Jos vaikka innostun kokeilemaan C-41 -kehitystä, niin onko noista markettien värifilmeistä mihinkään vai kannattaako satsata parempaan filmiin? Ja oliko niin, että esim. Telefoton satsilla kehitellään vain ISO400-filmiä vai voiko siinä kehitysaikaa muutella herkkyyden mukaan aivan kuten mv-kehityksessäkin.
Vs: Markettifilmeistä On niistä. Entisen K-kaupan Gold-filmit ovat erityisen robusteja ja sietävät mm. kehitysvirheitä todella hyvin.
Vs: Markettifilmeistä Näitä halpoja C-41 filmejä on tullut käytettyä. Tällä hetkellä marketeista löytyy pääasiassa kahta eri laatua: Fuji Superia X-tra 400 (se vihreä boxi) ja Agfaphoto Vista Plus 400 tai 200 (se punainen boxi). Molemmat ovat ihan kelpo filmejä. Myös Afgaphoto on Fujin valmiste (Made in Japan) ellei Japanissa sitten ole jotakin toista filmivalmistajaa. Itse yleensä ylivalotan markettifilmejä aukon ja kehitän normaalisti. Alivalotus ja ylikehitys (nk. push) on se ihan paras keino pilata värinegat. Malliksi tuore shotti Agfaphoto Vista Plus 400@200, kehitetty Tetenal C-41 kitillä: <IMG src="http://farm9.staticflickr.com/8200/8161629277_1d822c267e_c.jpg"]</IMG>
Vs: Markettifilmeistä Eri filmeille sama kyllä, mutta toinen juttu on että kehitysaikaa lisätään aina jossain suhteessa riippuen kehitteen määrästä ja kehitettyjen filmien pinta-alasta sekä herkkyydestä riippuen. Sanon "jossakin suhteessa" sillä siitä on hieman erilaisia ohjeita. Herkkä filmi kuluttaa kehitettä enemmän kuin hitaampi, minkä voi todeta lukemalla c-41 litkujen ohjeetkin. C-41 kehityksistä on melko tuoreet ja hyvät ketjut olemassa täällä.
Vs: Markettifilmeistä Rollei Digibase liemillä kehittelin yhden litran satsin, parikymmentä rullaa ja puolitoista vuotta, ihan samoilla ajoilla koko ajan. Ei ohjeissakaan mielestäni kehoteta kompensoimaan mitenkään (en jaksa tarkistaa ohjeita, mutta lopputuloskin oli ihan sama loppuun asti).
Vs: Markettifilmeistä Rolleit on kai Fujihunt kemioita ja Fuji on ainakin antanut ohjeita ajanlisäyksille.
Vs: Markettifilmeistä Niin, eikö sieltä puutu pesujakin välistä? Kai siellä kuitenkin sanotaan, että herkkiä filmejä voi kehittää satsilla vähemmän? Tuossa näkee mikä ero on kapasiteettiin 100 ja 400 ISOn filmeillä: http://www.macodirect.de/fuji-film-press-literbrfor-films-40027brfor-films-10021-p-2014.html http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,69182.msg522901.html#msg522901 http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,61674.msg526145.html#msg526145
Vs: Markettifilmeistä Juu ei siellä mitään pesuja ole. Ohje löytyy mm. tuolta: http://www.macodirect.de/download/C41_InstructionManual.pdf
Vs: Markettifilmeistä Noin keskimäärin se menee näin, mutta herkissäkin halpisfilmeissä voi olla vähemmän kuvahopeaa kuin esim. hitaammissa portrait-filkoissa. Riippuu vähän herkistyksen laadusta.
Vs: Markettifilmeistä C-41 tuoresteista on tullut hakuja tehtyä, mutta näyttää siltä että pakkauskoot ovat valtavia.
Vs: Markettifilmeistä Silmällä sen näkee kun kehityskertojen kasvaessa ja kemioiden kuluessa alkaa negojen värisaturaatio vähän haalenemaan. Sitten vaan 15 sekuntia kehitysaikaa lisää. Tetenalin C-41 satsissa myös blixin (bleach + fix) aikaa saa myös ihan minuuttikaupalla lisätä kun kehityskertoja tulee enemmän. Digibase C-41 kitissä käytän bleachin ja fixin osalta 6min aikoja jo alkuun ja lisään niitäkin kemioiden kuluessa. Niin joo, ja pesu tosiaan näiden kahden väliin. Se puuttuu (ilmeisen tahallisesti) ohjeista.
Vs: Markettifilmeistä Tuossa yksi keskustelu jossa myös esillä ajanlisäystä kehitteen kulumisen myötä: http://www.flickr.com/groups/diy_color/discuss/72157623228381258/ Kovin on erilaisia kokemukset kapasiteetista ja kehitystuloksen muuttumisesta: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,62909.msg522823.html#msg522823
Vs: Markettifilmeistä Kannattaa seurata erityisesti reunamerkintöjen ja pohjan suhteen muutosta. Bleachia pitäisi todennäköisesti hapettaa tai voi käydä niin, että kontrasti pysyy korkeana, vaikka kehitteen tehot hiipuvat. Värinegassa herkkyyttä monitoroidaan toisin kuin mv-filmeissä eli siinä monitoroidaan LD-alueen tiheyttä sekä pohjan ja LD:n erotusta kontrastin lisäksi. Sellainen hyvä kotikonsti monitorointiin olisi esimerkiksi (pitäkää kiinni, nyt alkaa tulla Niksi-Pirkka-osastoa) pyytää vanha referenssi jostain ja tehdä siihen rei'ittimellä reiät vertailukentiin ja tutkia silmämääräisesti tulosta valopöydällä. Tämä metodi vaatii kyllä harjaantunutta pelisilmää ja mieluiten vähemmän värisokeaa tarkkailijaa.
Vs: Markettifilmeistä Pätkä sähköpostista eli terveisiä banaanilaaksosta. Compard: (Rollei /Fuji hunt siis ei japanilainen Fuji) kitissä on maco jättänyt välihuuhtelun pois syystä että vesi välihuuhtelu laimentaa fiksiä. kun valkaisua kulkeutuu fiksiin, se muuttaa väriä mutta itseasiassa jatkaa valkaisua. kadonnut valkaisu "tuorestetaan" laimentamattomalla valkaisuliuoksella. Jos haluaa pitää prosessin optimaalisena käyttää KAHTA fiksi vaihetta, Käytettyä ensin johon on kulkeutunut valkaisua ja sen jälkeen tuoretta joka viimeistelee kiinnityksen. JW Kuulostaa siltä että fiksua voisi olla myös välihuuhtelu ja fiksin terästäminen tiivisteellä? Kimmo Eipä juuri, mutta kittien varassa ei tarvitse pelkästään olla kun erillisinä aineina tiivisteitä saa kyllä.
Vs: Markettifilmeistä Aikanaan Fuji Huntilla ei ollut muuta tekemistä Fujin kanssa kuin alihankintasopimus Fujilab kemikaalien valmistamisesta. Vanhassa C41:ssä oli useampia välihuuhteluja, mutta näillä lyhennetyillä prosessisykleillä niitä ei välttämättä ole. Näissä on vähän erilainen puskurointi. Olennaista on ylläpitää pH:ta valkaisussa. Tähän hommaan sopii esim.etikka- tai rikkihappo riippuen ihan paljonko kärräät kehitettä altaasta toiseen. Valkaisun raudan voi myös hapettaa takaisin (FeII > FeIII) vaikkapa akvaariopumpulla, jotta vältätte leukosyaanin syntymisen ja metallisen hopean jäämisen emuun. Varsinaista bleachfixiä (vrt. CN16) tuskin kaipaavat muut kuin jotkin Fujin emulsiot, eivätkä nekään varsinaisesti. Prosessi kuin prosessi, niin kannattaa tuoretta fiksiä kannattaa juoksuttaa peräpäästä takaisinpäin. Näet filkkapohjasta fiksin toimimattomuuden hunnun ja maitomaisuuden lisääntymisenä. Tämä on vähän sellaista hommaa, jota pitäisi harrastaa isolla ringillä, että tulisi priimaa P.S. Sillä vanhalla oikealla C41:llä tuli kyllä kauneimmat negatiivit ja päälle nostalginen huokaisu...
Vs: Markettifilmeistä värikehityksen jälkeen on vesihuuhtelu ennen valkaisua, siinä bleach laimenee. on hyvä että sitä menee fiksiin ja sitten terästetään valkaisua/bleachia. valkaisu ja fiksi ovat " samansukuisia" eikä niin ollen tarvitse huuhtelua. eihän tetenalin Blixissä ole mitään välissä kun on sama kemia, jota on tosin vaikea terästää. JW Siis onko tuo huuhtelu jonkun valmistajankin ohjeessa kehitteen jälkeen? Minä vasta kokeilin parisenkymmentä rullaa litran kitillä. Välihuuhtelin vain blechin jälkeen. Seuraavaksi hankin 5 litran kitin. Luulisin että sen kapasiteetti (60-80 filmiä) riittää jo aika hyvin suhteessa värikuvaamisen määrääni eikä litkut pääse kuitenkaan liikaa vanhentumaan ja myös hintakin on siinä jo kohtuullinen. Ja jos vielä toimivat pelkän kitin aineet, kuten näyttävät toimivan, säästyy enemmiltä säädöiltä. Kimmo edit. Itse asiassa 5 litralla laittaisi 100 filkkaa, jos yhtä pitkälle menee kuin ekalla litrallani. 60-80 oli Fujihunt valmistajan ohjeesta. edit2. jatkoa s-posteihin maco ohjeissa ei ole huuhtelua kehitteen eikä valkaisun jälkeen. Olen kummassakin itse huhdellut, tosin nyt kun tuotesteita saa isoissa litran pulloissa olen tuon valkaisun ja fiksin välissä olevan jättänyt pois. T JW Jep, jep. Eli lopulta sanoma olikin siinä että "on löydetty" syy huuhtelun puuttumiseen Macon ohjeesta. Tosin muutoin ohjeita ei paljoa noudateta, mutta parjattujen ohjeitten parjatuin kohta muuttuukin hyväksi tällä tempulla. : (Tuoresteita ei saa, vaan perustiivisteitä.)