Koko päivä on konetta laitettu joten lyhyesti. Avasin koneen aamulla ja kone kysyi salasanaa jota en koskaan ole laittanut koneeseeni. No soitin tukeen ja selvisi että, jos levyyn tulee vika rekisteriin salasanan kohdalle, vaikka se ei ole käytössä, niin kone tulee kysymään salasanaa jota ei ole. Sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin formatoida koko levy, sinne ei ole enään pääsyä sanoi microsoftin tuki. Joten ostin uuden levyn ja kaikki meni uusiksi, viimeisä harjoituksia lukuun ottamatta kuvista oli varmuuskopiot. No soittelin ns. erikoismiehille ja on mahdollista ehkä että salasanan saa ohitettua, mutta kustanus arvio 300e vähintään. Tämä on yhtä harvinainen vika kuin lotto voitto, mutta sitä vastaan on hankala suojautua.
http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/bootdisk.html Tuolta saa tehtyä boottimedian jolla oon saanut vaihdettua salasanat.. Toimi ainakin tovi sitten xp sp2 koneessa.
Minäpä heittelisin kiltisti tuollaisen winkkulevyn orjana toiseen koneeseen ja nappaisin kaiken datan talteen sitä kautta. Tai vaihtoehtoisesti voisin ennakoida (kuten tähänkin asti) ja asentaa windowsin omalle osiolleen jolloin käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksen yhteydessä ei tarvitse tuskailla datan talteen siirtämisen kanssa ennen formatointia. Ja ainahan kannattaa kuvat pistää jollekin toiselle medialle talteen (dvd-r, siirrettävä kiintolevy, cd-r).
Juu-u. Itsellänikin on Windows omalla 10gb osiollaan, ja loput datasta on jaettu kolmeen osioon yht ~300gb. Ei windowsin hajoamisesta olisi muuta haittaa kuin päivä konffausta hukkaan...
No kuten sanoin kuvat on tallessa 99,9999% ja muutkin tärkeät dvd:eenä. Joten pyysin liikeen josta ostin uuden kovan formatoimaan levyn. Inhoa ylikaiken koneen hieromista ja koska levy oli 160G niin otan sen orjaksi takaisin. Erikoismiehet mainitsivat tuosta salasanan muuttamis mahdollisuudesta, mutta totesivat että ei välttämättä toimi. Mutta tämä varoitukseksi muille tumpeloille.
Minun tutulle kävi ilmeisesti sama homma. Muistaakseni kysymys oli siitä että jos ei ole asettanut XP:lle salasanaa, se itse arpoo sellaisen jonkun ajan kuluttua. Ei ollut pääsyä enää järjestelmään. Onneksi tästä nimenomaisesta viasta ei ollut hänelle ongelmaa kun takuuvikainen kiintolevy oli ryppyillyt jo ennenkin ja siihen ei ollut muutenkaan luottaminen yhtään ja se piti formatoida vähän väliä ennenkuin takuupäätös tuli. Otan osaa, raivostuttavia vehkeitä nämä joskus ovat.
Mulla teki kesällä tuon saman jutun. Sitten päivitin samalla kerralla koko koneen ja käyttiksen 64bit versioon... kun se vanha oli hivenen tuhnuinen kuvankäsittelyssä muutenkin.
Jaa yleistä näköjään, huvittavaa että microsoftilta sanottiin että on yhtä toden näköistä kuin lotto voitto Niin jos on erikoismiehiä paikalla niin mulla on vielä selaista vikaa että, kun koneen samutaa niin pyytää bootilevyä tai xp cd.eetä ja sitten joutuu laittamaan vielä verkkoasetukset uudestaan. Jos jollain on helppo vastaus niin otan kiitollisuudella vastaan. Ps. ei ole nyt vielä oikolukua.)
Itse olen osioinut levyn siltä varalta, että kun vintoussi ei halua aloittaa uutta päivää, voin asennnus cd:n kanssa formatoida vain sen aseman, jossa windows on.. tämä systeemi pelasti kuvani n. kuukausi sitten. Näitä juttuja kun lueksii, tulee mieleen, että olisikohan ihan oikeasti fiksua vaan yksinkertaisesti myydä digirunko ja käyttää rahat johonkin järkevään, kyllä sen verran hyvältä on maistunut valokuvaaminen ilman tietokonetta.
Osiointi vs. filmialkemia..hmm..näähh Itse tulee päivitettyä tuo kovo 1-1½ vuoden välein uudempaan. Väliraha ei ole kummoinen kun vanha vielä suht tuore.
No niin nyt lähes kaikki toimii, sitten vain kuvat ja ohjelmat koneeseen. Ja elämä hymyilee. Meinasin jo luovuttaa ja viedä laitettavaksi, mutta onistuin itse
300€ on paljon kyllä parin minuutin hommasta. Tulen vaikka tekemään ton puolella hintaa jos on tarvetta vielä joskus ;-)
Levyä ei tarvitse formatoida Windowsin uudelleenasennuksen takia. Windowsin voi asentaa uusiksi vanhan päälle, jolloin kaikki levyllä oleva data säilyy. Kaikki ohjelmat on tämän jälkeen asennettava uusiksi, koska rekisteri ylikirjoitetaan. Pienemmissä vioissa voi käyttää myös korjaaavaa asennusta tai järjestelmän palautusta palautuspisteisiin, mutta mainitun kaltaisessa tapauksessa siitä ei ole apua. Silloin, kun järjestelmä alkaa nikotella lisättyjen ja poistettujen ohjelmien ja ajurien jättämän tauhkan takia, on järjestelmälevyn tyhjentäminen kyllä järkevää, mutta jos pitää esim. saada dataa pelastettua käynnistymättömästä koneesta, voi ensin asentaa Windowsin vanhan päälle ja ottaa datan talteen ja sitten vasta tyhjentää. Windowsin asennus pyytää järjestelmänvalvojan salasanan (en ole tosin varma, onko XP Home tässä suhteessa samanlainen kuin Pro). Myöhemmin pääsee koneeseen sisälle käyttäjätunnuksella Järjestelmänvalvoja (englanninkielisessä Administrator) ja sillä salasanalla. Sillä pääsee muuttamaan muiden käyttäjätilien salasanat vanhaa tietämättä.
Ei arvo järjestelmä salasanoja vaikka ne jättäisi tyhjäksi. Tiedä sitten pystyisikö joku virus tms. vaihtamaan tuommoisen tyhjän salasanan joksikin toiseksi?
Ehdottomasti. Digirungon hinnalla saa roppakaupalla filmitykötarpeita ja pimiötavaraa Tietokonetta tarvitaan vain kameralaukun lukemiseen ja litkujen tilaamiseen nettikaupoista Tinttara, Vannoutunut vedostaja ja ex-tikitalisti
Mulla on koneissa sellainen Omena (C) ja hyvin tuntuu toimivan. Tosin pelottaa kovon laukeaminen, koska kovassa käytössä ja ei varmuuskopioita.