Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Varjostus- ja lisävalotyökalut

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Mirrored, 16 Lokakuu 2010.

1. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36
    Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut

WTF, tossa kuvassahan taivas on harmaata, räystäässä on kromaattisen aberraation aiheuttamaa sinistä. Lisää sinistä kanavaa taivaan kohdalla tai pudota punaista ja vihreää... Eikai nyt highlight osien pudottaminen tee taivaasta sinisempää?

Tai sitten mun värioppi on vaan väärää...

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

F!  Vai on harmaata. Sivuilla on sinisempää. Näen asian osin eri lailla ja mvuori on lähempänä objektiivista totuutta ohjelman toiminnasta.  Lisäksi vaikuttaa kennon värinegaan nähden erilainen toiminta yläsävyissä.

3. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Kun burn työkalulla käsittelee yläsävyjä, on muistettava että kaikki kanavat laskevat suhteessa burnin määrään. Sinistä ei siis taikoudu lisää mistään. Miksi burn työkalu highlight asennossa tulisi tuottaa sinisempää?

Olisikohan Pekalla jotakin sanottavaa tähän, minulta ei nyt irtoa jotenkin parempaa vinkkiä, jos taivas tarvitsee sinistä lisää, lisään sitä sinistä kanavaa vahvistamalla tai punaista ja vihreää laskemalla paikallisesti, en burnilla.

Varjostaminen yläsävyissä tuottaa ainoastaan alempia sävyjä, kaikissa kanavissa samassa suhteessa. Näinollen valkoisesta tulee harmaampaa, kirkkaan sinisestä tulee sinistä joka on lähempänä mustaa. Miten sinisen taso nousee jos noinkin harmaata taivasta pösöttelet suurennuskoneella pitempään?

Burn työkalun käyttö on suunnilleen LAB ajattelun mukaan lightness kanavan pudottamista, rgb tilassa tehtynä logaritminen sävyasteikko hieman tarvitsee korjausta.

Kennon ja filmin eroja en pahemmin ruodi, tuo kuva olisi vahvasti shoulderin puolella, jolloin lisävaloitus antaisi illuusion että olisi lineaarisella alueella. Kuitenkaan taivas ei sisältäisi prosentuaalisesti yhtään enempää sinistä (unohdetaan vivid color filkat).

4. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mielestäni noilla burn/dodge -työkaluilla leikkiminen kannattaa suosiolla unohtaa. Oikeasti niillä ei tee juuri mitään koska ne toimivat vastoin käyttäjän odotuksia. Ainakin näin jos on kokemusta oikean elämän vedostuksesta.

Hyviä ja toimivia ratkaisuja ovat

a) lisävarjostettavan/valotettavan alueen valinta löysällä lassolla, reunoille 100-150 pikseliä pehmeyttä ainakin ja sitten tuolle alueelle levels tai curves-säätöjä (jos hifistelee niin tasona vielä)

b) tekee suoraan originaalin päälle curves/levels -säätötason jossa vetää vaikka kaiken niin tummaksi kuin vain voi ja sen jälkeen nollaa tuon ja sopivan vähän peittävällä siveltimellä vain maalailee siihen näkyvyyttä halutuille alueille... Mun mielestä tämä tekniikka päästää lähimmäksi perinteistä pimiötyöskentelyä.

(näköjään olin jo aikaisemmin kirjottanut kutakuinkin samat mutta lyhyemmin. Anteeksi toisto)

5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Kolmenkymmenen vuoden pimiökokemuksen jälkeen olen käyttänyt Burn/Dodge-työkaluja kaiken muun ohella, enkä ole kokenut niitä ongelmallisiksi. Nykyisin käytän paljon Vivezaa. Minulle merkitsee vain lopputulos, eikä se, muistuttaako työvaihe perinteistä märkäpimiön tekniikkaa vai ei.

kapa

6. Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut

En tiedä ketä Pekkaa tarkoitit mutta minulla ei ainakaan ole itse asiaan sen kummempaa. Hyvin olet selittänyt, ja noin se highlight burn toimii. Tyhjästä reppana ei osaa tehdä kuin harmaata ja melkein tyhjästä tulee jotain likaista. Ei se osaa itsekseen keksiä taivaan sineä eikä ruohon vihreää, autettava on.

-p-