Onko pimiömäisiä työkaluja joissain kuvankäsittelyohjelmissa? Esimerkiksi hiirellä voisi ensin valmistaa haluamansa varjostuslätkän (tai lisävaloreiän) ja sitten liikutella sitä kuvassa. Olen aiemmin ajatellut piirtopöydän mahdollisuuksia (vain kuvitellen ilman tietoa), mutta loppujen lopuksi se mitä oleellisesti kaipaa on pimiön helppo perustyöskentely, jolla saa sävyt kohdilleen tuosta vaan, tai sananmukaisesti kädenkäänteessä. Samalla saa kädenjälkeä kuviin niin halutessaan.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Toki. Sellaiset ovat melkein kaikissa kuvankäsittelyohjelmissa. Dodge-niminen työkalu tummentaa ja Burn vaalentaa. Niille voi myös määrittää, vaikuttaako lätkä vain allaan oleviin varjoihin vai huippuvaloihin vai keskisävyihin (tämä piirre on vain parissa viimeisessä Photoshopin versiossa). Näin ne toimivat tuoreissa Photoshopeissa: Dodging and Burning in Photoshop - Tutorials
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut ^ Hienoa, kiitos! Ne oli piilotettu PSE8:ssa Sponge-toolin alle. http://help.adobe.com/en_US/PhotoshopElements/8.0/Win/Using/WSB374E7DE-173C-4e52-9625-F8C03686A664_WIN.html
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut heh hee ! Skanni jossa toiseen "vedokseen annoin lisävaloa" Burn-työkalulla. Lähinnä midtonea keskelle ja ympärille shadowta. edit. vaihdoin esimerkiksi minuutin tekeleen tilalle 5 minuutin version. Ja skanni on parempi. Nyt myös Dodge käytössä. En tiedä kumpi on parempi - molemmissa vikaa. Mutta on helpot työkalut!
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Itse en noista photoshop-maailman burn-dodgeista tykkää. Kaipaisin rinnalle jotakin mikä toimisi samalla tavalla kuin perinteisessä pimiössä, ts. vaikuttaisi kaikkiin sävyihin. Tuollaisena nuo muistuttavat lähinnä tilannetta jossa annetaan paperille lisävaloja loivemmalla tai jyrkemmällä suodatuksella. Toki kiertoteitä on. Lassoilee alueen jota haluaa tummentaa/vaalentaa ja sitten muokkaa toistokurvia, sävykurvia mikälie kuvankäsittelymaailman termi tuolle. Toinen kiva kiertotie (elementsistä en ole varma) on tehdä koko kuvasta tummempi maski-layer johon voi sitten tavallisella sivellin-työkalulla maalailla kohtia eri voimakkuuksin ja näin antaa ikäänkuin lisävaloa + jyrkkyyttä paikallisesti. Siinäpä mun konstit taisikin olla... Kun kuitenkin tykkään vedostaa pimiössä niin en viitsi skanneista lähteä muokkaamaan mitään niin rajusti etten saisi samaa tulosta pimiön puolella aikaiseksi.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Tuo on loistava mahdollisuus pimiössäkin, mutta tästä tosiaan puuttuu "normaalijyrkkyydellä annettu lisävalo" ja se pitää siksi tehdä peräkkäin eri sävyille. Peiton määränhan saa säädettyä.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Paitsi että on juuri toisin päin. Dodge vaalentaa ja Burn tummentaa.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut En halua mitään taistelua eri tavoista vedostaa, mutta itse yli kolmekymmentä vuotta pimiössä työskennelleenä voin pelkästään omasta kokemuksesta sanoa, että digipimiössä asiat voidaan hoitaa paremmin. Sellaisia sävyjä ja värejä, ja mahdollisuuksia vaikuttaa eri osa-alueille kuvassa en koskaan voinut/osannut? tehdä pimiöaikanani. Nostalgia on hienoa, mutta ei saa olla itsetarkoitus. Olen vedostanut kumipainotekniikalla, carbon/carbro-menetelmällä (hiilipaino), platina/palladiumvedoksiakin on tullut tehtyä, fotogravyyrejä perinteisellä kuparilevyllä ja polymeerillä, Van Dyke Brownit ja syanotypiat, suolapaperista puhumattakaan ovat tuttuja. Olen päätynyt pigmenttimustevedoksiin.. Albumiinipaperiakin tein itse ja vedostelin niille. kapa
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Parissa viimeisessä Photoshopissa on ollut varsin joustavat adjustment-layerit, eli säätötasot näin suomeksi. Voit tehdä esimerkiksi curvesin tai minkä tahansa muun kuvansävyihin vaikuttavan säädön, ja sen jälkeen maskailla eestaas sitä säätöä vaikuttamaan kuvasi osiin. Ja toki voit tehdä vapaasti muutoksia myöhemmin siihen itse curvesiinkin. Aika paljon korvaa dodgeburnia, joka ennen noita uusia tasoja oli perustyökalu itselle, vinjetit sun muut taustan tummennukset esim. studiokuvissa tehtiin sillä. Toki edelleen tulee käytettyä, pikaiseen säätöön. Säätötasot tosiaan on aika paljon tai ainakin jonkin verran hitaampia rakentaa ja käyttääkin, mutta se kontrollin määrä on ihan jotain muuta. Dodgeburnia kun ei oikein saa jälkikäteen muutettua helpolla, jos myöhemmin tajuaakin että "Ei hemmetti, meni liian tummaksi toi nurkka", ei sitä enää sitten samalla työkalulla vaalennetakkaan.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Tossa jonkinlainen tutoriaalin layereiden käyttämisestä burnin ja dodgen sijaan: http://www.photoshopessentials.com/phot ... odge-burn/"]http://www.photoshopessentials.com/photo-editing/dodge-burn/
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Close, but no cigar. Tässä ei ole kyse säätötasosta, vaan tavallisesta overlay-tason vaalentamisesta ja tummentamisesta. Toimii toki tuokin, ja toimii myös vanhemmissa photareissa. Adjustment layersit menee jotenkin näin pikaisella googlettamisella: http://reviews.davidleetong.com/tutorials/post-processing/photoshop-dodge-and-burn-using-curves-for-monochrome-images/
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Jeps. Puhuinkin tosiaan eri asiasta, kun en lukenut kunnolla. Enemmän se vastaukseni olikin tuohon, mitä J.Vuokko kyseli, että mikä vastaisi perinteistä dodgea. "Overlay" niin kait tekee. Muutin vähän edellistä viestiänikin.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Joo adjustment layereita käytän, jokaiselle lassolle oma + oma kurvi. Forsbacka: Kiitos, kokeilen tuota overlay-toimintaa layerina josko saisi simuloitua pimiötemppuja paremmin.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Pimiössä ei mitenkään saa samaa hallintaa paikallissävyille ja kontrastille kuin photoshopissa. Ainakaan ilman raskasta, tarkkojen maskien käyttöä + jälkikäteen vahvistamisia ja heikentämisiä. Pointti meneekin siinä, että pimiötä ei pääse käyttämään helpolla nykyisessä tilanteessani, joten skannaus + photari on hyvä ja suoraviivainen reitti - mutta jos siinä sortuu liialliseen korjailuun niin eipä onnistu enään pimiövedoksen teko (samanlaisella sävykkyydellä). Täytyy siis pystyä johonkin vetämään raja ja pysyttäytyä niissä työkaluissa joiden toiminta on helppoa toistaa pimiössä. Tai jotka toimivat kuten pimiömaailman vastikkeensa. Esimerkkinä nyt tuo lisävalotus/varjostus (burn/dodge): pimiössä se vaikuttaa joko kaikkiin sävyihin tai loivimmalla suodatuksella pääasiassa yläsavyihin ja jyrkimmällä pääasiassa alasävyihin. Photoshopin keskisävyhin vaikuttavalle ei tule mieleen pimiövastiketta. Kurvien + adjustment layerin käyttö taas muuttaa myös paikalliskontrastia, jota perinteinen pimiötemppuilu ei tee.. Erikseen sitten ovat ne kuvat jotka tekee surutta photoshopissa kaikkia mahdollisuuksia käyttäen ja tulostuttaa jossakin... Hyvä "tekosyy" tämmöiselle on esimerkiksi nega jossa on joku vika jonka saa photoshopattua piiloon mutta jonka korjaaminen pimiössä olisi mahdotonta. Valovuotoja, ... kaikenlaista riittää repertuaarissa - ennen ne ovat olleet tuhoon tuomittuja, mutta nyt voi kaivaa (onneksi) säästettyjä negoja ja pelastella niistä parhaita photoshoppaamalla.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Laita pikku altaat näytön alle ja liota sormiasi niissä vanhaan tuttuun tahtiin. -p-
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Onko photoshoppailu lähtökohtaisesti jotenkin hulinallista? Joskus on tullut painettua printtitilauksia 500 kuvan päivätahtia - ja toinen vieressä samaa toisella suurennuskojeella. Enemmän siinä oli hulinaa. -p-
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Se oli aikaa, se pekka! Muistan kun Caj Bremer huljutti paprupaloja noissa jaloissa esansseissa. ja huuhteluun lätkiessään tokaisi: Tossa on Steffelle uudet lustimet, vähän ajan kuluttua, tossa vaimolle kukkasia ja uusi kevätmekko ja lopuksi : ja tossa mulle uusi lohivapa ... samaten kun kari pulkkinen kahdella hasselilla sai mätettyä asiakkaan eteen tollaista kymmenen rullaa MV negaa ja samanverran Väriä, parikyt rullaa yhdestä rätistä, voi vittu, on ajat muuttuneet !