Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 Jep. Riksarstin kandee viedä kamera huoltoon. Sillä melkein kaikki sen kuvat on alivalottuneita.
Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 Urheilukuvaus sisähallissa on vaikea laji. Kuvia kortillinen, pari käyttökelpoista. Ja jos ei tuttuja kuvissa, harvoin kiinnostavat muita kuin kuvattavaa& kuvaajaa. Varsinkin jos näitä perinteisiä tilannekuvia yrittää. Lähikuvia kamppailuista, vaihtopenkiltä katsomosta jne, ei näitä kuvia äijistä perse pystyssä kuvattuna liian pienellä iso- arvolla ja aukolla... Itsekkin olen samaan miinaan mennyt, ja tänä kautena en vanhoista huonoista kokemuksistani johtuen ole kameraan junnujen matseissa juuri koskenut... Higg
Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 Ihan pienelläkin vaivannäöllä noista saisi jo paljon paremman näköisiä. Jos et ole siihen valmis jo kuvausvaiheessa niin härki niitä sitten vaikka fotarilla. Onhan se haasteellista toki, on hohtava jää, valot, värikkäät peliasut jne. edit - Vaikka nuo em. haasteet yleensä kyllä ovatkin juuri niitä, joiden avulla saa hyviä kuvia. Joka tapauksessa.
Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 Harvoin jääkiekkopelistä mielenkiintoisia valokuvia saa. Tapahtuman dokumentointi on tosin monelle jääkiekkojuniorille jo sinänsä arvokas ja hieno juttu mutta aikuisia pelaajia ei liene pahemmin kiinnosta moiset kuvat. Itse olen käyttänyt pääasiassa jäähalleissa M:llä 1/250 tai 1/320, f/4 ja ISO 1600. Näillä ainakin on lähdetty liikkeelle ja tietenkin RAW-kuvia. Monissa halleissa on sitten joutunut vielä kuviin vetämään jopa +1 aukkoa lisää tuolla Canon DPP:ssä eli f/4 ei ole riittänyt. Haluaisin tietenkin ISO 3200 tai 6400 ja f/2.8 jotta olisi enemmän pelivaraa mutta nuo maksavat ja tuovat painoa reppuun. Itse tykkään että kuvassa pitää näkyä kasvot, kiekko ja aavistus liikettä, joten tuo viimeinen on jo hyvä tuosta sarjasta. Ammu vaan paljon ja saat niitä mielenkiintoisiakin kuvia, ehkä, joskus...
Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 Tiedostettu juttu. Hiano paikka tuo Isämetsän halli, jossan kohdassa saa valotuksen paikaleen, mutta 2m päässä se on ihan päin persettä.
Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 Suuret vaaleat pinnat sotkevat sun hienon automaattikameran valotuksen. Älä luota kalliiseen automatiikkaan. Käytä halpaa ja hyvää käsisäätöistä. OPI ! - E
Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 Jos sulla on photoshop ota ja poista harmaa kalvo niistä. Sekin auttaa hiukan. Harmaakalvon poisto ohje: Unsharpmask auki ja käännät nappulat näihin asetuksiin. Amount 0 Radius 250 Threshold 0 Sitten otat amountista kiinni ja nostat halutulle tasolle. Kokemuksesta tiedän että arvo vaihtelee kuvasta riippuen 10-60 välillä. Näin poistat harmaan kalvon kuvasta. Varo vaaleissa väreissä puhkipalamista. Ei muuta kun kokeilemaan.
Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 Muistaakseni koneen perukoilta löytyy photari 7 tai 9 (fin), mutta en ole sen innokas ystävä... Äläs E ärähdä.... ;D Parhaani mukaan yritän oppia ja siksi neuvoa kysyn Melkein ennakkoon tiesin että ongelmia on tulossa, en vaan ehtinyt niihin paneutua, kun tulimatsiin lähtö 3min varoitus-ajalla. Ts. oma moka. Muutenkin vaikutti ihan hullulta hommalta yrittää pysyä kiekon perässä. Valitettavasti muutamia "perseen näyttö" kuvia tuli, tässä sarjassa on yksi niistä, yritin niitä välttää. Ainiin, nämä on kuvattu seisomakatsomosta seisaaltaan ilman jalustaa/tms. tukea. Tässä korjailtu versio
Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 Olikos valkotasapaino muuten automaatilla? Näissä on vähän turhan paljon magentaa ainakin mun näytöltä töllöteltynä..
Vs: Ässät-Tappara 10.3.2009 2-4 nää kiekkokuvat on äärimmäisen tylsiä(ehkä myös minun kuvani),ei mitään henkilökohtaista.