Ylleinen moro Tässä on nyt yksi pölijä kysymys: Kertokaapa mitä tarkoittaa termi "varattu" joissakin tämän foorumin myynti-ilmoituksissa? Jos esimerkiksi allekirjoittanut "varaa" jonkin tuotteen (ilman maksua) vaikka viikon päähän niin kieltäytyykö myyjä tosiaan myymästä tuotetta tänä aikana jollekin toiselle joka tulee rahat nyrkissä hakemaan? Mielipiteitä?
Vs: Varattu No eikös se ole hyvän kaupankäyntitavan mukaista että jos lupaa varata myymänsä tuotteen jollekullle, ei tänä aikana myy sitä toisille? Mitäs virkaa varaamisella sitten muuten olisi? Se onko tuosta sovittu jokin maksu tai ei on sinänsä sivuseikka, kyse on siitä pitääkö sopimus varaamisesta vaiko ei. Itse ainakaan kauppaa toiste jonkun kanssa tekisi jos hän olisi yhteisellä sopimuksellamme varaamani tuotteen muualle myynyt. Näinkin on käynyt :/
Vs: Varattu Itse olen merkinnyt varatuksi, kun on löytynyt ostaja eli asiasta on jo sovittu. Voi olla esimerkiksi jo tilanne, jossa puuttuu enää maksu ja lähettäminen tai kohtaaminen. Aina en kuitenkaan varausta ilmoita ilmoituksessa, vaikka kauppa näyttääkin kaikin puolin varmalta. Kyse on kahdenvälisestä sopimuksesta ja ilmoitetaanko siitä julkisesti, ei ole millekään mitään merkitystä. Myydyksi merkitsen paljon myöhemmin, ehkä vasta sitten kun olen saanut tiedon tyytyväisyydestä. Kun sellaista tapahtuu, että on tavara on kadonnut muualle varausaikana, lienee kyse huonosta kauppatavasta. Jälkiviisaana voisi ajatella paremman kommunikoinnin auttaneen: ehkä myyjä itse on sitä lajia, joka varailee varsin huolettomasti hetken mielijohteesta ja peruu varauksiaan. Ihminen kun on sellainen, että olettaa toisten olevan samanlaisia.