Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

MYYDÄÄN VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana Est, 24 Huhtikuu 2010.

1. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38
    Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

Tuskin se ymmärtämyyttä on, myydä olematonta tavaraa. Aivan varmasti on tiedossa mitä tekee, varsinkin kun netistä löytyy samasta myyjästä enemmänkin vastaavia kokemuksia.

Palaute myyntiosioissa voisi sinällään olla ihan hyvä idea, toisaalta tälläkin foorumilla säilytetään vanhat ilmoitukset ja kirjoittajan profiilin kautta pääsee katsomaan hänen muut kirjoitukset, lisäksi viestien lukumäärä saattaa jotain vinkkiä auttaa.
    Tähän tosin huomio: kyseessäkin oleva nimimerkki oli pariinkin muuhun ketjuun tänne kirjoitellut, oletettavasti vain hämäykseksi. Kusettamaan pystyy kyllä, jos niin todella haluaa. Valitettavasti...

Jonkun se on ensimmäinenkin ostos tehtävä, oli sitten kameralaukku, ebay, huutonet tai mikä vaan. Moniko lopulta niitä kameratavaroita aivan jatkuvalla syötöllä myykään? =)

Tämä lienee aihe, josta on hyvä keskustella varsinkin nyt jos tapauksia on ilmennyt...

(lainasin viestit, jotta ei huku edelliselle sivulle kaivettavaksi, oli kuitenkin hyviä pointteja tuossa..)

2. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

pelottava lause.. mitä se tarkottaa?

3. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38

Lähinnä sitä että vaikka me eräät useinkin vaihdetaan kalustoa niin auttaako se huutonet/ebay-tyyppinen palautejärjestelmä (tai vastaava) kovin paljoa, kun monet kuitenkin harvemmin ovat tavaraansa diilaamassa ;)

Ja kaippa tässäkin on mahdollisuus tuplatunnuksiin toisesta IP:stä jos kerta jaksaa muutenkin feikkailla...

4. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

Just laitoin viime viikolla saksaan jollekin venäläiseltä kuulostavalle myyjälle.. ans kattoa kuinka käy, vielä ei ole edes kuittausta kuulunut ,)

5. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

Taannoin ostaessani "Saksasta" Aero-Xenaria, alkoi toimitus viipyä. Mitään ei kuulunut, kunnes 1,5 kuukauden kuluttua tuli paketti Valko-Venäjältä ja välilasku oli tehty leimojen perusteella Unkarissa. Ehdin jo pelätä huijausta. Lopulta kaikki hyvin. Paketista leimoineen tuli filatelistille vielä keräilykappale :)

6. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

Näin tämä just toimii. Nolla-määrällä suosittelijoita osaa ostaja olla varovainen. Toisaalta luotettaviksi todetut voivat edelleen hoitaa asiansa vaivattomasti ja ilman turhia kuluja.

EDIT: ja kyllähän tietysti myyvän nickin kirjoitukset voi tarkistaa (niin teen aina itsekin) mutta näkysä suosittelu/kommentointi-systeemi olisi toki karvan verran helpompi käyttäjälle. Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia useissa myynneissä ja ostoissa täällä ja DC:ssä, mutta se on kait ollut lähinnä hyvää tuuria ja osin ehkä tuon tarkistelunkin ansiota.

/ P

7. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

huijarin sähköposti oli muistaakseni <EMAIL email="nore78@gmail.com"]nore78@gmail.com</EMAIL>

mua ei onneksi päässyt huijaamaan, koska kysyin yhteystietoja ja kun ei antanut, rupesin epäilemään. myöskään postiennakko ei käynyt millään..

8. pnex

pnex Member

316
    2
    18

Minä olen uusi täällä, tulin itse asiassa siksi kun joku sanoi täällä olevan toimiva osto/myyntipalsta :)
    Foorumeihin voisi tietty kirjoitella, mutta omalla kohdalla pitäisi lähinnä vähentää kuin lisätä foorumeihin kuluvaa aikaa. Ja olen täällä nickillä. Joten paperilla olen siis aika epämääräinen kauppapartneri, vaikka olenkin muualla ollut aktiivisempi.

Mutta mutta, netissä ostaessa ja myydessä joutuu aina tekemisiin tahojen kanssa, joiden luotettavuutta on vaikea varmistaa. Ja jonkun yhteisön aktiivinen jäsen ei tarkoita sitä, että tämä jäsen olisi hyvä kauppakumppani (nimim. kokemusta löytyy), joten asetan itselleni tiettyjä sääntöjä:

- Myyjästä soisi löytyvän jonkinlaista historiaa netistä, mieluiten osto/myyntihistoriaa juuri kuvauskalustosta (myyjä voi myös olla täysin vilpitön tajuamatta, että objektiivi on homeessa)
    - Myyjä ei pelkää antaa sellaisia tietoja kuin nimen, osoitteen ja puh.nron
    - Jos mahdollista niin kauppoja voi sopia kasvokkain
    - Jos mahdollista, niin kolmannen osapuolen "varmistuspalveluja" esim. paypal, postiennakko, tulee käyttää
    - Rahat siirtyvät tilille vain jos voidaan todeta, että toinen osapuoli on luotettava toimija ja summan menetys ei ole katastrofi

Olen kyllä käyttänyt tilisiirtoja ja hyvin on toiminut, mutta olen pyrkinyt varmistamaan mahdollisimman paljon myyjästä etukäteen. Suhtaudun myös varauksellisesti kauppoihin, joissa myyjä ei ole kovin hyvä kuvailemaan myymäänsä tuotetta.

Joskus tietty sattuu virheitä. Silloin erotellaan hyvät myyjät todella hyvistä kun lähdetään selvittelemään ongelmia. Mutta loppujen lopuksi suurin osa myyjistä ja ostajista on rehellisiä.

9. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

Samoin, uusi sivustolla!
    Kyllähän näitä ääliöitä löytyy... Ite oon vielä nettikaupanteossa sen verta kokematon, ettei kokemuksia huijareista.

Se ärsyttää, että varmasti muiden luotto menee moniin uusiin rehellisiin kuvausharrastajiin näiden tyyppien takia.

Kiitos kuitenkin et olette nostaneet asian näin esille, toivottavasti moni lukee nämä viestit!
    - Janne R

10. Henna

Henna

510
    0
    0

Joo siis tosiaan ei kannata huijjariksi immeistä leimailla vielä jos tavaran toimitus on kestänyt 2vrk eikä mitään kuulu. Itse olen hätäillyt näissä ja kerran jouduin viikon odottamaan eikä kuulunut mitn, siinä jo Poliisit soiteltiin ja kumminkaimankoirat, mutta paketti tulikin perille.  Tämä on toisaalta niin ristiriitaista koska huijjari pitää pysäyttää nopiaan, mutta sitten on taas ne tavantallaaja myyjät jotka ei elä jäniksen selässä-tyylillä. Jaa-a, vaikeata on..
    Ainahan on riskit kun siirrellään vieraan immeisen tilille rahaa, se pitänee tiedostaa jos siihen peliin lähtee.

11. Jukka H

Jukka H Well-Known Member

1 959
    35
    48

Aikanaan ostelin tavaraa keltaisesta pörssistä, silloin kun ei vielä ollut mitään huuto.nettiä, eikä internettiäkään, yhden kitaran ostin tuhannella markalla ja sitä vähän jännitin, kaveri lähetti sen jostain kaukaa, kitara tuli ja MusicMan tuli perille; sitähän ei tiedä onko joku tavaroista varastettua, varsinkaan kun toikin kitara ei olis lähtenyt mistään liikkeestä alle 4½ tonnin (mk), vielä vasuri.

Huuto.netissä kun on asioinnut, on toiminta ollut yleisesti ottaen sellaista, vastapuoleen on saanut (myös täällä) hyvin yhteyden joko e-maililla tai puhelimella, joiden käyttö lisää luottamusta, mitään salattavaahan ei rehellisellä myyjällä ole, ei sitä kukaan lähikauppaankaan me niin, ettei kukaan tunnistaisi.

Itse annan heti yv:nä omat tietoni, olen sitten ostamassa tai myymässä ja soittaa voi vaikka vain tiedustellakseen jotain asiaa, jos haluaa sillä tavalla varmistaa jotain, joko numeron paikkansa pitävyyttä, äänen sävyä, tai mitä nyt haluaakin. Näillä toimilla edes auttaa kaupankäyntiä.

Yhden objektiivin ostin joku aika sitten ja se ei mennyt ihan kuvausten mukaan, mutta näin siinä, etten ihan tarpeeksi kysynyt infoa, jota kyllä annetaan vaihtelevssa määrin, useastikaan ei suoraan mainita heikkouksia, tai sitten niitä vähätellään, vaikka totuus kuitenkin tulee jossain vaiheessa ilmi, jos on valmis rehellisyyteeen ja sitä odottaa itsekkin, pitää pelata avointa peliä, ei viilattuja tai merkittyjä kortteja.

12. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

huuto.netistä ja hysteerisistä ostajista sellanen välikommentti että.
    .. ite otin taas yhden negarin huutonetissä kun hoidin kaupan vähän laiskasti. Osta & myy, huutokauppana tai heti - Huuto.net
    kaveri ekaa kertaa liikkeellä ja taikinoitiin sitten postiennakkokauppa (taas vastoin kaikkia periaatteitani ) noista .. oli vissiin lukenut riittävästi näitä huijarijuttuja. no mulla rahat kiinni eikä kaverilla penniäkään kiinni, mä sähläsin ja tuohon tuli väliin joku viikon loma lasten kanssa ja paketti oli lapissa vasta 3 viikon päästä huudon loppumisesta.
    no nyt äijälle tuli sellanen käsitys että sitä oli nyt huijattu ja antoi mulle negatiivista palautetta! noin mielettömästä tyhmyydestä katsoin moraaliseksi velvollisuudekseni antaa negarin takaisin jolloin noin vahvoissa harhoissa pyörivä kaveri ei pysty enää tuolla nikillä käymään kauppaa huutonetissä ikinä.
    .. vittu että voi olla ihmiset tyhmiä.

13. Jaakko

Jaakko Active Member

1 174
    10
    38

Entä jos hän antoi negatiivisen palautteen tuosta kolmen viikon aikaviiveestä eikä niinkään huijatuksi tulemisesta?

14. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

kyllä se varmaan siitä antoi, mutta sellaisesta palaute jossa toisen kauappanimi menee on pikkuisen kohtuutonta vai mitä olet mieltä.. mitäs varten se neutraali on?

mutta on mulla tässä asennevammaa. kun on toisen rahat tilillä toimin ripeästi, mutta jos rahoja joutuu jokatapauksessa odottelemaan viikkotolkulla niin ei mulla ole mikään kiire.

15. Jaakko

Jaakko Active Member

1 174
    10
    38

No tottahan kohtuutonta on, että kauppanimi menee. Itse olisin laittanut positiivisen, kun tavara kuitenkin perille saapui.

Eikä sinulla asennevammaa tässä taida olla; kyllä minäkin toimin ripeästi, kun rahat on tilillä, mutta en aina kiirehdi näissä postiennakkokaupoissa. Vaikka pyrin niissäkin pikaiseen lähetykseen.

16. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ostaja toimii kuten ostajien pitääkin: jos on tyytymätön, kokemus viestitään myyjälle ja ennenkaikea muille ostajille asiaa varten luodun järjestelmän avulla.

Ostajalta olisi täysin moraalitonta toimia toisin. Ja myyjältä on täysin moraalitonta odottaa ostajalta mitään muuta.

Yleensä on enemmänkin myyjän tehtävä huolehtia omasta kauppanimestään lähettämällä tavarat kohtuullisessa ajassa. "Kostonegarista" pitäisi antaa myyjälle välittömät potkut kauppapaikasta.

17. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

Teemu: infositko viiveestä?
    Itse olen huuto.netissä toistaiseksi säästynyt ongelmilta, mutta se vituttaa kun joutuu odottamaan tavaraa ilman mitään tietoa.. Periaatteessa ymmärrän negatiivisen kommentin.

18. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Siitähän ei pääse nyt mihinkään, että sinä sähläsit kaupanteon ja annoit ostajalle negatiivisen kostopalautteen.

Tietojen mukaan huuto päättyi 17.2. ja ostaja on antanut palautteen 12.3. viestillä "...kohta on kk kaupoista  ja ei ole telineitä kuulunu eikä vastaa viestehinkään. ei hyvä!" 

Jos et hyväksy postiennakkoa niin laita se selvemmin ilmoitukseen tai heti ekan kyselyn jälkeen huudon päättymisestä ilmoitat, että "postiennakko ei ollut maksuvaihtoehtona, kiitos ja hyvää päivänjatkoa". Tossa tapauksessa ostajalle negatiivinen tai neutraali palaute koska tuhlaa ihmisen kallisarvoista aikaa ja huutaa vaikkei ole halukas toimimaan huudossa mainittujen ehtojen mukaan.
    Ainakaan noitten tietojen perusteella mitä kerroit niin ostaja ei tehnyt muuta väärää kuin halusi postiennakolla (johon ilmeisesti suostuit) ja sai palkaksi negatiivisen palautteen.

Lisäksi sabotoit omaa kaupantekoa kommentoimalla turhanpäiväisellä kommentilla sitä saamaasi negatiivista palautettasi... "Vois käyttää pikkusen tolkkua noissa negareissa! "...ei toi kerro mitään kaupanteosta. Antaa vaan negatiivista vibaa. Joku kommentti tyyliin "Pahoittelut, tuli esteitä ja toimitus kesti suhteettoman kauan. Ei tule toistumaan." olis voinu olla semisti asiallisempi.  EDIT: Niin ja antamasi negatiivinen palaute ostajalle jossa kommenttina oli vain "jep" tekee kans sen, että siltä kaverilta tuskin kukaan ostaa mitään ihan heti...

19. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

Joo tässä se mun virhe oli. En infonnut. Lähdin reissuun ja siinä hötäkässä unohtui tuo paketti viedä. mulla ei ole kännyä eikä instant-läsnäoloa kuten nykymaailma edellyttää.
    ..eikä mulla ollut kyllä voimavarojakaan alkaa lomalta alkaa asiaa järjestellä - noissa 0-6 vuotiaassa ja kolmessa mukulassa ja rouvassa on ihan sen verran järjestelemistä että se riittää mulle.

Kaikki suomessa ei pyöri jyvissään vaikka 700 000 niin tekeekin, jotkut ottaa tunnetilat raakana. Pitkään saatoin miettiä että vasara vai "jep"-kommentti, olisiko vasara ollut parempi? ..eihän vastapuolesta aina tiedä.

20. Vs: VAROKAA HUIJARIA (taas sama liikkeellä)

Eihän mulla teoriatiedonpuutetta tässä elämässä ole. Kyllä minä tiedän kuinka hyvä ihminen toimii. Ihan aina en vain siihen yllä. jep on todellisuutta ja se ei vaalehtelemalla miksikään muutu. Mun kanssa ei ole pakko kauppaa käydä.

EDIT: taisi mennä huijariketju yleiseksi opettamiseksi, eli vituiksi. my bad.