuta tai virhevastuuta käyttämään, mutta en koskaan ole joutunut asiasta riitelemään. Viimeistään viittaus virhevastuuseen on asian selvittänyt. Minun puolestani voit kyllä ihan rauhassa kuvitella takuun olevan markkinointikikka, ei se minua sinällään häiritse. Kunhan et ala saarnaamaan sen olevan maailman totuus.
     
  6. Vs: Varokaa huijaria!

    Takuu nimenomaan on markkinointia, lisäetu, jossa valmistaja myöntää takuun. Sillä ei ole mitään tekemistä lain tai asetusten kanssa. Valmistaja voi olla myöntämättä mitään takuuta. Takuu on ihan vapaaehtoinen.
     
  7. masterakk

    masterakk Member

    208
    0
    16
    Vs: Varokaa huijaria!

    Kyllä, kyllä, mutta jos se myönnetään, se sitoo myyjää.
     
  8. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Varokaa huijaria!

    Mitä jos painuisit esimerkiksi helvettiin lässyttämästä paskaa. Jos rikot ostamasi tavaran itse, kun ensin olet testannut myyjän kanssa, että kaikki toimii, niin mikä helvetin suomi24 paskanjauhamispalsta tämä on tulla valittamaan itse rikottuja tavaroita. Takuu ja virhevastuu ei koske kahden yksityihenkilön välillä tehtyä kauppaa, ei myöskään kuluttajansuojalaki. Kannattaa lukea ne ilmoitustekstit ensin, että vältyt siltä "pilkkahintaisen aarteen, jolla voi tehdä tiliä"-objektiivin ostaneen tyypin kohtalolta, kun 5 kuukautta kaupanteon jälkeen käy ilmi, että tavara, josta myyjä ilmoittaa, että "ei ole kokeillut, ei ole testannut, tullut vaihdossa" osoittautuu zeissin standardista poikkeavaksi ja kuvatkin on huonompia kuin kaverin samanlaisella. Ihme touhua.
     
  9. Vs: Varokaa huijaria!

    Aivan, kuten ikuisen rakkauden ja mahdollisen lapsen ylläpidon lupauskin. Kyllä lupaus sitoo.
     
  10. masterakk

    masterakk Member

    208
    0
    16
    Vs: Varokaa huijaria!

    Mitäpä jos itse lukisit hieman taaksepäin viestejä, että tietäisit, mistä lainaamassasi viestissä keskusteltiin.
     
  11. Vs: Varokaa huijaria-uusi taktiikka

    Anteeksi jos olen väärässä mutta...

    Eri myyntisivuille on ilmestynyt Leicoja.M8 M9 M240.Empä ole ennen tavannut että noita mainostetaan kuin jotain halpisjärkkäriä.Mukana kittilinssi.Hinnat on Leicojen hintoja kyllä.Jotenkin tulee mieleen että kaverit ei ihan tiedä mitä ovat myymässä.
    Ilmoituksia löytyy OmaEtsin.fi  sivuston kautta
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Varokaa huijaria-uusi taktiikka

    No pane nyt malliksi jokin ilmoitus.  Ei mulla omaetsin antanut kuin yhden M9 kameran, eikä siinä tuntunut olevan mitään hämärää.

    Ostamisesta kiinnostuneen kannattaa kysyä sarjanumerot tarkistaakseen löytyykö niiden perusteella jotain hämärää sekä mennä paikan päälle katsomaan.
     
  13. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  14. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 251
    46
    48
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 427
    3 056
    113
    Vs: Varokaa huijaria!

    Huutonetissä puolet ilmoista alkaa olla huijausta.  Pahaksi on päässyt.
     
  16. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Vs: Varokaa huijaria!

    Ostaa postiennakolla ja antaa paketin levätä kaksiviikkoa kun palautetaan myyjälle.Tuskin haluaa lunastaa "kameraansa" takaisin :)
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

  18. Vs: Varokaa huijaria!

    Takuu ja virhevastuu ovat kaksi täysin eri asiaa. Takuun myöntää laitteen valmistaja tai myyjä ja se on vapaaehtoinen vakuus laitteen toiminnasta tietyn ajan. Näin ollen takuun myöntäjä on velvollinen korvaamaan takuun alaiset viat takuuajan puitteissa. Takuu ei sinänsä sido myyjää mihinkään ellei myyjä ole itse myöntänyt takuuta myymälleen laitteelle(kamerahommissa valmistaja antaa takuun, käytetyissä yleensä myyvä yritys), vaan myyjä toimii vain välikätenä asiakkaan ja takuun myöntämän yrityksen välillä(yleensä asiakkaalle näin yksinkertaisempaa). Virhevastuu taasen on kuluttajansuojalakiin lyöty, ja sen säännöksiä sovelletaan silloin kun takuuta ei ole myönnetty tai takuuaika on umpeutunut. Virhevastuun kestolle ei ole laissa määritelty kestoaikaa, vaan vastuuaika määräytyy ko. laitteen odotettavissa olevan elinajan perusteella. Nämä käsitellään aina tapauskohtaisesti, ja virhevastuun alaisista hommeleista on siis laitteen myyjä vastuussa, eikä tällöin takuun antajalla ole asian kanssa mitään tekemistä. Ellei siis ole itse myyjä. Elektroniikka-tuotteilla kuten kameroilla, televisioilla, puhelimilla etc. katsotaan virhevastuun näkökulmasta yleisesti ottaen olevan elinikää n. 2 vuotta. Mutta kuten aiemmin todettu nämä käsitellään aina tapauskohtaisesti. Näin.  Mikäli yksityinen myyjä myy takuunalaisen laitteen(dokumentit pitää olla, lue: takuukuitti muuten on vähän vaikeaa alkaa penäämään korvausta takuun myöntäjältä) on silloinkin edelleen takuun myöntäjä vastuussa. Virhevastuun osalta, yksityinenkin myyjä on vastuussa sikäli mikäli tuotteessa on jokin vika, jonka voidaan katsoa olleen laitteessa jo ostohetkellä. Yksityisten väliset kaupat ilman kauppakirjoja ovat kuitenkin virhevastuun osalta käytännössä mahdottomia ratkaista, ja näin ollen lähes kaikissa tapauksissa ostajan piikkiin menee. Eikä mistään pikkukaupoista ole mitään järkeä ruveta edes lakiteitse riitelemään edellä mainituista syistä johtuen, sekä taloudellisesta tappiosta ja vaivasta jotka oikeudenkäynti tuo tullessaan.

    Summa summarum:

    Takuusta vastaa vain ja ainoastaan takuun myöntäjä, aivan sama vaikka laite olisi myyty vaikka 50 kertaa ja aina eri myyjä, niin takuun myöntäjä on vastuussa myöntämänsä takuun ajan. Virhevastuu koskee käytännössä uusia laitteita ja niiden toimivuudesta vastaa myyjä laitteen arvioidun eliniän ajan.  Voihan yksityinenkin henkilö antaa tosin takuun myymälleen laitteelle, jolloin hän vastaa laitteen toimivuudesta määritellyn ajan. Pakko ei ole, ja tällöin se kannattaa pistää paperille.
     
  19. Vs: Varokaa huijaria!

    http://www.tori.fi/uusimaa/Mamiya_645AFDIII_12118857.htm?ca=18&w=1&last=1

    "I live in Prague, Czech Republic. I bought the camera while I was working in Helsinki but I had to move back home. I want to sell it there because the warranty and all the paperwork are in finnish and it's much easier.
    But if you're interested I will send it through a shipping company and you will benefit of a 3 days inspection period. That means you can look at it and check everything and if you find any kind of problems with it or it's not as described, you can send it back at no costs on your behalf. That way we are both protected.

    So it works like this: first, I need your full name and shipping address. I will forward them to the shipping company and they will send you the invoice, payment instructions, tracking number, etc. Then you have to make the payment to them (via bank transfer) in order to start the delivery. After you receive and inspect the equipment for 3 days, you have to get back with them and allow them to release me the money.The shipping company is www.trans-roads247.com "

    Kun kyselin mistä kamera ostettu? vastaus oli: "I got it from Fotoyks"