Kuvankäsittely softaa etsiskelen ja vaihtoehtoja pohdiskelen. Kamerana Nikon ja koneena Mini Mac. KLn ja muiden palstojen perusteella rajasin vaihtoehdot oikeastaan Lightroomin ja Capture NXään. Kummankin lisäksi tarvitsen ilmeisesti vähintään photoshop elementsin, jolla saan prikattua kennon roskat pois (NX) ja tehtyä kehyksiä (LH & NX) yms muita mahdollisia säätöjä. Näitä ominaisuuksia en lyhyellä testauksella NXstä tai LHstä löytänyt. LHssä viehättäisi tuo työn kulku, kohtuu tuttu lähestymistapa(photoshop) ja käyttöliittymä. Toisaalta taas hieman hirvittää hinta jota siitä adobella haluavat. Onkohan tästä ollut mitään tarjouksia, OEM paketteja tai muuta, jolla hinta jäisi edes lähemmäs 200euroa? Ebayssä näyttäisi paketteja olevan myynnissä noin 200taalan/euron pintaan. Voiko siitä tulla ongelma, että softa on myyty amerikanmaalla ja käytössä suomessa? NXssä viehätti hinta ja yhteensopivuus Nikonin kanssa. Siihen se sitten taisi jäädäkkin tällä hetkellä. Mitähän muita tuotteita voisi olla, joilla samat asiat saisi tehtyä?
Vs: Lightroom vs. Capture NX -Photoshop Elements voit myös avata raw tiedostoja, myös suurempia määriä kerralla. En ole tutustunut mutta ilmeisesti samanlainen kuin photoshopin oma? -Nx suhteen on sanottava että se on toistaiseksi aika raskas ja jähmeä systeemi kuvien käsittelyssä. Varsinkin suurempien määrien suhteen. Muuten hyvä softa, mutta soveltuu oikeastaan yksittäisten kuvien kääntämiseen. Mahdollisesti parhaan jäljen tuottaa? Eli saa samanlaisen jäljen mitä kamera tuottaisi sekä on u-pointti systeemi joka on hieno toiminto. Käyttöliittymä omalaatuinen, jonkinlainen historia tekemisistä myöskin. Tähän olen tutustunut aika paljon mutta liian jähmeä vaan systeemi. -Lightroom systeemistä en oikein tykännyt, jotenkin liian paljon turhaa sälää ja sekava. Mutta en ole suuremmin tutustunut kun ei ollut kärsivällisyyttä. -Sitten on olemassa Bibble pro, joka vaikutti varsin kätevältä ja nopealta. Jäljen suhteen jää jää Nikon Capturelle kuitenkin tutustumisen arvoinen ohjelma. Pikainen kuukauden tutustuminen oli tähän. -Capture One, tekee erilaista jälkeä. Sangen nopea kuten Bibble Pro:n, kuitenkin käyttöliittymä hiukan omintakeinen. Jäljen suhteen tekee erilaista, omalla tavalla ihan hyvää. Pitäisi tulla joskus uusi versiokin, ilmeisesti lightroom pitkittänyt sen tuloa? Pikainen tutustuminen tähänkin. -Silkypix, suhkot kevyt ja looginen systeemi. Tietyllä tapaa sellainen minkälainen itselle pitäisi olla, eli turhia juttuja vaan yksinkertainen ja looginen käännös ilman turhia juttuja. Jäljen suhteen tuntui tekevän ihan hyvää jälkeä. Kuitenkin tästäkin jäi Bibblen tapaan ei oikein ole itselle oikea fiilis. Nopea tutustuminen. -Rawshooter, nopea ja helppo systeemi. Jäljen suhteen keskinkertainen. Ei tukea uusille kameroille kun myyty kyseinen ohjelma Adobelle. Tuossa noita merkittävimpiä jotka on ollut ihan tutustumisen ja vakuuttavan oloisia ohjelmia. Itse käytän photoshopin omaa käännöstä, simppeli ja ei turhia kikkailuja. Ei ihanteellinen mutta riittävä tällä hetkellä.
Vs: Lightroom vs. Capture NX Tuossahan noita onkin jo. Kiitoksia. Noista tuli tuo Capture One(LE Sandisk versio) myös ladattua koneelle kun siihen oli jonkin muistikortin mukana tullut lisenssi. Hivenen sama fiilis tuli kuin Cature NXn kanssa, työkalut hivenen hukassa näin alussa. Tällä hetkellä minulla on siis Photoshop käytössä, enkä sinällänsä näe sen käytössä ongelmia. Suurin ongelma taitaakin tällä hetkellä olla itse valokuvien hallinta ja järjestely kovalevyllä. Kuvia tuppaa tulemaan jatkuvana virtana, mutta mitään järkevää järjestystä en ole niille keksinyt. Lightroom tuntui tähän hallintaongelmaan tarjoavan jonkin sortin ratkaisua. Ja tärkeätä on, että samalla ohjelmalla pystyy myös tekemään raw-käännökset ja säädöt. Laiskana miehenä tulisi käytyä kuvat läpi ja järjesteltyä ne samalla. Eli jatko kysymyksenä mitähän softia löytyisi kuvien hallintaan Macille? Picasaan käyttelin PC-aikana, mutta sitähän ei ole Macille tehty.
Vs: Lightroom vs. Capture NX Muistelisin että täällä oli joskus juttua noista kiintolevyille tulevien kuvien järjestelyistä. Saatan muistaa väärinkin. Itse olen kuvia purkanut nikon view (nikonin sivuilta saa ilmaiseksi) joka purkaa raw haluttuun paikkaan sekä nimeää ne automaattisesti. Eli tuo sopii jos tykkää resussien hallinta systeemistä, mutta se taitaa sopia windowsille. Kuitenkin softalla voi sitten selata ne raw. Aperture on myös macille, eli Lightroomin tapainen softa. Ja tosiaan näissä nyt taitaa olla se sisäinen kuvien arkistointi olla. Ja ainahan noita voi tietysti kokeilla koneella mikä tuntuu itselle sopivalta vaihtoehdolta.